نوسان قیمت فلزات پایه طی هفته گذشته

نوسان قیمت فلزات پایه طی هفته گذشته

http://www.bananews.ir/روند معاملات فلزات پایه طی هفته گذشته در بازار داخلی با نوسانات قابل توجهی مواجه شد؛ به‌طوری که قیمت تمامی فلزات رنگی از ابتدای هفته با روند نزولی نسبت به دو هفته پیش رو‌به‌رو شد و تا روز دوشنبه با افت و خیزهای اندک قیمت به معاملات ادامه داد. اما پس از صحبت‌های رییس‌جمهور کشورمان در سه‌شنبه شب گذشته و افزایش امید به بهبود شرایط اقتصادی، این بازارهای کالایی بار دیگر ریزشی شده و تا پایان این هفته به این روند ادامه دادند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به علاوه اخبار مثبت و منفی از وضعیت اقتصادی جهان نیز سبب نوسان قیمت فلزات پایه طی این مدت در بازارهای جهانی شده است؛ به‌طوری که در دو روز نخست هفته میلادی یعنی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، قیمت این فلزات با کاهش رو‌به‌رو شد، اما از روز چهارشنبه این روند منفی با صعود قیمت‌ها جایگزین شد.
انتشار گزارش‌هایی از روند نرخ رشد اقتصادی در چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان فلزات اساسی در جهان و کاهش سطح تقاضا در منطقه یورو و ایالات متحده از مهم‌ترین دلایل کاهش بیشتر قیمت فلزات پایه همچون مس بوده است. از طرفی دیگر نیز انتشار اخبار منفی در مورد موقعیت سوریه و نوسان‌های مثبت نرخ نفت رشد برخی فلزات پایه را به دنبال داشت.
به این ترتیب از آنجا که قیمت‌های جهانی طی هفته‌های اخیر نوسان‌های زیادی را شاهد بوده‌اند، آگاهان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند، تاثیر نوسان قیمت‌های جهانی به‌طور حتم تا حد زیادی بر قیمت‌های داخلی این محصولات در هفته آتی تاثیر خواهد گذاشت؛ اما نباید فراموش کرد که علاوه بر قیمت‌های جهانی، تغییرات نرخ ارز، تورم، محدودیت‌های صادرات و واردات ناشی از سیاست‌های دولت، محدودیت‌های بین‌المللی و در نهایت تغییرات تقاضای داخلی نیز بر بهای داخلی این فلزات تاثیرگذار است.
از طرفی از آنجا که رکود مبادلات طولانی شده بازار داخلی فلزات رنگی در بلاتکلیفی مانده و اکنون که قیمت‌ها مجددا نزولی شده‌اند، این بی‌رونقی شدت بیشتری گرفته است. معامله‌گران و مشتریان مردد هستند و نمی‌توانند با قاطعیت روند آتی بازار و قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند، کسی برای تعیین استراتژی خود عجله ندارد و فعلا همه دست نگه داشته‌اند و قصد خرید یا فروش این محصولات را ندارد.
همچنین فعالان آگاه پیش‌بینی کرده‌اند با توجه نوسان‌های موجود طی هفته اخیر احتمال افت و خیز قیمت‌ها در روزهای آتی وجود دارد.

    نظرات