میزان خاموشی ها به ۱۳۰ دقیقه در سال کاهش می یابد

میزان خاموشی ها به ۱۳۰ دقیقه در سال کاهش می یابد

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران در خصوص میزان خاموشی‌ها گفت: مدت زمان خاموشی به ازای هر مشترک در پایان سال ۱۳۹۵ حدود ۲۵۰ دقیقه در سال بود که با برنامه‌های انجام شده، ‌در پایان سال ۱۳۹۶ این عدد به ۱۶۰ دقیقه رسید و قرار است، در پایان سال ۹۷ به ۱۳۰ دقیقه در سال برسد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛حسین صبوری امروز در نشستی خبری با اشاره به کاهش خاموشی‌ها اظهار کرد: خاموشی‌های سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۹۵، معادل ۲۰ درصد کاهش یافته و میزان رضایت‌مندی مردم در پایان سال ۹۶، معادل ۸۸ درصد بوده است.

به گفته وی، تلفات شبکه توزیع برق در سال گذشته ۷.۳ درصد بود که در انتهای سال ۹۶ به ۶.۹۳ درصد رسید و امسال به ۶.۴ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با بیان اینکه شرکت توزیع برق تهران در حال حاضر ۴.۵ میلیون مشترک دارد که ۱۵ درصد مشترکان کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: به طور کلی باید گفت که ۱۰ درصد مصرف برق کشور یعنی حدود ۲۱ میلیارد کیلووات ساعت در شهر تهران مصرف می‌شود.

صبوری با بیان اینکه در سال گذشته پیک مصرف برق تهران ۴۷۰۰ مگاوات بود که امسال پیش‌بینی می‌شود به ۵۰۰۰ مگاوات برسد عنوان کرد: امسال مسئولان وزارت نیرو تأکید کردند که به لحاظ خشکسالی، میزان تولید انرژی توسط نیروگاه‌های برق‌آبی را نخواهیم داشت، بنابراین رشد پنج تا شش تا درصدی مصرف برق نیز باعث شده تا امسال سال حساسی از بابت تأمین برق باشد.

وی با تأکید بر اینکه دولت سال گذشته مصوبه‌ای برای سازمان‌های دولتی ابلاغ کرد که مصرف برق خود را کاهش دهند، گفت: بدمصرفی برق تنها به بخش خانگی مربوط نمی‌شود، اما دولتی‌ها بدمصرف‌تر هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران خاطرنشان کرد: راهکار دیگر برای پاسخ‌گویی به مصرف مدیریت مصرف است، چرا که به هر میزان بتوانیم اوج مصرف برق را کاهش دهیم موفق‌تر خواهیم بود، بنابراین امسال متعهد شده‌ایم که نگذاریم پیک مصرف برق از ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات بالاتر برود، بنابراین ۳۵۰ مگاوات مدیریت مصرف برق در دستورکار شرکت توزیع برق تهران قرار دارد.

به گفته صبوری اوج مصرف برق کشور حداکثر ۳۰۰ ساعت است، بنابراین این ۳۰۰ ساعت اوج مصرف از ۸۷۶۰ ساعت در طول سال تخمین زده شده، ‌ بنابراین وقتی فصل تابستان می‌رسد، ساعات اوج مصرف برق از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و از ۱۹ تا ۲۳ است.

وی تاکید کرد:اگر بتوان حداقل ۱۰ درصد در این بازه زمانی مدیریت مصرف انجام شود و بارهای حساس و تجهیزات پرمصرف را در این بازه استفاده نکنیم، بدون هیچ مشکلی از تابستان عبور خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با بیان اینکه ۲۰۰۰ مگاوات بار برق سرمایشی در تهران است، اظهار کرد:مصرف برق تهران ۲۷۰۰ مگاوات است، اما در اوج تابستان این مصرف به ۵۰۰۰ مگاوات می‌رسد که نشان می‌دهد ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی است.

صبوری تأکید کرد: مشترکان تهرانی اگر در بازه‌های زمانی مورد اشاره که اوج مصرف است، از وسایل برقی مثل جاروبرقی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی استفاده نکنند و یا یک یا دو درجه میزان دمای سرمایشی خود را افزایش دهند، مصرف به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص نوع تعریف تعرفه های برق اظهار کرد که تعرفه‌های عادی برق به صبح و عصر مربوط می‌شود، یعنی در ساعات اوج اگر مصرف برق افزایش یابد، تعرفه پلکانی برای مشترکان محاسبه می‌شود، لذا مشترکان اگر مصارف خود را به ساعت ۱۱ شب به بعد منتقل کنند، تعرفه آن ها یک‌چهارم تعرفه خواهد بود.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران، دو الگوی مصرف برای خانگی‌ها تعریف شده است که در زمستان ماهانه هر مشترک ۲۰۰ کیلووات ساعت و در تابستان ۲۵۰ کیلووات ساعت مصرف کند، اما آمارها نشان می‌دهد که نزدیک ۵۰ درصد این الگو را رعایت نمی‌کنند.

صبوری با بیان اینکه بیشترین افزایش قیمت و افزایش پلکانی مشمول این بخش و کسانی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، است، اظهار کرد: ۲۵ درصد برق تهران توسط مجموعه‌های نظامی، ادارات و شهرداری‌ها انجام می‌شود که از اینها ۵۰ درصد مصرف برق مربوط به سرمایشی آنها است.

وی با تاکید به این مساله که یک درصد مشترکان تهرانی که عمدتاً مشترکان دیماندی هستند، ۴۰ درصد برق تهران را مصرف می‌کنند؛ گفت: یعنی صنایع، ادارات، تجاری‌ها و دولتی‌ها این موضوع برای آنها صدق می‌کند و مابقی که ۹۹ درصد مشترکان می‌شوند، ۶۰ درصد مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با اشاره به اینکه برای کاهش مصرف توسط ادارات و سازمان‌ها امسال ۱۱۰۰ تفاهم‌نامه به امضاء خواهد رسید، گفت:مصوبه‌ای در این مورد سال گذشته توسط دولت ابلاغ شد که مصارف دولتی ۱۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند، بنابراین تمام دستگاه‌های دولتی این موضوع را رعایت نکردند و تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد دستگاه‌های دولتی مصرف برق خود را کاهش دادند.

صبوری با اشاره به راهکارهایی که برای پاسخگویی به مصرف برق در تابستان انجام می‌شود، گفت:یکی از این برنامه‌ها پایش کل شبکه برق تهران است، چراکه اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق تهران یکی از برنامه‌های اصلی است که امسال برای این موضوع ۳۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده که تا پایان اردیبهشت ماه جاری به پایان می‌رسد.

وی در خصوص فرسودگی شبکه توزیع برق تهران گفت:‌ ۲۰ درصد شبکه برق تهران قدمت بالایی دارند که بخشی از آن فرسوده است که سالانه بازسازی آن در دستورکار شرکت قرار دارد که همین مساله نیز موجب شده خاموشی‌ها ۲۰ درصد کاهش داشته باشد.

ایسنا

نظرات