آغاز ماراتن انتخاب شهردار در پایتخت

آغاز ماراتن انتخاب شهردار در پایتخت

http://www.bananews.ir/شورای شهر سوم تهران، یکشنبه گذشته به ۴ سال مدیریت شهری در پایتخت پایان داد تا صبح امروز، اعضای جدید در شورای چهارم کلید اداره شهر را در مراسم تحلیف از وزیر کشور تحویل بگیرند. از امروز ماراتن انتخاب شهردار پایتخت بعد از هفته‌ها گمانه‌زنی و نشست‌های غیر‌رسمی برخی اعضای شورای چهارم، رسما آغاز می‌شود. دو طیف سیاسی حاکم بر شورا هم‌اکنون بر روی دو گزینه از بین کاندیداهای انتخابات شهرداری، نظر ویژه دارند؛ اما با این حال حامیان هر کدام از این دو نفر از موانع پیش روی معرفی رقیب خود برای پست شهرداری تهران سخن می‌گویند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شورای‌شهر سوم تهران در پایان وقت اداری یکشنبه گذشته، به ۴ سال مدیریت‌شهری در پایتخت پایان داد تا صبح امروز، اعضای جدید در شورای چهارم کلید اداره شهر را در مراسم تحلیف از وزیر کشور تحویل بگیرند. از امروز همچنین ماراتن انتخاب شهردار پایتخت بعد از هفته‌ها گمانه‌زنی و نشست‌های غیر رسمی برخی اعضای شورای چهارم، رسما آغاز می‌شود.در حدود ۴۸ ساعت گذشته، شهرداری‌تهران تقریبا معاف از نظارت نهاد بالاسر خود بود. هرچند در کارنامه شورای‌شهر سال‌های اخیر، رنگ‌وبوی نظارت و پاسخ‌خواهی از عملکرد شهرداری آن‌چنان غلیظ نبود، اما سخنگوی شورای‌شهر می‌گوید: در این دوره، هم شورا و هم شهرداری لااقل به مردم شهر تهران «کم‌فروشی» نکردند.
امروز اولین جلسه رسمی شورای‌شهر چهارم تهران برگزار می‌شود و به طور قطع، رییس و هیات‌رییسه شورا در قالب انتخابات داخلی اعضا تعیین خواهد شد. شورا در یک هفته آتی با برگزاری جلسات غیررسمی و البته غیرعلنی، فرد مورد نظر اکثریت به عنوان شهردار جدید تهران را انتخاب می‌کند و به احتمال خیلی زیاد سه‌شنبه هفته آینده در جلسه علنی خود، رییس پایتخت را معرفی خواهد کرد. در حال حاضر نظر اعضا شورای شهر بر روی ۲ گزینه، بیشتر از سایر کاندیداهای شهرداری متمرکز است. محمدباقر قالیباف شهردار فعلی تهران و محسن هاشمی مدیرعامل سابق مترو تهران ۲ فردی هستند که رقابت برای انتخاب یکی از آنها در کرسی‌های شورای شهر فوق‌العاده داغ شده است. با این حال تبلیغات خبری در رسانه‌های طرفدار هرکدام از این ۲ گزینه در روزهای اخیر تلاش کرده موانع پیش روی معرفی این ۲ نفر به عنوان شهردار جدید تهران را برجسته کند که البته درباره صحت و سقم آنها نظرات متعددی مطرح است.
دوره سوم شورای شهر تهران روز گذشته در یک جلسه غیرعلنی با حضور شهردار تهران در حالی به پایان رسید که پس از جلسه محمدباقر قالیباف باز هم حاضر نشد بدون واسطه به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ دهد. او بازهم توپ پاسخگویی به سوالات خبرنگاران را به زمین مهدی تقوی معاون حقوقی شهرداری پاس داد و در پناه محافظانش از جمع خبرنگاران دور شد. تقوی به عنوان نماینده حقوقی شهردار تهران از نبود منع قانونی برای حضور دوباره قالیباف در شهرداری تهران گفت و دوباره تاکید کرد: هیچ‌گونه منع قانونی برای انتخاب دوباره او وجود ندارد. ۳۰ دقیقه پس از پایان یافتن آخرین جلسه غیرعلنی سومین دوره کاری شورای شهر تهران، سخنگوی شورا که از حضور در دوره چهارم شورا بازمانده است در نشستی با اصحاب رسانه از آنها حلالیت طلبید. خسرو دانشجو سخنگوی دوره سوم شورای شهر که در دوره گذشته بیشتر در جناح منتقدان عملکرد شهرداری تهران قرار داشت به خاطر کم حوصله بودن در پاسخگویی عذرخواهی و به خاطر آنکه در بسیاری از مواقع جو سیاسی بر شورا حاکم نشد، تشکر کرد. سخنگوی دوره سوم شورا در طول جلسه همچون گذشته سعی کرد در لفافه و با رعایت احتیاط کامل پاسخ دهد. او اگرچه روند تعاملی شورای شهر و شهرداری تهران را از ابتدای دوره تاکنون مثبت ارزیابی کرد، اما معتقد بود اعضای شورا به آنچه می‌خواستند نرسیده‌اند.
نگاه سیاسی در حداقل
او گواهی داد که هیچ یک از اعضای شورا با نیت قبلی به یک مصوبه رای نداده‌اند و افزود: طیف‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف سیاسی، عضو شورا بودند و همواره این طور برداشت می‌شد که در برخی موضوعات حساس ممکن است این اختلاف نظرها تبدیل به یک اشکال جدی در کار شورا شود، اما در نهایت اعضا نظرهای کارشناسی را دنبال می‌کردند و در حداقل موارد وارد فضاهای سیاسی شدند. در حالی که این دوران هشت ساله اوج مسائل سیاسی و اجتماعی بوده است.
دانشجو که سمت معاون نظارتی شورا را در دوره اخیر بر عهده داشت از گزارش‌هایی صحبت کرد که به دلیل مصلحت امکان انتشار و خبری شدن آن وجود نداشت. دانشجو در این باره گفت: ۱۰ سال و چهارماه معاون نظارتی شورای شهر تهران بودم، در این مدت گزارش‌هایی به دستم رسید که برخی از آنها را توانستم خبری کنم و برخی از آنها را نه. صحبت در مورد برخی به صلاح بوده است و برخی دیگر از گزارش‌ها از دستمان در رفته و خبری شده است. اما همیشه سعی شد تا نگاه نظارت شکل مچگیری نداشته باشد! او در مورد نتیجه گزارش‌های تفریغ بودجه سه سال گذشته شهرداری در شورای شهر گفت: تفریغ یعنی انطباق برنامه را با آنچه عمل شده است بررسی کنیم و انحراف آن را از برنامه بسنجیم. این کار در شورای شهر سوم انجام شد و گزارش آن را به سازمان بازرسی ارائه کردیم. دانشجو افزود: میزان انحراف در موارد مختلف را در گزارشی به سازمان بازرسی ارائه کردیم و از اینجا به بعد به عهده آنها است.

انحراف از بودجه شهرداری صفر نبود!
دانشجو تاکید کرد: انحراف از بودجه سال‌های ۹۰ و ۹۱ شهرداری تهران صفر نبوده است، بلکه در آیتم‌های مختلفی از جمله بخش عمرانی این انحراف وجود دارد. به عنوان مثال در بخش عمرانی ۸۴ درصد تحقق برنامه‌های پیش بینی شده را داشتیم و در سال ۸۹ مشاهده می‌کنیم، ۱۰۲ درصد یک پروژه در بودجه پیش‌بینی شده که اصلا آن پروژه شروع نشده است. او ادامه داد: با وجود آنکه دلایلی برای اجرا نشدن این پروژه‌ها وجود دارد اما در نهایت این عملکرد نوعی انحراف از برنامه است و ممکن است سرجمع آیتم‌های تعریف شده در مجموع انحراف را نشان ندهد، اما جزئیات آنها در گزارش ارائه شده شورا وجود دارد. سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه صحبت‌های خود برای آنکه جانب انصاف را رعایت کرده باشد، اظهار کرد: نباید فراموش کرد آنچه وجود دارد در برابر فضای نامفهوم گذشته قابل قیاس نیست نباید بی‌انصاف باشیم؛ چراکه بارها شاهد بودیم که مدیران شهرداری به‌رغم برخی مخالفت‌ها در بدنه شهرداری سعی کردند با حسابرسی شورا همکاری کنند. او از امکان بررسی مجدد تفریغ بودجه در دوره چهارم شورای شهر گفت اما اضافه کرد به نظر می‌رسد آنقدر سر اعضای شورای چهارم شلوغ باشد که فرصت چنین کاری را نداشته باشند.
این عضو شورای شهر سوم در پاسخ به پرسشی در مورد منفعت یا زیانبار بودن دوره سوم شورای شهر برای شهر تهران تصریح کرد: از یک منظر به دلیل کسب تجربه در حوزه‌های مختلف در طول دوره گذشته مفید خواهد بود، اما از منظر دیگر هر فردی به میزانی حضور و فرصت دارد و در همان وقت معقولی که برای اجرا کردن کارهای خود داشته، اقداماتی انجام داده است.
دو طرف تلاش نکردند!
دانشجو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا با وجود حضور افرادی نزدیک به دولت در شورای شهر باز هم ارتباط شهرداری با دولت نزدیک نبود عنوان کرد: ما هم چنین انتظاری داشتیم، اما این انتظار تحقق پیدا نکرد. او با اشاره به نبود تلاش‌های لازم از هر دو طرف برای برقراری ارتباط نزدیک گفت: البته در این دوره دولتی روی کار آمده است که انگیزه ایجاد این ارتباط را دارد؛ چراکه مدعی است از همه جریان‌های سیاسی استفاده خواهد کرد و نگاه حذفی ندارد.
او افزود: طبق تجربه‌ای که ما در سال‌های گذشته به دست آورده‌ایم رفتارهای تندخویانه و بدون احتیاط کمتر ثمر می‌دهد و مردم را خسته کرده است؛ بنابراین بهتر است از این رفتارها دوری کنیم.

کم‌فروشی نکردیم
خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران در آخرین جلسه غیر علنی شورا پاسخ‌گوی سوالات «دنیای اقتصاد» شد:
- شهرداری تهران در چهارسال گذشته دوره پر فراز و نشیبی را سپری کرد. دوره‌ای که به گفته مدیران شهرداری با ورود برخی برنامه‌ها در برنامه مدیریت شهری همچون شفافیت مالی در طول دوره شهرداری بی نظیر بوده است. به عنوان سخنگوی شورای شهر تهران در دوره سوم، نقاط مثبت و منفی عملکرد شهرداری تهران در این دوره از نگاه شما چه بوده است؟
شهرداری تهران به دلیل گستردگی مسوولیتی که دارد از چندین جنبه می‌توان نکات مثبت و منفی آن را ارزیابی کرد. نکات بسیاری هم در این نگاه وجود دارد. اما به دلیل آنکه در ایامی قرار داریم که شهردار فعلی تهران یکی از کاندیداهای دوره بعدی مدیریت شهری نیز هست مجبور هستم به سوال شما به صورت کلی پاسخ دهم. شهرداری تهران فعالیت‌های قابل قبول و پررنگی را در دوره اخیر انجام داده است که در شهر تهران پربازده بوده است. از جمله این فعالیت‌ها می‌توانم به تلاش برای توسعه حمل و نقل عمومی هم در بخش حل معضل ترافیکی و هم در تردد خودروهای شخصی اشاره کنم. یکی از یادگاری‌های خوبی که این دوره شهرداری تهران از خود به جای گذاشته است تعریف نقطه پایان برای پروژه‌ها است. اما نکته‌ای که بهتر می‌توانست در مورد آن فعالیت کند تعامل بین شورا و شهرداری است که می‌توانست با تلاش خود آن را گرم‌تر کند.
-یعنی شهرداری تلاشی برای این موضوع نکرد؟
چرا، شهرداری در مورد این موضوع کار کرد، اما جا داشت فعالیتی فراتر از این انجام دهد. اما در مجموع می‌توانم بگویم که در این دوره شورا و شهرداری به مردم کم فروشی نکردند.
-شما در صحبت‌های خود در نشست خبری به این موضوع اشاره کردید که با وجود تغییر و تحولات سیاسی در هشت سال اخیر شورا کمتر در موضع سیاسی عمل کرده است. اما شورای شهر سوم در زمان‌هایی نتوانست به نتیجه مطلوب در مدیریت شهری برسد و در واقع سیاسی عمل کرد. برای آنکه شورای شهر چهارم بتواند به شورای موثر و کارآمد تبدیل شود چه توصیه‌ای دارید؟
بنده نظرات خود را به اعضای شورای چهارم ارائه کرده‌ام، اما معتقد هستم بیش از هر چیز دیگر اعضای شورا باید حواسشان به صفا و صمیمیت جلسات باشد. البته اختلاف نظر همیشه وجود دارد، اما نباید مسائل شخصی و حواشی به متن غلبه کند. اگر این اتفاق بیفتد مانع بروز ظرفیت‌های شورا خواهد شد. من هم دلم برای فضای صمیمی شورا تنگ می‌شود.
- یعنی شما احتمال ورود شورای جدید به فضای سیاسی را می‌دهید؟
این ۳۱ نفر افراد شاخصی هستند که پیش‌تر امتحان خود را پس داده‌اند و در کار خود حرفه‌ای هستند. اگر بتوانند فضای عمومی شورا را به سمتی پیش ببرند که فضای صمیمی ایجاد شود، ظرفیت‌های شورا بروز می‌کند

    نظرات