چالش‌های شهرسازی در پرتراکم‌ترین کشور جهان

چالش‌های شهرسازی در پرتراکم‌ترین کشور جهان

http://www.bananews.ir/«موناکو» با مساحت دو کیلومتر مربع و با داشتن ۳۶ هزار نفر جمعیت، پرتراکم‌ترین کشور جهان است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، این کشور هر ساله ثروتمندان بیشتری را از اقصی نقاط دنیا به خود جذب می‌کند که این روند موجب شده تا مقامات موناکو به این نتیجه برسند که برای پذیرایی از افراد جدید بدون نیاز به جابه‌جایی شهروندان باید خلاق بود و اگر فضای کافی وجود ندارد با ایده‌های نوآورانه می‌توان به این امر دست یافت.

«ماری- پیر راماگلیا»، مسئول بودجه، تجهیزات، محیط و شهرسازی دولت موناکو در این رابطه گفت: مهمترین چالش برای این کشور، بزرگ شدن آن است.

مطالعات انجام شده، حاکی از آن است که هر ۱۰سال یک بار به ۳۵۰ هزار مترمربع مساحت بیشتر نیاز داریم. بنابراین سیاست شهرسازی را با گسترش در دریا و بازسازی شهر با ساخت ساختمان‌های مرتفع‌تر دنبال کردیم.

«پرنس رنیه»، حاکم قبلی موناکو در سال ۱۹۶۵ میلادی اولین طرح گسترش در دریا در تاریخ این کشور و جهان را ایجاد کرد.

«رنه بوشه» که مهندس مشاور در این کشور است، گفت: محدودیت‌های بسیاری در موناکو وجود دارد زیرا برای به انجام رساندن کارهای ساخت و ساز در زیر سطح زمین و در داخل دریا، باید از کادر معمول خارج شد. تاکنون در هیچ کشوری از جهان عملیات ساختمان‌سازی مشابهی که باید در موناکو به انجام برسد، انجام نشده‌ است.

در موناکو برای آسایش ساکنان آن حدود ۴۰ پله برقی و آسانسور عمومی در جای جای آن ساخته شده‌ است. همچنین ساخت برج لوکس «اودئون» رکورد جدیدی با ارتفاع ۱۷۰ متر در این کشور است.

«آلکساندر ژیرالدی»، طراح این ساختمان اظهار داشت: آپارتمان‌های این برج تابستان سال آینده میلادی (۲۰۱۴) تحویل داده خواهند شد.

وی افزود: همچنین از نظر معماری، این برج نقطه عطفی برای موناکو است زیرا به ساختمان‌های مرتفعی برمی‌گردیم که به مدت ۲۰ سال کنار گذاشته شده بودند اما این بار با معماری مدرن ظاهر شده‌اند.

قیمت هر مترمربع از این ساختمان ۴۹ طبقه‌ای، ۴۰ هزار تا ۹۰ هزار یورو تخمین زده شده‌ است. همچنین آپارتمان طبقه آخر که از استخر و چشم‌اندازی بی‌نظیر برخوردار است، گرانترین آپارتمان جهان اعلام شده‌ است.

«ناتالی روشیه-جیوردانو»، رییس موزه ملی موناکو که به مدت دو سال عکس‌های ساختمان‌های قدیمی موناکو را جمع‌آوری کرده‌ است نیز اظهار داشت: می‌دانیم که به دلیل کمبود زمین برای ساختمان‌سازی نمی‌توان ساختمان‌های قدیمی را تا ابد حفظ کرد. بنابراین باید از فضای موجود استفاده شود. علاوه بر این باید به این نکته نیز توجه شود اگر ساختمان‌های مرتفع زیادی ساخته شوند، دیگر نمی‌توان از مناظر طبیعی این منطقه لذت برد.

به گزارش یورو نیوز، «پرنس آلبرت»، حاکم کنونی موناکو متعهد شده است تا طرح‌های ساخت برج‌ها را یک به یک مطالعه کند تا هم مشکل فضا در این منطقه برطرف شود و هم ویژگی‌های خاص این کشور و مناظر منحصر به فرد آن از بین نرود.

    نظرات