چین ۲ نیروگاه در اردن می‌سازد

چین ۲ نیروگاه در اردن می‌سازد

http://www.bananews.ir/چین دو نیروگاه به ارزش ۲٫۵ میلیارد دلار برای اردن می‌سازد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از خبرگزاری فرانسه، پکن و امان دو یادداشت تفاهم برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی در اردن امضا کردند.

براساس این توافق چین دو نیروگاه به ارزش دو و نیم میلیارد دلار برای اردن خواهد ساخت.

طبق یادداشت تفاهم اول یک کنسرسیوم چینی متشکل از موسسه بین‌المللی چینی طرحهای آب و برق و شرکت بادهای طلایی علوم و فناوری شین‌جیانگ یک نیروگاه بادی با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات در اردن احداث خواهد کرد.

براساس یادداشت تفاهم دوم، یک کنسرسیوم از شرکت‌های سیبکو و اچ تی جی چین و شرکت سرمایه گذاری اردنی به نام "لجون" یک نیروگاه دیگر ۹۰۰ مگاواتی را در منطقه لجون در استان کرک خواهند ساخت. این نیروگاه با نیروی صخره های قیری فعالیت خواهد کرد.

حاتم حلوانی وزیر صنایع و بازرگانی اردن در حاشیه امضای این توافق که در حاشیه سفر عبدالله پادشاه اردن به چین امضا شد، گفت: اردن چهارمین ذخایر صخره‌های قیری جهان را در اختیار دارد که ۱۳ میلیارد تن برآورد شده و عامل جذب سرمایه گذاران و شرکت‌های خارجی است.

اردن که ۹۵ درصد انرژی مورد نیاز خود را وارد می‌کند و از کمبود شدید منابع طبیعی و بدهی دولتی ۲۳ میلیارد دلاری رنج می‌برد، در تلاش برای حل بحران انرژی خود است.

این بحران از افزایش قیمت‌ جهانی نفت، قطع مکرر گاز صادراتی مصر و حضور حدود ۵۸۰ هزار آواره سوری در این کشور ناشی شده است.

عراق در دوران صدام به اردن نفت ارزان و رایگان صادر می کرد اما اردن هم‌اکنون روزانه حدود ۱۰ هزار بشکه نفت از عراق با قیمت‌های ترجیحی وارد می‌کند.

    نظرات