تهدید جدی زیرساخت های قم براثر فرونشست زمین

تهدید جدی زیرساخت های قم براثر فرونشست زمین

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان قم، محمد عباسی‌فرد با اشاره به اینکه مصرف بیش از حد آب‌های زیر سطحی موجب تضعیف خاک و تحکیم لایه های نشست زمین می‌شود، اظهار داشت: از سال ۹۵ در کارگروه شورای مدیریت بحران استان، موضوع مهم انجام مطالعات فرونشست و مدیریت استفاده از آب‌های زیر سطحی را مورد رسیدگی قرار دادیم .

وی با اشاره به این که مطالعات سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که حدود ۴۰ متر فرونشست داشته‌ایم، عنوان کرد: طبق شواهد و برداشت‌های ماهواره‌ای، در شهر قم در هر سال دو الی سه سانتی متر فرونشست زمین رخ می دهد.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: نقاط مختلف قم دارای لایه‌هایی با ضخامت‌های متفاوت است، به همین منظور نمی‌توان به صورت دقیق اعلام کرد که هر نقطه از شهر قم چه مقداری فرونشست داشته است .

وی با اشاره به اجرایی شدن پروژه‌های بزرگ مانند پروژه مترو در شهر قم، تصریح کرد: زمانی که فرونشست رخ می دهد در مرحله اول زیرساخت های حیاتی مانند لوله های آب، گاز، دکل‌های مخابراتی و حتی کابل‌های برق مورد خطر قرار می‌گیرند.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل راه و شهرسازی استان قم در پایان خاطر نشان ساخت: رصد و  انجام مطالعات فرونشست نیاز به تامین اعتبار و توجه ویژه مسئولین استان دارد .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات