ادامه روند کاهشی قیمت خانه نیاز مند سیاست‌های کنترلی دولت

ادامه روند کاهشی قیمت خانه نیاز مند سیاست‌های کنترلی دولت

http://www.bananews.ir/کاهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر منجر به رکود در بازار این بخش شده و برای ادامه روند کاهشی قیمت مسکن باید سیاست‌های اقتصادی دولت برای کنترل قیمت‌ها دخیل شود در غیر این‌صورت بازهم جهش قیمتی در بازار رخ می‌دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نوذرپور - رییس هیات مدیره انجمن مهندسان شهرساز- درگفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کاهش قیمت در تهران باید ادامه دارد باشد به گونه‌ای که با ورود سرمایه به بازار مسکن و افزایش عرضه، کمبود بازار به رونق تبدیل شود تا قیمت‌ها نرخ معقولی به خود بگیرند.

وی درباره فرصت ۱۰۰ روزه اقتصادی دولت جهت بهبود وضع معیشت مردم گفت: اگر بتوان عوامل دخیل در بازار مسکن را کنترل کرد و کاهش داد قیمت‌ها به ثبات بیشتری نزدیک می‌شوند.

رییس هیات مدیره انجمن مهندسان شهرساز با اشاره به توقع از کاهش قیمت‌ها و وجود تورم در کشور گفت: این انتظار باید با تورم همراه باشد درحالیکه شاهد تورم ۴۴ درصدی و رکود انتظاری هستیم، چگونه می‌توان قیمت مسکن را یکباره کاهش داد؟

وی با بیان اینکه اگر تورم ۲۰ درصد باشد، قیمت مسکن با ۳۰ درصد رشد همراه می‌شود، اظهار کرد: حال که تورم به ۴۴ درصد رسیده قیمت مسکن هم حدود ۶۰ درصد رشد می‌کند.

نوذرپور اظهار کرد: باید پیش از هر تصمیم اقتصادی در کشور واقعیت‌های اقتصادی بررسی شوند؛ به طور مثال اکنون رکود انتظاری در جامعه است که مردم در انتظار تصمیات دولت برای بازار و اقتصاد کشور هستند که به بازار مسکن نیز مرتبط شده است.

به گفته وی این رکود منجر به کاهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن در سال جاری شده اما باید با سیاست‌های منطقی دولت همراه شود تا در بازار تاثیر بیشتری داشته باشد.

نوذرپور با تاکید بر اعمال سیاست‌های جدید دولت بر اشتغال، افزایش عرضه مسکن، کاهش نرخ تورم و کاهش نقدینگی در بازار گفت: در صورتی که این عوامل همگام با یکدیگر حرکت نکنند و تنها کاهش یا رکود معاملات را شاهد باشیم باید منتظر جهش دوباره قیمتی مسکن باشیم.

به گفته رییس هیت مدیره مهندسان شهرساز نیاز مسکن همچنان پابرجاست و تقاضا کاهش ندارد لذا ممکن است در دوره کوتاهی تقاضا به دلیل تعیین تکلیف بازار کاهش یابد اما همواره رو به افزایش است و دولت نیز باید با سیاست‌های افزایش عرضه، ثبات بازار مسکن را حفظ کند چرا که همگام کردن این سیاست‌ها با یکدیگر منجر به کاهش متداوم قیمت‌ها در بازار مسکن می‌شود.

    نظرات