فراموشی هویت ایرانی و اسلامی با نماهای وارداتی ساختمان

فراموشی هویت ایرانی و اسلامی با نماهای وارداتی ساختمان

http://www.bananews.ir/یک کارشناس عمران، گفت: فرهنگ غربی در استفاده از نماها و تزیین ساختمان‌ها نیز رسوخ کرده است و نمای وارداتی هویت ایرانی، اسلامی را به فراموشی می‌برد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آرین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیشترین دغدغه فعالان صنعت ساختمان جایگزینی نماهای ایرانی، اسلامی با نماهای غربی است.

وی آجرنما را یکی از نماهای سنتی ایرانی برشمرد و گفت: از گذشته‌های دور از این نوع نما استفاده می‌شد و توسط هنرمندان و معماران قدیمی ایران نیز به وجود آمده است.

آرین افزود: آجرنما جزئی از فرهنگ کشور ما است و اصالت ایرانی با آجرنما شناخته می‌شود و باید بدانیم که نماهای غربی و وارداتی متعلق به فرهنگ ایرانی نیست.

 

این فعال بخش صنعت ساختمان به مزایای استفاده از آجرنما اشاره و اظهار کرد: استفاده از آجرنما ضمن اینکه اشتغالزایی را به دنبال دارد تاریخ ما را نیز رقم می‌زند، وقتی به گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که آجرنما در قالب فرهنگ ایرانی، اسلامی به وجود آمده و در طول تاریخ ادامه داشته است.

آرین تصریح کرد: چنانچه از نماهایی وارداتی و غربی استفاده کنیم، تاریخ را تغییر داده و فرهنگ را دگرگون کرده‌ایم، همچنین ادامه این کار در آینده سبب می‌شود که هویت خود را گم کنیم.

وی در خصوص بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین در تولید آجرنما، گفت: نسل جدید آجرها به صورت نسوز ساخته می‌شود که کیفیت آن تغییر و افزایش یافته است.

آرین افزود: آجرهای قدیمی در کمترین زمان تغییر رنگ داده و کیفیت کمتری داشت، اما نسل جدید آجرهایی که در حال ساخت بوده و برای تولید آن از تکنولوژی‌های نوین استفاده شده است.

این کارشناس عمران درباره رابطه استفاده از نما و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، اظهار کرد: آجر از قدیم‌الایام از نظر اینکه عایق حرارت و رطوبت باشد، مدنظر بوده و روی آن تحقیق شده است، نمای آجر نسوزی که در حال حاضر تولید شده در استانداردها جزو نماهای گرم محسوب می‌شود.

آرین افزود: نماهای کامپوزیت و سایر نماهای جدید وارداتی از فرهنگ غربی کیفیت پایینی داشته و زود از رده خارج می‌شود اما آجرنما دارای عایق رطوبت و حرارتی بوده و دارای کیفیت بالایی است.

    نظرات