۲۶۶ هزار مسکن مهر معطل زیرساخت‌ها

۲۶۶ هزار مسکن مهر معطل زیرساخت‌ها

بر اساس محاسبات ۴۸۳ هزار واحد مسکن مهر هنوز تحویل نشده که ۲۶۶ هزار مورد آن تکمیل است اما خدمات و زیرساخت‌های آن وجود ندارد که مهم‌ترین آن به بحث آب، برق و گاز مربوط می‌شود.

به گزارش بنانیوز، به نقل از ایسنا؛ از دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تعریف شده تاکنون کار ساخت یک میلیون و ۹۸۳ هزار واحد به اتمام رسیده، یک میلیون و ۷۱۷ هزار واحد تحویل داده شده، ۲۶۶ هزار واحد آماده تحویل معطل نصب انشعابات و ۲۱۷ هزار واحد نیز به صورت نیمه تمام در حال احداث است.

مسؤولان وعده داده‌اند که تا پایان سال ۱۳۹۸ تعداد ۴۸۳ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده را تحویل دهند و احتمالاً ۱۵۰ هزار واحد از این تعداد در سال جاری محقق خواهد شد. طبق گفته‌ی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی، در طرح مسکن مهر فقدان زیرساخت‌ها و خدمات در سایت‌های مسکن مهر امکان تحویل ۲۶۶ هزار واحد را ناممکن کرده است. احمد اصغری مهرآبادی می‌گوید: مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر بخصوص تعاونی‌های مسکن مشاغل آزاد، مشکلات بیمه و مالیات پروژه‌های مسکن مهر، هزینه‌های بالای آماده سازی در برخی سایت‌های مسکن مهر به‌خصوص در شهر جدید پردیس، تحول اخیر قیمت‌ها و افزایش سود دوران مشارکت به دلیل طولانی شدن دوره ساخت را مهمترین مشکلات و چالش‌های دوره فعلی سایت‌های مسکن مهر اعلام کرد و گفت: درخواست داریم تا با تاکید بر ورود جدی وزرای نیرو و نفت در تکمیل خدمات زیربنایی مسکن مهر، روند تحویل واحدهای آماده را تسریع و به استانداران نیز تکلیف کنید در جهت حل مشکلات مسکن مهر نسبت به تشکیل شورای مسکن استان‌ها هر دو هفته یک بار اقدام کنند.

احتمال تحویل ۱۵۰ هزار واحد تا پایان سال ۹۷

مهرآبادی در روزهای اخیر وعده داد: خوشبختانه روند تحویل واحدهای مهر در چند ماه اخیر شتاب خوبی گرفته و با این سیر صعودی انتظار می‌رود تا پایان سال بتوانیم تحویل ۱۵۰ هزار واحد تکلیفی را محقق کنیم.

وی تصریح کرد: در مورد بحث تحویل ۱۵۰ هزار واحد در سال جاری که تکلیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بوده است، پس از ابلاغ، جلسات برگزار و سهم هریک از سازمان‌ها مشخص شد. در این تقسیم بندی سهم شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر ۸۴ هزار واحد، شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۱۶ هزار واحد و شهرهای جدید هم مطابق سامانه ۵۰ هزار واحد است که در مجموع ۱۵۰ هزار واحد را تشکیل می‌دهد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با تاکید بر اینکه تحویل واحدهای مسکن مهر باید با فروش اقساطی همخوانی داشته باشد، گفت: در فرآیند واگذاری واحدها فروش اقساطی بر تحویل اولویت دارد، یعنی باید ابتدا فروش اقساطی انجام بگیرد و بعد از تقسیط و اخذ دفترچه اقساط تحویل واحد صورت بگیرد. موفقیت در این کار می‌طلبد تا در استان‌ها بررسی کامل از سوی ادارات کل صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که اوایل ابلاغ نگرانی‌هایی بابت افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به خصوص مصالح ساختمانی و دستمزدها وجود داشت و نیز اینکه نتوانیم به این هدف برسیم، خاطرنشان کرد: بنابر مصوبه کارگروه مسکن در ریاست جمهوری قرار شد ۱۰۷ هزار واحد را تا پایان سال تحویل دهیم مشروط بر اینکه اعتبار مصوب در اختیار ما قرار بگیرد. اکنون خوشبختانه از مرز ۱۰۰ هزار واحد عبور کرده‌ایم و با این روندی که وجود دارد به نظر می‌رسد بتوانیم به ۱۵۰ هزار واحد تا آخر امسال دست پیدا کنیم.

مهرآبادی گفت: در استان‌های اردبیل، سمنان، کرمان، گلستان، خراسان رضوی، قم، مرکزی، هرمزگان، لرستان و کرمانشاه شاهد تحقق عملکرد ۱۰۰ درصدی هستیم. امیدواریم بقیه استان‌ها هم با تلاش خود به هدف برسند چون این مساله شدنی است و می‌توانیم با ۳۰ هزار واحدی که در این استان‌ها باید تکمیل شود، ۱۵۰ هزار واحد تکلیف شده را به اتمام برسانیم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اظهار کرد: در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر ۱۴ استان عملکردشان صددرصد است و دیگر استان‌ها هم دارند کار را پیش می‌برند. البته در شهرهای جدید هم نیاز داریم که تلاش بیشتری صورت بگیرد تا طبق برنامه‌ریزی انجام شده کار به اتمام برسد. در این بین طبق درخواست شورای اقتصاد مقاومتی، ادارات کل راه و شهرسازی باید لیست واحدهای تحویلی را ارسال کنند تا هرچه سریع‌تر پس از کنترل آن در سامانه اطلاعات ثبت شود.

    نظرات