جزئیات اقدامات عمرانی در بندر شهید بهشتی

جزئیات اقدامات عمرانی در بندر شهید بهشتی

مجری پروژه توسعه بندر شهید بهشتی از ساخت ۱۷۰۴ متر اسکله برای پهلوگیری کشتی‌های تا ۱۲۰ هزار تن ظرفیت در این بندر خبر داد.
به گزارش بنانیوز، امیرحسین اسماعیلی در حاشیه بازدید از طرح توسعه فاز یک و دو بندر شهید بهشتی چابهار در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت طرح‌های توسعه‌ای ملی و تأثیرگذاری آنها در تولید ناخالص داخلی، گفت: بندر شهید بهشتی اولین و تنها بندر اقیانوسی کشور است که در خارج از تنگه هرمز قرار داشته و از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به تحت تأثیر جنگ بودن، بنادر امام خمینی (ره) و شهید رجایی در دوران دفاع‌مقدس افزود: در آن دوران توانستیم در سال ۶۱ با همکاری یک شرکت سنگاپوری، اسکله تخلیه و بارگیری غلات را در تنها بندری که تحت تأثیر جنگ نبود، بسازیم و از این نظر، بندر شهید بهشتی با توجه به جایگاه و موقعیتی که دارد، امکان رقابت با هم بنادر داخلی و هم بنادر منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان را داراست.

مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی خاطرنشان کرد: یک شرکت هلندی، مطالعه طرح توسعه بندر شهید بهشتی را در سال ۸۶ به اتمام رساند و این بندر را در حوزه توسعه محور شرق لقب داد. همچنین پس از تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه سواحل مکران، اجرای طرح توسعه این بندر به مناقصه گذاشته شد که در پایان این مناقصه بین‌المللی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) توانست پیروز این مناقصه شده و با استفاده از اعتبار اجرایی آن شامل ۳۴۱ میلیون دلار فعالیت ساخت و ساز در این بندر را آغاز کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: در نخستین گام، ارزیابی طرح‌های محیط‌زیستی در دستور کار قرار گرفت که با توجه به اینکه سواحل چابهار از نوع صخره‌های مرجانی تشکیل شده، می‌بایست ۳۲ هزار کلونی مرجان شامل پَچ‌های با عرض ۲.۵ متر از محل اجرای طرح توسعه بندر به فاصله ۵ کیلومتری محل فعالیت و عمران منتقل می‌شد. همچنین در این جابجایی می‌بایست مسائلی همچون شاخص رنگ توده‌های مرجانی، زنده ماندن آنها در حین جابجایی و شاخص ادامه رشد آنها پس از انتقال، پایش می‌شد که بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، ۷۵ درصد عملیات انتقال مرجان‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

وی گام دوم اجرای طرح را اهمیت لایروبی و افزایش محیط فعالیت بندری، عنوان و اظهار کرد: از آنجایی که هر چقدر تُناژ کشتی بالا باشد، هزینه انتقال کالا پایین‌تر خواهد بود، لذا قرار شد اسکله‌ای در محیط بندری ایجاد شود که کشتی‌های با ظرفیت بالا بتوانند پهلو بگیرند. به همین منظور ۱.۵ میلیون مترمکعب سنگ برای استحصال دریا و خشک شدن آن با هدف توسعه فضای بندری، در حوضچه بندر شهید بهشتی، منتقل و ریخته شد. همچنین ۱۴۷۰ مترمربع در نتیجه این عملیات، فضای بندری با ارتفاع ۱۰ متر ایجاد شد. در نتیجه این اقدامات، آبخور شناورهایی که می‌توانند در این بندر پهلو بگیرند به ۱۶ متر افزایش یافت.

مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی ادامه داد: برای ساخت این فضای بندری، ۱۶ میلیون مترمکعب مصالح ساخت و ساز، داخل حوضچه و کانال با استفاده از شناور لایروب کارتر ساکشن ریخته شد. در فاز اول این طرح، ۲۰۳ هکتار از دریا استحصال کرده‌ایم و درواقع این میزان مساحت به خاک کشور اضافه شده است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه برای اجرای فاز یک بندر شهید بهشتی ۵۰۳۰ مترمکعب مصالح سنگی استفاده کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: اسکله ساخته شده، اولین اسکله از نوع دیواری و شامل بتن‌های گوژپشتی است که از ۱۲ هزار عدد بلوک بتونی با وزن ۸۲ تن و عمق ۲۳ متر در دریا اجرا شده است.

وی طول اسکله ساخته شده را ۱۴۰۴ متر همراه با ۷۰ متر اسکله خدماتی عنوان کرد و گفت: در این اسکله که شامل ۵ پست اسکله می‌شود، ۳۲ هکتار فضای پس‌کرانه و ۲ پست اسکله کانتینری به طول ۷۲۰ متر با آبخور شناورهای تا ۱۶ متر و ۳۳ هکتار فضای پس‌کرانه برای ۳ پست اسکله فله و غلات به طول ۶۸۴ متر است.

اسماعیلی، فاز دوم طرح توسعه شهید بهشتی را شامل ۶۳ هکتار محوطه روسازی انجام شده معرفی کرد و افزود: هزینه اجرایی این طرح ۳۴۱ میلیون دلار است و بیشترین سرعت اجرای این عملیات در چهار سال گذشته بوده است؛ با اجرای این فرآیندها، شناورهای ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن می‌توانند در اسکله کانتینری بندر شهید بهشتی پهلوگیری کنند.

مهر

نظرات