خروج موقتی تقاضا از بازار مسکن

خروج موقتی تقاضا از بازار مسکن

http://www.bananews.ir/طی ۱۰ روز گذشته معاملات خرید و فروش در بازار مسکن به میزان قابل توجهی با افت رو به رو شد، اما قیمت‌های پیشنهادی از سوی فروشنده‌ها ثابت باقی ماند، البته در بین فروشنده‌هایی که واحدهای خود را به بازار فروش عرضه کرده بودند برخی از مالکان به دلیل نیاز مالی و فرصت اندک مجبور به اعلام نرخ‌های ارزنده و حتی به زیر قیمت واقعی بودند که به این علت این دسته از مالکان به خاطر نیاز به نقدینگی دست به چنین اقدامی‌زدند و افت ضعیف قیمت مسکن در دو هفته گذشته توسط فروشنده‌های پول لازم صورت گرفت، اما این میزان ارزان فروشی در برابر قیمت‌های گران یا حقیقی به وضوح قابل رویت نیست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در همین حال تعدادی از بنگاه داران در سطح تهران درباره وضعیت بازار مسکن در نیمه ماه محرم به دنیای اقتصاد گفتند: تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده که اگر ماه محرم با اواخر فصل پاییز یا اوایل زمستان ادغام شود معمولا با اتمام تعطیلات محرم، بازار مسکن با رفت و آمد متقاضیان، کم کم آماده برای رونق گرفتن می‌شود؛ چراکه فرصت زیادی به شروع سال جدید و همچنین تورم باقی نمی‌ماند به همین خاطر بیشتر خریداران سعی دارند تا قبل از پایان سال جاری، در بازار مسکن خرید خود را انجام داده باشند.

رونق چشمگیر در بازار مسکن طی ۲ ماه آینده

یکی از دلالان بازار مسکن در منطقه اقدسیه درباره وضعیت معاملات در نیمه ماه محرم اظهار کرد: معمولا با گذشت ۱۵ روز از ماه محرم دوباره رفت و آمد متقاضیان به بازار مسکن شروع می‌شود و با توجه به این مساله که تقریبا هر خریداری برای انتخاب واحد مورد نظر خود حدود دو ماه فرصت می‌گذارد، باید گفت که بازار مسکن به طور صد در صد در بهمن ماه با رشد معاملات ملکی مواجه خواهد شد.

وی درباره تعداد فروشنده‌ها در بازار مسکن اقدسیه طی ۱۰ روز گذشته خاطر نشان کرد: اگرچه خریداران زیادی با شروع ماه محرم از بازار خارج شدند، اما اکثر فروشنده‌ها در بازار حضور دارند که اغلب آنها سازنده‌ها هستند. شیرزاد در ادامه قیمت هر متر مربع واحد مسکونی نوساز را بین ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: معمولا هنگام معامله قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها کاهش پیدا می‌کند.

بازار ارز و سکه دلیل رکود بازار مسکن

نوسانات قیمت در چند ماه گذشته در بازار معاملات سکه و ارز نسبت به ماه محرم، تاثیر چشمگیرتری بر کاهش حجم معاملات مسکن داشته است. یکی از دلالان بازار مسکن در شمال تهران در این‌باره گفت: نوسانات قیمت در بازار سکه و ارز در یک تا دو ماه قبل باعث شد تا اکثر سرمایه گذارها به طرف این بازار کشیده شوند و شروع به سرمایه‌گذاری کنند که این مساله برای بازار مسکن صورت خوشی نداشت؛ چراکه بیشتر معاملاتی که در این بازار انجام می‌شود مربوط به خرید و فروش‌هایی است که توسط سرمایه گذاران انجام می‌شود. رهنما در این رابطه اذعان کرد: مصرف‌کننده‌ها در بازار مسکن سال به سال واحد خود را تعویض نمی‌کنند، اما سازنده‌ها به این دلیل که قصد مصرف از واحد خریداری شده را ندارند، برای افزودن به سرمایه خود شاید هر ساله ملکی را خریداری کنند

یا اینکه بفروشند.

این بنگاهدار درباره تاثیر ماه محرم بر بازار مسکن طی یک هفته گذشته تصریح کرد: با شروع شدن این ماه و وضعیت بازار ارز و سکه، در یک هفته گذشته بازار معاملات مسکن در رکود کامل به سر می‌برد. وی در حال حاضر قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی نوساز در خیابان محمودیه را ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند.

سایه سنگین رکود بر سر بازار مسکن جنوب تهران

بازار مسکن در خیابان مولوی با شروع ماه محرم وارد رکود شد و همچنان این وضعیت با گذشت ۱۰ روز هنوز ادامه دارد و از سوی دیگر افزایش قیمت فروش واحدهای مسکونی قبل از آغاز ماه محرم باعث شده تا سایه این رکود سنگین تر شود.

مشاور املاکی در خیابان مولوی در جنوب تهران دراین باره خاطر نشان کرد: دلیل رشد قیمت واحدهای مسکونی در این منطقه، گران شدن واحدهای مسکونی در مناطق دیگر تهران طی چند ماه قبل بود، زیرا بالا رفتن قیمت‌های پیشنهادی فروشنده‌ها در دیگر مناطق گوش به گوش چرخید و به فروشنده‌های جنوب شهر رسید و آنها هم قیمت واحدهای خود را افزایش دادند. حیدری درباره مراجعه خریداران به بازار مسکن در ماه محرم، اظهار کرد: اگرچه اکثر متقاضیان مسکن در ماه محرم اقدام به خرید نمی‌کنند، اما در این بین عده ای از خریداران که در این ماه مدام در بازار حضور ندارند، گاهی به بازار مراجعه و از فایل‌های فروش دیدن می‌کنند تا شاید یک واحد مسکونی که قیمت آن اکازیون است به بازار عرضه شده باشد و آنها بتوانند از این فرصت استفاده کنند. هم اکنون قیمت پیشنهادی هر متر مربع واحد مسکونی نوساز در خیابان مولوی بین یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است.

رونق در بازار مسکن از اواسط محرم

این روزها وضعیت بازار مسکن در خیابان مختاری شبیه به اوضاع بازار مسکن در دیگر مناطق تهران است. حیدری، مشاور املاکی در خیابان پاستور اذعان کرد: بعد از تاسوعا و عاشورا بازار مسکن با رونق مواجه خواهد شد؛ زیرا طی ۱۰ روز گذشته خریداران به بازار مراجعه نکرده‌اند و منتظر بودند که دهه اول ماه محرم به پایان برسد.

وی در رابطه با آخرین باری که قیمت مسکن مورد نوسان قرار گرفت، گفت: حدود سه ماه پیش قیمت مسکن با رشد جزیی همراه شد و فروشنده‌ها، گرانی مصالح و همچنین افزایش قیمت آپارتمان‌های کلنگی را دلیل بالا رفتن قیمت واحدهای مسکونی عنوان کردند.

 

 

    نظرات