کاهش قیمت مسکن به جای افزایش وام

کاهش قیمت مسکن به جای افزایش وام

http://www.bananews.ir/مشاور امور مدیریت و تامین منابع مالی وزیر راه و شهرسازی روزیکشنبه در گفت وگو با دنیای اقتصاد اظهار کرد: با توجه به اینکه توان مالی گروه‌های کم ‌درآمد و زوج‌های جوان در بازار مسکن کم است باید به منظور افزایش قدرت خرید این دسته از افراد، تسهیلات بلند مدت برای خرید مسکن از سوی دولت پرداخت شود؛ به طوری که با صدور مجوز بانک مرکزی، همه بانک‌‌های تجاری بتوانند صندوق‌های سپرده ‌گذاری ایجاد کنند و به خریداران وام‌‌های بلند مدت بپردازند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسین عبده تبریزی دراین باره تاکید کرده است: برای خانه‌دار شدن مردم باید حداقل ۷۰ تا ۹۰ درصد قیمت خانه در قالب تسهیلات به متقاضیان داده شود و این امر در صورتی امکان پذیر است که بانک‌ها توان مالی لازم برای پرداخت را داشته باشند.
اما برخی از متقاضیان در بازار مسکن در اظهار نظرهای جداگانه‌ای که سایت تابناک آنها را منعکس کرده، نسبت به گفته مشاور امور مدیریت و تامین منابع مالی وزیر راه و شهرسازی در رابطه با تامین تسهیلات مذکور (افزایش وام مسکن از طریق صندوق‌های سپرده گذاری بانک‌ها) برای پرداخت ۷۰ تا ۹۰ درصد ارزش ملک واکنش منفی نشان دادند و مخالفت خود را با بیان دلایلی عنوان کردند.
یکی از مصرف کننده‌ها در بازار مسکن به این مساله اشاره کرد: با افزایش وام مسکن از طریق صندوق‌های سپرده گذاری بانک‌ها، منفعت فقط نصیب بانک‌ها می‌شود و متقاضیان مثل همیشه متضرر می‌شوند.
وی در ادامه گفت: باور کنید اگر یک میلیون تومان به وام مسکن اضافه شود، بالای ۵ میلیون تومان به قیمت ملک اضافه می‌شود.
این متقاضی تصریح کرد: اکنون ۷ - ۶ ماهی است که بازار مسکن در تهران از التهاب خارج شده و در رکود به سر می‌برد و این شرایط خیلی بهتر از ایجاد رونقی است که باعث شود هر روز قیمت‌ها افزایش یابد و قشر مرفه، مرفه‌تر و فشار بر مستاجر‌ها بیشتر شود.
این نوع رونق را نمی‌خواهیم و همان بهتر که بازار معاملات مسکن در رکود باقی بماند زیرا رکود باعث شده است تا طی این مدت قیمت هر متر مربع واحد مسکونی بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان کاهش یابد و این سیر نزولی بنا به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور می‌تواند هنوز ادامه داشته باشد.
خریداران مسکن در تهران و شهرهای بزرگ سال‌ها است که به عدم نیاز به وام مسکن عادت کرده‌اند، چراکه ارزش کنونی وام مسکن تنها ۵ تا ۱۰ درصد قیمت خرید یک واحد معمولی در تهران را تامین می‌کند به همین خاطر متقاضیان ترجیح می‌دهند در بازار در ازای استفاده از وام مسکن، کمی از فروشنده تخفیف بگیرند و کمی با قرض کردن و فروختن برخی از اموال شان کسری مبلغ خرید را جبران کنند.
وی معتقد است که ابتدا اقتصاد مملکت تصحیح شود بعد وام مسکن را افزایش دهند.
همچنین مصرف کننده دیگری در بازار مسکن اظهار کرد: در حال حاضر اگر وام ۲۰ میلیون تومانی به ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان تبدیل شود، مبلغ چشمگیری هم به قیمت مسکن اضافه می‌شود.
وی به این موضوع اشاره کرد که الان برای خرید یک آپارتمان معمولی ۹۰ متر مربع در منطقه متوسط تهران، حدود ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی لازم است، اما اگر وام مسکن از ۲۰ میلیون به ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان برسد شاید در عمل ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان به قدرت خریدار اضافه شود اما همان آپارتمان ۵۰۰ میلیون تومانی شاید به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان برسد.
این متقاضی از مسوولان درخواست کرد که مبلغ وام خرید مسکن را تغییر ندهند، چراکه شرایط اقتصادی سالم نیست که کشش چنین اقداماتی را داشته باشد اگرچه در کشورهای خارجی نزدیک به ۹۰ درصد مبلغ خرید ملک را تسهیلات در اختیار خریدار قرار می‌دهند و برعکس در کشور ما متقاضی ۹۰ درصد ارزش ملک را خود فراهم می‌کند و ۱۰ درصد مابقی را بانک تامین می‌کند، اما به این شرایط راضی هستیم زیرا بیم داریم از اینکه مبلغ وام مسکن افزوده شود، اما در ازای آن ارزش ملک هم رشد کند.
علاوه براین یکی دیگر از منتقدین افزایش وام مسکن عنوان کرد: به نظر می‌رسد اجرای چنین تصمیمی نشدنی باشد. برای مثال: اگر بانکی به میزان ۸۰ درصد از ۳۰۰ میلیون تومان را وام دهد، ۲۴۰ میلیون تومان در قالب وام باید پرداخت کند به فرض اینکه با این وام‌های سنگین اگر بانک ورشکست نشود، طی چند سال بانک این مبلغ را پس خواهد گرفت ؟
از سوی دیگر اگر هم بر فرض محال بانک، بازپرداخت وام را بدون سود در مدت ۲۰ سال یعنی ماهانه یک میلیون تعیین کند، آیا یک کارمند می‌تواند با حقوق ماهانه ۶۰۰ هزار تومانی این قسط را پرداخت کند ؟
از طرف دیگر عده‌ای از خریداران اعلام کرده‌اند: عقلانی است که قیمت ملک کاهش یابد نه اینکه مبلغ وام زیاد شود.
برای مثال: پرداخت اقساط ۳۰۰ میلیون تومان یعنی حداقل ماهانه ۳ میلیون تومان بازپرداخت شود. با این حساب چند نفر به این نحو می‌توانند از وام استفاده کنند ؟
وی افزود: اگر مسوولان بتوانند ملک را از لیست کالاهای سرمایه‌ای خارج کنند مساله قیمت هم خود به خود حل می‌شود.
افزایش وام مسکن برابر است با افزایش شدید قیمت مسکن! این نقل قولی است که یکی از متقاضیان مسکن ابراز کرده است. این اتفاقی است که سال‌های پیش هم روی داده است. اگر به وام ۲۰ میلیون تومانی، ۱۰ میلیون تومان اضافه کنند به طور یقین قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان گران‌تر می‌شود زیرا این مساله را زمانی که ارزش وام ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۰ میلیون تومان بود شاهد بوده‌ام.
وی معتقد است که افزایش وام مسکن اشتباه است و بهتر است به جای اینکه مبلغ وام زیاد شود سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن ارزان قیمت در داخل شهر و بافت فرسوده صورت بگیرد.

    نظرات