استفاده از سازوکار بازار برای تامین مالی مسکن/ پیشنهادات پنجگانه پورمحمدی

استفاده از سازوکار بازار برای تامین مالی مسکن/ پیشنهادات پنجگانه پورمحمدی

http://www.bananews.ir/در همایش تامین مالی پروژه‌های راه که توسط تامین سرمایه امین و با حضور وزیر راه، معاونان وزیر، مدیران عامل بازار پولی و بازار سرمایه برگزار شد، معاون سازمان بورس و معاون معاونت برنامه ریزی پیشنهادهایی ارائه کردند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید علی حسینی - معاون سازمان بورس – در این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در بازار سرمایه مشکل پول و نقدینگی وجود ندارد و اگر سرمایه‌ای در خور سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و بتواند با شفافیت، اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند دیگر مشکلی به نام تامین مالی وجود ندارد.

اعلام آمادگی سازمان بورس برای همکاری با وزارت راه

وی افزود: ابتکاری که دکتر عبده و وزارت راه برای تامین پروژه‌ها به خرج دادند پیوندی را بین وزارت سرمایه و بازار سرمایه برقرار می‌کند و سازمان بورس نیز آمادگی کامل دارد تا در این زمینه همکاری کند.

 

معاون سازمان بورس اضافه کرد: باید اعلام آمادگی کنیم که حاضریم مشارکت‌پذیری کرده و مردم را در پروژه‌ها شریک کنیم. در این راستا باید بپذیریم که حاضریم پروژه خود را به صورت شفاف با مردم تقسیم کنیم و در هر پروژه ساختمانی که به مردم سود واقعی بدهد قطع به یقین مشارکت می‌کنیم.

شفافیت در حوزه راه و ساختمان سخت است

حسینی با بیان این‌که ایجاد شفافیت در حوزه راه و شهرسازی سخت است، عنوان کرد: زمانی که شرکت پتروشیمی در بورس پذیرفته می‌شود فرمول مشخصی برای آن وجود دارد ولی پروژه‌های راه بلند‌مدت بوده و در بخش ساختمان همیشه تورم بالایی وجود دارد و سرمایه‌گذاران بورس در شرکت‌های ساختمانی همیشه ضرر کرده‌اند.

وی با طرح این سوال گفت: چه‌طور امکان دارد که بخش واقعی ساختمان سود‌ده باشد ولی در بازار سرمایه این بخش آخرین تصمیم سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری باشد؟

عضو هیات مدیره سازمان بورس اضافه کرد: این در حالی است که شفافیت لازم را در پروژه‌های ساختمانی به مردم ندادیم و نتوانستیم اطمینان دهیم که منابع اولیه را برای ساخت مسکن تامین کرده‌ایم و این امر باعث شده است که سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در این بخش گریزان باشند.

استفاده از سازوکار بازار برای تامین مالی مسکن

حسینی خاطر نشان کرد: ابتدا باید برای سازوکار بازار سرمایه و تامین مالی سرمایه ارزش گذاشته و بپذیریم که از ساز‌وکار بازار برای تامین مالی مسکن استفاده کنیم.

معاون سازمان بورس اظهار کرد: شفافیت جزو قاعده بازار است که اگر بستر آن فراهم شود سرمایه‌گذاران علاقه‌مند می‌شوند که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

اجازه انتشار اوراق و ابزار بدهی با نرخ‌های متنوع صادر شود

در ادامه این همایش هادی جمالیان - معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ گروه مالی پاسارگاد - گفت: حلقه مفقوده نظام مالی نرخ پول و بهره است و دولت در انتشار اوراق با بخش خصوصی رقابت می‌کند.

وی افزود: این مساله باید فراتر از وزارتخانه پیگیری شده و همکاری بانک مرکزی و مجلس را می‌طلبد تا اجازه انتشار اوراق و ابزار بدهی با نرخ‌های متنوع صادر شود.

رویه حسابداری باید اصلاح شود

در ادامه این همایش علی اسلامی – کارشناس بازار سرمایه – گفت: باید برای تامین مالی بستر قانونی فراهم شده و اطلاع‌رسانی و شفافیت اطلاعات صورت گیرد و رویه حسابداری باید اصلاح شود.

وی افزود: این در حالی است که اوراق بدهی و اوراق مشارکت دولتی و شرکتی که ریسک‌های متفاوتی دارد با یک نرخ منتشر می‌شوند بنابراین طبیعی است که با استقبال قابل توجهی مواجه نشود در حالی که اگر به شرکت‌ها اجازه دهیم با ضامن نسبت به انتشار اوراق اقدام کنند سرمایه‌گذاران نیز از تامین مالی در بورس استقبال قابل توجهی خواهند کرد.

راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان با همت وزیر راه

این کارشناس بازار سرمایه به راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان اشاره کرد و گفت: بستر راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان فراهم شد ولی این صندوق اجرایی نشد که امیدواریم با همت وزیر راه و همکاری سازمان بورس این صندوق راه‌اندازی شود.

پیشنهادات پنج‌گانه پورمحمدی

در ادامه‌ی این همایش پورمحمدی - معاون معاونت نظارت راهبردی - گفت: براساس آمار ۹ ماهه‌ای که توسط بانک مرکزی و مرکز آمار از وضعیت رشد اقتصادی در سال ۹۱ منتشر شده است، رشد سرمایه‌گذاری بخش ساختمان منفی و نگران‌کننده است.علاوه بر این میزان اعتبارات عمرانی سال گذشته ناچیز بود و میزان اعتبارات عمرانی سال جدید نیز بسیار ناچیز است که این موارد پیام‌های خوبی را ارائه نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که معیشت ۳٫۵ میلیون خانوار در حوزه پیمانکاری است و باید نگران معیشت آنها باشیم، پنج پیشنهاد ارائه داد و عنوان کرد: بودجه‌های عمرانی کفاف هیچ اقدامی را نمی‌دهد و باید آن را تغییر دهیم و برای استفاده از روش‌های اهرمی استفاده کنیم.

وی به پیشنهاد دوم اشاره کرد و ادامه داد: در قانون بودجه ۹۲ به‌طور مبسوط به روش مشارکت بخش خصوصی پرداخته شده ولی باید دولت اشکالات آن را برطرف کند.

پورمحمدی سومین پیشنهاد خود را ارائه کرد و با بیان این‌که باید به فوریت به آن پرداخته شود، گفت: باید هرچه سریع‌تر آیین‌نامه‌ی انتشار شش هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی که نباید سود آن کمتر از نرخ تورم باشد به دولت ابلاغ شود.

معاون معاونت برنامه‌ریزی در پیشنهاد چهارم خود به احکام سال گذشته بودجه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بهترین زمان است که کارگروه اقتصادی دولت خط مشی آینده خود را در بودجه سال‌ بعد نهایی و اعلام کند.

وی به استفاده از ابزار‌ها و نهادهای نوین را پیشنهاد دیگر خود دانست و گفت: باید از ابزار‌ها و نهادهای جدید به خصوص در حوزه پولی استفاده شود.

پور محمدی عنوان کرد:هم‌چنین باید کارگروه فوری با بخش خصوصی و بانک مرکزی تشکیل شده تا روش‌های ذکر شده عملیاتی شود.

    نظرات