تغییر رییس پارلمان پایتخت

تغییر رییس پارلمان پایتخت

http://www.bananews.ir/زنگ شروع به کار چهارمین دوره پارلمان محلی تهران با ترکیب ۳۱ نفره اعضای جدید روز گذشته زده شد.
اعضای شورای شهر جدید تهران در اولین گام با انتخاب احمد مسجد جامعی به عنوان رییس شورا نشان دادند خواستار تغییرات جدی در فضای مدیریتی پایتخت هستند و به این ترتیب به گمانه‌زنی‌های غیررسمی در مورد انتخاب فرد اعتدال‌گرا برای هدایت سکان شهرداری تهران در گام دوم قوت بخشیدند.
شورای شهر تهران پس از ۱۰ سال و ۴ ماه و یک روز، روز گذشته با آغاز به کار دوره چهارم رنگ و بویی کاملا تازه به خود گرفت. رنگ و بویی که با رای پیروز احمد مسجدجامعی در مقابل مهدی چمران رییس پیشین شورای شهر تهران پررنگ‌تر از پیش شده است.
روز گذشته مراسم تحلیف اعضای جدید شورای شهر تهران در دوره چهارم با حضور مرتضی تمدن استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار، حسین طلا رییس هیات نظارت بر انتخابات دوره چهارم شورا و محمدباقر قالیباف شهردار فعلی و همچنین برخی از اعضای سومین دوره شورای شهر تهران راس ساعت ۱۰ برگزار شد. اعضای دوره چهارم شورای شهر تهران که به تدریج وارد صحن علنی شورای شهر می‌شدند آخرین رایزنی‌ها را درخصوص انتخاب رییس شورا و شهردار داشتند.
مراسم با سخنرانی عیسی فرهادی فرماندار تهران در مورد چگونگی برگزاری انتخابات شورا آغاز شد. مهدی چمران رییس پیشین شورای شهر دومین سخنران مراسم روز گذشته بود که با استثنایی خواندن دوره سوم شورا بر انجام وظیفه تک‌تک اعضای شورا تاکید کرد. پس از او مرتضی تمدن استاندار تهران که در دوره مسوولیتش برای اولین بار به ساختمان شورا قدم گذاشته بود اجرای مدیریت واحد شهری را از اولویت‌های کاری این دوره نامید و افزود: اگرچه برخی‌ها می‌گویند این امر شدنی نیست، اما من معتقدم با وجود اختلاف‌نظر‌ها می‌توان برای اجرای مدیریت واحد شهری کوشید.
طبق آیین تحلیف شورا قرار گرفتن هیات‌رییسه سنی (بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین اعضای شورا) در جایگاه برای پیش بردن ادامه جلسه اقدام بعدی اعضای جدید شورا بود. مصلحی نماینده فرمانداری در مراسم انتخاب هیات‌رییسه عباس شیبانی با ۸۲ سال سن، حسین رضازاده با ۳۵ سال و محسن پیرهادی با ۳۳ سال سن را به‌عنوان هیات‌رییسه سنی انتخاب کرد تا در جایگاه قرار گیرند. پس از آن اعضا با ادای سوگند با یکدیگر هم پیمان شدند تا با رعایت انصاف و عدل در جهت صرفه و صلاح شورا و شهرداری خدمت کنند.
برد ۱۶ به ۱۵
با آغاز رای‌گیری شهردار و استاندار تهران طبق قانون صحن جلسه را ترک کردند. طبق پیش‌بینی‌ها انتخاب رییس شورا با پیشنهاد برخی اعضا در دو قطب مهدی چمران و احمد مسجد جامعی به رقابتی تنگاتنگ بدل شد. اسامی چمران با پیشنهاد مجتبی شاکری و مسجد جامعی به پیشنهاد حسین مختاباد به‌عنوان دو کاندید‌ای ریاست شورا به رای گذاشته شد. این در حالی بود که در حین رای‌گیری نیز رایزنی برخی از اعضا هنوز ادامه داشت. با این وجود نام احمد مسجدجامعی با ۱۶ رای در مقابل ۱۵ رای مهدی چمران از گلدان شیشه‌ای رای‌گیری پس از سه بار شمارش به عنوان رییس شورا برگزیده شد. با انتخاب مسجد جامعی صحن شورا که مملو از جمعیت بود در حمایت از انتخاب وی یک‌صدا دست زدند و مسجد جامعی به نشانه تشکر برای آنها دست تکان داد.
حکیمی‌پور: برای حفظ اعتدال کنار می‌کشم
پس از انتخاب رییس شورا، اعضا برای انتخاب نایب‌رییس شورا آماده شدند. انتخاب نایب‌رییس نیز با حضور مرتضی طلایی و احمد حکیمی‌پور در ابتدا به صورت دو قطبی برگزار شد، اما در حین رای‌گیری حکیمی‌پور با کناره‌گیری از انتخابات اعلام کرد: از آنجا که آقای مسجد جامعی از جناح اصلاح‌طلب به عنوان رییس شورا انتخاب شده‌اند برای رعایت انصاف و اعتدال به نفع آقای طلایی کنار می‌کشم. این اقدام احمد حکیمی‌پور که از سوی اعضای شورا مورد تقدیر قرار گرفت از سوی برخی دیگر از اعضای شورا مورد اعتراض واقع شد. پس از بیان نظرات اعضای مخالف و موافق برای رای‌گیری مجدد، مسجد جامعی از اعضا خواست تا با توجه به اقدام اخلاقی حکیمی‌پور با وجود اشکال قانونی برای انصراف حین رای‌گیری اظهار کرد: اجازه دهیم این‌گونه رفتارهای اخلاقی نهادینه شود و اعلام انصراف ایشان را بپذیریم.
با این حال حسین طلا که به عنوان نماینده ناظر در زمان رای‌گیری حاضر بود درخواست کرد تا حکیمی‌پور انصرافش را پس گیرد. این دیدگاه نیز اگرچه با مخالفت عده‌ای دیگر از اعضا مواجه شد اما در نهایت با شمارش رای‌گیری اولیه مرتضی طلایی با ۲۲ رای به عنوان نایب رییس دوره چهارم انتخاب شد.
در مرحله بعدی نیز با رای‌گیری چهار کاندیدا(هادی ساعی، الهه راستگو، عباس جدیدی و ابوالفضل قناعتی) برای حضور در هیات‌رییسه در سمت منشی، هادی ساعی با ۲۱ رای و الهه راستگو به عنوان نماینده بانوان با ۱۱ رای به عنوان دو منشی هیات‌رییسه برگزیده شدند. تقی پور نیز با کسب ۱۷ رای در مقابل مسعود سلطانی‌فر به عنوان سخنگوی شورای شهر انتخاب شد.
تنوع سلایق را فرصت تلقی کنید
بعد از اتمام انتخابات در صحن علنی شورا، هیات‌رییسه رسمی در جایگاه اصلی قرار گرفت. احمد مسجدجامعی در اولین نطق خود در سمت رییس شورا تنوع سلایق را فرصتی تازه در شورای شهر این دوره عنوان کرد و گفت: با وجود آنکه برخی از بابت حضور سلایق مختلف در شورا ابراز نگرانی می‌کنند، اما من معتقد هستم برعکس دوره گذشته که تنوع سلیقه محدود بود می‌توان از این فرصت در جهت پیشبرد اهداف شورا استفاده کرد.
رییس شورای شهر تهران به برخی از حوزه‌های مغفول مانده در حوزه شهری اشاره کرد و گفت: در شرایطی که بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان خرج هزینه‌های مختلف برای شهر تهران می‌شود درست نیست که در طول سال تنها دو روز هوای پاک داشته باشیم.
او ابراز امیدواری کرد در این دوره بنیان‌های اخلاقی و رعایت انصاف نهادینه شود.
قالیباف اسناد مالی را امضا نکند
در پایان جلسه برخی از اعضا درخواست انتخاب سرپرست را برای شهرداری تهران تا مشخص شدن شهردار جدید دادند اما مسجدجامعی در این باره توضیح داد: این روال در دوره‌های قبلی نیز وجود داشته و شهردار تهران در دوره قبلی نیز تا زمان انتخاب شهردار جدید همه اقدامات خود را متوقف نگه داشته و هیچ سند مالی یا حقوقی را امضا نکرده است.

او افزود: امیدوارم در این شورا نیز شهردار تهران به لحاظ قانونی آنچه را مورد تاکید قرار گرفته رعایت کند و طبق برنامه معمول در سال‌های گذشته در این فاصله تا انتخاب شهردار جدید هیچ سندی را امضا نکند.
نظر رسمی شورای چهارم در مورد شهردار جدید
پس از پایان جلسه احمد مسجدجامعی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.
او در پاسخ به سوالی در رابطه با ارزیابی از عملکرد این دوره مدیریت شهری گفت: شهرداری تهران در سال‌های گذشته در حوزه‌های حمل و نقل و ترافیک، فضای سبز و خدمت‌رسانی اقدامات قابل قبولی داشته است، اما به نظر می‌رسد لازم است در حوزه نرم‌افزاری نیز اقدامات بیشتری صورت گیرد و این مسائل را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
او تاکید کرد: لازم است برای رسیدن به آنچه برای شهر تهران مطلوب است از فرهیختگان و نخبگان بیشتری برای نظام‌مند کردن امور و همچنین نشاط بیشتر در جامعه در همه زمینه‌ها استفاده کنیم.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در جلسه روز یکشنبه که دومین جلسه شورای شهر چهارم خواهد بود، در مورد شهردار جدید تهران تصمیم‌گیری خواهد شد یا نه؟ گفت: در واقع شورای شهر تاکنون شکل نگرفته و امروز اولین جلسه آن است و هرچه تا کنون به عنوان گمانه‌زنی برای انتخاب شهردار مطرح شده به عنوان پیشنهاد اصلی شورای شهر چهارم نبوده است که البته این نوع گمانه‌زنی‌ها و پیشنهادها برای تسریع کار شورا خوب و مفید خواهد بود.
مسجدجامعی اضافه کرد: روز یکشنبه اولین دستور جلسه اعضای شورای چهارم انتخاب شهردار خواهد بود و طبق سنت سال‌های گذشته شورای شهر جلسات روز یکشنبه، غیرعلنی است و در عین حال جلسات تصمیم‌گیری در مورد انتخاب شهردار نیز معمولا غیرعلنی برگزار می‌شود و اگر قرار باشد تصمیم دیگری گرفته شود، باید تصمیم جمعی همه اعضا باشد تا جلسه انتخاب شهردار جلسه‌ای علنی شود.
مسجد جامعی در پاسخ به سوالی در رابطه با نهایی شدن دو گزینه محمدباقر قالیباف و محسن هاشمی از سوی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران به عنوان کاندیداهای نهایی شهرداری تصریح کرد: این افرد گزینه‌های اعضا قبل از تشکیل شورا بوده‌اند و در واقع طبق آیین نامه داخلی شورا در روز یکشنبه به شورا معرفی می‌شوند و پس از آن روند قانونی انتخاب شهردار پیگیری می‌شود.
احتمال افزایش کمیسیون‌های شورا
رییس شورای شهر تهران در دوره چهارم تاکید کرد: طبق آیین‌نامه داخلی شورای شهر تهران در دوره سوم تعداد کمیسیون‌های داخلی شورا پنج کمیسیون بوده است، اما به دلیل محدودیت تعداد اعضا امکان فعال شدن هر پنج کمیسیون وجود نداشت، اما در دوره جدید این آیین‌نامه برای تشکیل پنج کمیسیون همچنان فعال است و با توجه به تعداد بیشتر اعضا احتمال تشکیل هر پنج کمیسیون شورای شهر تهران وجود دارد.

«ماندن قالیباف» یا «آمدن‌هاشمی»؟
رای ورزشکاران تعیین می‌کند
انتخابات دیروز هیات رییسه شورای شهر تهران نشان داد حضور ورزشکاران در شورا به‌رغم انتقادهایی که نسبت به نامتجانس بودن حرفه این چهار نفر با حوزه مدیریت شهری مطرح می‌شود حداقل در سرنوشت سیاسی پایتخت موثر است و رای آنها می‌تواند مناسبات از قبل هماهنگ شده بین اعضای حاضر در یکی از دو طیف سیاسی حاضر در شورا را به هم بزند!
۴ رای به ظاهر مستقل گروه ورزشکاران از امروز رقابت بین ۱۴ نفر عضو طیف اصلاح‌طلب با ۱۳ نفر عضو طیف اصولگرا را بر سر انتخاب شهردار جدید تهران گرم می‌کند.
ماراتن انتخاب شهردار چهار سال آینده تهران با آرایش جدید شورای شهر تهران در روز گذشته به رقابتی سخت‌تر بدل شد. محسن‌هاشمی مدیرعامل سابق مترو و محمدباقر قالیباف شهردار فعلی دو کاندیدای جدی برای قرار گرفتن در راس هرم شهرداری تهران هستند که از چند ماه گذشته تاکنون گمانه‌زنی‌های گوناگونی بر سر انتخاب شدن یا نشدن هر یک از آنها از سوی احزاب و رسانه‌های مختلف شده است، اما روز گذشته با انتخاب احمد مسجد جامعی به عنوان رییس شورا وزنه یک طرف در برابر دیگری قدری سنگین‌تر شده است؛ چراکه مسجد جامعی روز گذشته علاوه‌بر رای اعضای اصلاح‌طلب توانست رای دو عضو مستقل شورا (احتمالا دو نفر از ورزشکاران که پیش از آغاز جلسه عنوان کرده بودند به جای رای سیاسی رای پهلوانی می‌دهند) برنده انتخابات روز یکشنبه باشد. در این صورت به نظر می‌رسد با حفظ حداقل آرا یعنی ۱۶ رای گزینه اصلاح‌طلبان در شهرداری هم مستقر خواهد شد. هر چند به گفته برخی از اعضای اصلاح‌طلب شورا، بسیاری از اعضا با مطالعه برنامه گزینه موردنظر آنها را تایید خواهند کرد و تعداد آرای آنها به ۲۰ رای می‌رسد، البته اعضای اصلاح‌طلب شورا معتقدند افرادی که به دنبال حفظ اعتدال در شورا هستند رای به شهردار فعلی نخواهند داد.
با وجود همه این گمانه‌زنی‌ها باید منتظر بود و دید هفته آینده پارلمان محلی پایتخت رای خود را در راستای انتخاب رییس شورا حفظ خواهد کرد یا نه؟

حاشیه‌های مراسم تحلیف
مراسم تودیع و تحلیف شورای شهر تهران روز گذشته با حاشیه‌هایی نیز همراه بود.
در برنامه روز گذشته مسوولیت دعوت از خبرنگاران و اصحاب رسانه به عهده روابط عمومی فرمانداری تهران بود که به دلیل ناآشنایی با فضای جلسه شورای شهر با مشکلاتی همراه شد. در حالی که به گفته مسوولان روابط عمومی فرمانداری به دلیل محدودیت فضا از دعوت از برخی خبرنگاران و عکاسان جلوگیری شده بود و فقط از برخی رسانه‌ها چندین نفر دعوت شده بودند.
همچنین بعد از انتخاب احمد مسجد جامعی به عنوان رییس شورا مهدی چمران رییس پیشین به جز چند دقیقه صحبت که به درخواست اعضای شورا بود تا پایان جلسه یکی از آرام‌ترین اعضای شورا بود و پس از اتمام این جلسه به تنهایی صحن را ترک کرد.
از ۸ عضو شورای شهر سوم که در دوره جدید حضور ندارند فقط حمزه شکیب، حسن بیادی و رسول خادم به عنوان میهمان در جلسه دیروز حاضر شده بودند.
علاوه بر این به جز تشکر احمد مسجد جامعی هیچ تقدیر و تشکر رسمی دیگری از اعضای قبلی شورا انجام نشد. در مقابل برخی از اختلاف‌نظرهای اعضای جدید شورا با یکدیگر مهدی چمران آنها را به مصالحه دعوت کرد و گفت: بهتر است سر این گونه مسائل پیش پا افتاده بحث نشود. علیرضا دبیر یکی از اعضای شورای شهر بود که در بسیاری از لحظات شورا در حال گفت‌وگو و رایزنی با سایر اعضا بود.

    نظرات