برنامه بازآفرینی برای تمام محله های قم اجرایی می شود/ اولویت تقویت محورهای تاریخی و فرهنگی قم

برنامه بازآفرینی برای تمام محله های قم اجرایی می شود/ اولویت تقویت محورهای تاریخی و فرهنگی قم

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان قم، فهیمه فتاحی زاده در خصوص فعالیت های ستاد بازآفرینی شهری قم اظهار داشت: ستاد بازآفرینی شهری از سال ۹۴ فعالیت خود را با هدف جلب همکاری و مشارکت همه دستگاه های ذیربط درفرآیند بازآفرینی پایدار محدوده ها ومحله های هدف به منظور حفظ حقوق شهروندی، ارتقاء کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری، مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه و مشارکت عوامل مرتبط در سطح استانی، منطقه ای و محلی آغاز نمود .

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم اضافه کرد: برنامه ریزی به منظور بسیج منابع و ظرفیت های دستگاه های مدیریت شهری و ایجاد مدیریت یکپارچه با هدف بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف، تدوین ساز و کارهای تعامل و اقدام مشترک نهادهای دولتی، عمومی و مردمی در سطوح منطقه ای و محلی برای تحقق مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری از دیگر اهداف تشکیل ستاد بازآفرینی شهری است .

وی ادامه داد: این ستاد هماهنگی بین بخشی و همسوسازی برنامه های همه دستگاه های مرتبط استانی به منظور انجام اقدام مشترک و جلوگیری از دوباره کاری و انجام اقدامات موازی و بسترسازی لازم برای تهیه و تدوین سندهای منطقه ای و محلی بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف برنامه های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری را دنبال می کند .

فتاحی زاده بیان کرد: ۲۳ دستگاه و ۲۵ شخصیت حقوقی عضو ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری هستند که ریاست و دبیری آن به ترتیب به عهده استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی است .

وی ادامه داد: در یک سال گذشته با برگزاری ۱۲ جلسه، بیش از ۷۰ دستورالعمل در ستاد بازآفرینی شهری به تصویب اعضا رسیده است .

فتاحی زاده گفت: کارگروه اجتماعی، 'فرهنگی و سلامت'، ' اقتصادی و اشتغال'، ' پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری' و کارگروه 'وقف ' زیرمجموعه ستاد بازآفرینی شهری می باشد .

وی با بیان این که خالی شدن از سکنه تهدیدی برای محله های فرسوده شهری است، افزود: اگر این محله ها به حال خود رها شوند، وضعیت اجتماعی و فرهنگی آن ها از شرایط موجود ضعیف تر می شود و احتمال خالی شدن جمعیت و افزایش ضعف و فرسودگی های کالبدی و ساختار اجتماعی در این محله دور از انتظار نیست.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم ادامه داد: به همین منظور در مرحله نخست در کوتاه ترین زمان ممکن سعی می شود ضعف ها و مشکلات محله ها تا حدودی کاسته و انگیزه ماندگاری در ساکنان تقویت شود .

فتاحی زاده خاطرنشان کرد: تقویت محورهای تاریخی و فرهنگی قم از مهمترین اقدامات و اهداف در محله های هدف بازآفرینی شهری است و تمام قراردادها برای بهسازی محله ها سه ماه تا حداکثر پنج ماه به اتمام می رسد .

به گفته وی، طرح ساماندهی محوطه بیت النور، ساماندهی بیت النور تا آب انبار لب چال، احداث درمانگاه امام علی النقی(ع)، احداث مدرسه فاطمیه در منطقه انارستان شهرک فاطمیه، محور غیاثیه تا آب انبار درخت پیر و آسفالت معابر محلات هدف بازآفرینی از جمله طرح های مصوب در ستاد بازآفرینی شهری است که بخشی انجام شده و بخش دیگر در حال انجام است .

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم در پایان بیان کرد: تمام تصمیمات در خصوص در بافت های شهری که زیرمجموعه عملکرد ستاد محسوب می شود شامل بافت تاریخی، بافت فرسوده مرکزی شهر، بافت های حاشیه شهر، بافت های پیشینه روستایی و اراضی ناهمگون شهری، در این ستاد مطرح و مصوب می شود .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات