پروژه‌های عمرانی پایتخت چه تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد؟

پروژه‌های عمرانی پایتخت چه تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد؟

http://www.bananews.ir/در حالی که قیمت‌های فروش و اجاره‌بهای مسکن در هر کدام از مناطق شهر تهران بسته به اینکه در کدام محدوده شهری واقع شده کم و زیاد می‌شود، در برخی از این مناطق، تغییر برخی ویژگی‌های محله‌ای، باعث کاهش یا افزایش غیرطبیعی قیمت‌ها در بازار مسکن این مناطق می‌شود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مناسبات قیمت مسکن به خصوص در سال‌های اخیر اغلب تحت تاثیر اجرای پروژه‌های عمرانی شهری در تهران، دستخوش تغییر شده است.
براین اساس قیمت مسکن در برخی از مناطق شهر تهران بسته به اینکه کدام پروژه عمرانی همچون احداث بزرگراه، تونل،مترو، روددره، پارک و... در جوار آن اجرا شده یا در حال اجراست، با افزایش یا کاهش غیرطبیعی مواجه شده است.
برای مثال در برخی از محلات قدیمی یا نسبتا جدید شهر تهران احداث بزرگراه یا پروژه‌های عمرانی دیگر، باعث شده نرخ مسکن در منطقه بیشتر از ارزش واقعی و قبلی آن تعیین شود؛ این در حالی است که قیمت اعلام شده برای این واحدهای مسکونی به هیچ وجه با بافت محله‌ای و همچنین ارزش واقعی ملک مورد نظر مطابقت ندارد.
از سوی دیگر، اجرای برخی دیگر از پروژه‌های عمرانی به این دلیل که منطقه یا محله‌ای را تبدیل به کارگاه ساختمانی می‌کند در بسیاری موارد قیمت‌ها را به صورت غیرطبیعی در مقایسه با موقعیت منطقه و واحدهای مسکونی آن کاهش می‌دهد.
احداث بزرگراه شهید صیاد شیرازی در شرق تهران یکی از مواردی است که به صورت غیرطبیعی باعث افزایش ارزش املاک واقع در محدوده این بزرگراه شده و کاهش قیمت املاک واقع در محدوده احداث پل صدر به دلیل آنکه حجم انبوهی از فعالیت‌های کارگاهی در این منطقه متمرکز شده، یکی از بارزترین مثال‌های کاهش قیمت واحدهای مسکونی در حین اجرای یک پروژه عمرانی در پایتخت است.

    نظرات