اجرای طرح پایلوت نوسازی بافت‌های فرسوده به صورت مناقصه در تهران

اجرای طرح پایلوت نوسازی بافت‌های فرسوده به صورت مناقصه در تهران

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از اجرای طرح پایلوت نوسازی بافت‌های فرسوده به صورت مناقصه در تهران از دوهفته آینده خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ هوشنگ عشایری در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با بیان این که در جریان نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری سه هدف تعیین شده است، توضیح داد: هدف نخست این است که در حوزه نوسازی و بهسازی بخش خصوصی نقش اول را بازی کند و بیشترین نقش دولت تسهیل‌گری است. دولت باید در این زمینه امکاناتی را از قبیل وام یا تسهیلات بانکی به بخش خصوصی ارائه کند یا جریان مالی ایجاد کند که بخش خصوصی بتواند از آن استفاده کند.

وی افزود: طبق این برنامه برای ۱۳۳۴ محله در کشور در طول پنج سال یعنی تا سال ۱۴۰۰،  ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تولید شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این اقدام نیاز به حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان سرمایه دارد که بیش از ۹۰ درصد آن باید توسط بخش خصوصی تامین شود.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این که هدف دیگر در حوزه زیربناها و روبناها است، اظهار کرد: هدف این است که زیربناها و روبناهای محلات را ارتقاء دهیم که برای این منظور یک هدف گذاری تدوین شده که در راستای آن دولت از اراضی در اختیار خود برای خدمات روبنایی استفاده می‌کند به عبارت دیگر دولت اراضی خود را در بافت‌های فرسوده در اختیار سازندگان اما در یک فضای رقابتی قرار می‌دهد و سازنده‌ای که پیشنهاد بالاترین قیمت را ارائه کند برنده مناقصه خواهد شد.

عشایری ادامه داد: سازنده ساخت‌وساز خود را انجام می‌دهد و سپس ساختمانی که ساخته را به فروش می‌رساند و چنانچه بعد از این که میزان هزینه و سود خود را برداشت کرد مبلغی باقی ماند آن را در خدمت دولت قرار می‌دهد، اما اگر مبلغی باقی نماند دولت پولی از سازنده دریافت نمی‌کند، زیرا دولت در زیست‌پذیر کردن شهر مذکور سود خود را کرده است.

وی با تاکید بر این که دولت در اراضی واقع در بافت‌های فرسوده به دنبال سودآوری نیست، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۸۶۰۰ مترمربع اراضی وجود دارد و قرار است پایلوت طرح مذکور حدود دو هفته آینده در محله سیروس تهران اجرا شود به عبارت دیگر ۱۵ هزار مترمربع طرح مصوب شده که سازندگان ورود پیدا کنند و در یک فضای رقابتی قیمت‌های خود را پیشنهاد کنند.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه با اشاره به سیاست دولت مبنی بر این که برای تولید انبوه به سمت بافت فرسوده خواهد رفت، گفت: در واقع ساخت ۴۰۰ هزار واحد را در این زمینه اجرا خواهیم کرد و در برخی نقاط به صورت سری‌سازی و ریزه‌سازی خواهد بود البته برخی افراد انبوه‌سازی را برج‌سازی برداشت کردند، اما این طور نیست.

عشایری ادامه داد: در برخی از کالبدهای شهری نه امکان زیست‌پذیر کردن وجود دارد و نه نوسازی. اگر مردم ساکن این مناطق انتظار برج داشته باشند و در صورتی که ضابطه شهری وجود داشته باشد برج خواهیم ساخت در غیر این صورت و چنانچه مردم موافق برج سازی نباشند برجی ساخته نخواهد شد در واقع نهاد توسعه‌گر محله است که به دولت و شهرداری اعلام می‌کند مردم چه تقاضایی دارند.

وی با تاکید بر این که خانه‌های تاریخی در فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده آسیبی نخواهند دید، افزو د: باید الزامات حفاظتی بافت تاریخی حفظ شود و دولت با از دست دادن ارزش‌های تاریخی موافق شد.

ایسنا

نظرات