صادرات برق به هند و پاکستان پس از توافق بر سر قیمت گاز

صادرات برق به هند و پاکستان پس از توافق بر سر قیمت گاز

http://www.bananews.ir/ قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل صادرات برق به هندوستان را وابسته به ساخت نیروگاهی جدید و توافق با پاکستان بر سر قیمت گاز خوراک این نیروگاه دانست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اسماعیل محصولی در گفت‌وگو با ایسنا، از صادرات برق به هندوستان پس از توافق بر سر قیمت گاز خبر داد و گفت: در صورت توافق با ساخت نیروگاه، چهار هزار مگاوات برق به هندوستان و دو هزار مگاوات برق به پاکستان صادر می‌شود.

وی با بیان این‌که نخست باید تکلیف گاز نیروگاهی که بدین منظور ساخته می‌شود، مشخص شود گفت: مشخص شدن تکلیف گاز منوط به تعیین قیمت گاز و خط گاز است.

وی افزود: درحوزه نیروگاه مشکلی نداریم اما بحث تامین گاز نیروگاه باید حل شود و این موضوع باید بین ایران، پاکستان و هند (ایران وکشورهایی که برق به‌ آن‌ها صادر می‌شود) حل شود.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل با اشاره به این‌که در حال حاضر صادرات برق به پاکستان از طریق شبکه صورت می‌گیرد گفت: نیروگاه جدیدی باید احداث شود تا مقدار بیشتری برق برای صادرات تامین شود.

محصولی با اشاره به این‌که نیروگاهی که برای صادرات برق به هندوستان ساخته می‌شود قرار است مقداری هم برق صادراتی به پاکستان را تامین کند، گفت: پاکستان حداقل هزار مگاوات برق نیاز دارد.

وی افزود: نیروگاهی که در ایران برای صادرات برق به هندوستان ساخته می شود ظرفیت تولید شش هزار مگاوات برق را دارد که قرار است چهار هزار مگاوات برق آن به هند و دو هزار مگاوات برق آن به پاکستان صادر شود.

محصولی پیش از این با اشاره به آماده بودن خط انتقال برق در خاک ایران تصریح کرد: یکی از شرکت‌های ایرانی در مناقصه برای آماده کردن خط طرف پاکستان برنده شده و درحال حاضر دو پیمانکار از سوی آن شرکت مشغول اجرای خط انتقال برق و افزایش ظرفیت آن هستند.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل در پاسخ به این پرسش که انتقال برق از ایران به هندوستان آیا از طریق پاکستان امکان پذیر است و یا احتمال دارد به دلایل سیاسی از مسیرهای دیگر استفاده شود گفت: در مورد صادرات برق از ایران به هندوستان از طریق آب یا کشور پاکستان هنوز به توافقات نهایی نرسیده‌اند و مشغول مذاکره هستند.

صادرات برق به هند از طریق زمین مناسب‌تر است

محصولی در واکنش به این موضوع که با توجه به عمق دریا گفته می‌شود صادرات از طریق دریا به هندوستان امکان پذیر نیست تاکید کرد:‌در حال بررسی این موضوع هستیم اما نظر قطعی تاکنون داده نشده است. اگر بین پاکستان، هند و ایران توافق صورت بگیرد صادرات برق به هند از طریق زمین مناسب‌تر است.

وی در مورد احتمال پذیرفتن ترانزیت برق از پاکستان به هندوستان با توجه به مشکلات سیاسی آن دو کشور، گفت: پاکستان مسئله را پیگیری می‌کند چون در این زمینه مشکل دارند، برق می‌خواهند و بنابراین به دنبال حل مشکلات هستند.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل خاطرنشان کرد: بحث برق مانند بحث گاز است، چون پاکستان در این زمینه کمبود دارد دنبال این هستند که مشکلات را حل کنند. چرا که به پاکستان هم مقداری برق داده می‌شود.

به گزارش ایسنا در اواخر مهرماه سال جاری همزمان با سفر وزیر نیرو به دهلی‌نو تقاضای هند برای واردات برق از ایران در کانون توجه قرار گرفت و اعلام شد که هندوستان علاقه دارد درنیروگاه‌ ایران سرمایه‌گذاری کند و برق تولیدی آن را به هند منتقل کند اما هنوز برای ترانزیت برق صادراتی ایران به هندوستان، راهی مشخص پیدا نشده است و مذاکرات همچنان ادامه دارد.  

    نظرات