تغییر مدیر سامانه‌ مسکن‌مهر

تغییر مدیر سامانه‌ مسکن‌مهر

http://www.bananews.ir/مسوولیت حساس‌ترین شبکه اطلاعاتی کشور در حوزه املاک به معاونت امور مسکن‌وساختمان سپرده شد
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) با گذشت ۱۰ روز از معارفه وزیر راه‌وشهرسازی، عباس آخوندی هنوز دست به ترکیب معاونان عمرانی‌ترین وزارتخانه‌ای که بیشترین گردش مالی را به خود اختصاص داده، نزده است.
وزارت راه‌وشهرسازی فقط در بخش «بدهی‌ به پیمانکاران» به عنوان یک قلم از انواع تعهدات مالی و اقتصادی، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان مسوولیت پرداخت به گردن دارد و مثلا در بخش مسکن‌مهر به‌واسطه قراردادهایی که با پیمانکاران امضا کرده است، وظیفه نظارت و پیگیری برای بازگشت نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی تبدیل‌شده به تسهیلات ساخت نیز برعهده‌اش است.

از طرف دیگر، تایید بیش از نیم‌میلیون قرارداد پیش‌فروش واحدهای مسکونی‌مهر توسط ادارات راه‌وشهرسازی استان‌ها، هم‌اکنون توقع پیش‌خریداران را به‌رغم امضای پیش‌فروشنده، یکراست متوجه وزارتخانه کرده، طوری که از نگاه متقاضیان، مقصر نهایی تاخیر پیمانکاران، وزارت راه‌وشهرسازی شناخته می‌شود که به زعم آنها نتوانسته نظارت درست بر روند ساخت‌وساز داشته باشد.
اینها و تعداد بیشتری از مسوولیت‌های ملی وزارت راه‌وشهرسازی می‌طلبد تغییر و تحول در ترکیب لایه‌دوم نیروی انسانی وزارتخانه –معاونان وزیر- با دقت و تامل کافی و به‌دور از هیجانات ناشی از روی کار آمدن کابینه جدید صورت بگیرد؛ اما قطعا به‌ درازا کشیده‌شدن برنامه احتمالی برای تغییر مدیران، ممکن است آسیب‌هایی را از بابت ابهام مدیران فعلی به ادامه حضور یا وداع از وزارتخانه، بر روند نظارت بر کار پیمانکاران دربرداشته باشد.
عباس آخوندی تاکنون تعداد محدودی از مدیران قدیمی دولت اصلاحات را در مقام مشاوران اقتصادی خود به خدمت گرفته است و فعلا ترجیح داده با ترکیب قبلی شورای معاونان، مسوولیت‌های وزارت راه‌وشهرسازی را پیش‌ ببرد.
در این میان، اولین جابه‌جایی در وزارت راه‌وشهرسازی هفته گذشته به شکلی متفاوت و با دستور وزیر جدید کلید خورد. آخوندی به فاصله کمتر از یک هفته از حضور خود در دفتر وزارتی، همه مسوولیت راهبری سامانه مدیریت مسکن‌مهر را به معاونت امور مسکن‌وساختمان وزارتخانه منتقل کرد.
در این سامانه در حال حاضر ریز اطلاعات مربوط به ۲ میلیون خانوار‌ ایرانی حائز شرایط داشتن مسکن‌مهر و همچنین نزدیک به یک میلیون خانوار فاقد شرایط این طرح، ثبت و ذخیره شده است و در لحظه، به محض انصراف یک خانوار یا واگذاری یک واحد مسکونی‌مهر به یک خانوار دیگر، امکان ردیابی مشخصات فرد موردنظر در هر نقطه کشور، برای مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی ممکن است.
سامانه مسکن‌مهر حساس‌ترین شبکه اطلاعات املاک در کشور محسوب می‌شود، طوری که برای دولت به‌راحتی از طریق این سامانه امکان استعلام سوابق مالکیتی هر ایرانی و اینکه کدام یک از خانوارهای موجود در کشور از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون از امکانات دولتی در حوزه زمین و مسکن (فرم‌ج) استفاده کرده‌اند یا نه، مهیا و ممکن است.
به این ترتیب حافظه و اطلاعات ذخیره‌شده در سامانه مسکن‌مهر این امکان را برای دولت جدید فراهم می‌کند تا اگر طرح‌های تازه‌ای در حوزه تامین مسکن حمایتی برای فاقدان مسکن بخواهد اجرا کند، افراد و خانوارهای حائز شرایط را بتواند در فاصله کوتاهی شناسایی کند.
همچنین از آنجا که ثبت‌نام جدید در مسکن‌مهر متوقف شده است، سامانه مسکن‌مهر در صورت تخلف مدیران استانی بابت ثبت‌نام خارج از نوبت، بلافاصله مرجع تخلف را مشخص می‌کند چون که طبق مقررات وزارت راه‌وشهرسازی، واگذاری کلید مسکن‌مهر منوط است به ثبت‌شدن اطلاعات متقاضی در سامانه مسکن‌مهر.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در پی انتقال مسوولیت مدیریتی سامانه مسکن‌مهر به معاونت امور مسکن، از این پس دفتر اقتصاد مسکن این معاونت نظارت و راهبری این سامانه را برعهده می‌گیرد.

    نظرات