اوضاع اجاره بها در باقیمانده تابستان

اوضاع اجاره بها در باقیمانده تابستان

http://www.bananews.ir/یک هفته بیشتر به پایان فصل جابه جایی اجاره‌نشین‌ها باقی نمانده است به همین خاطر حجم مراجعه کننده‌ها در بازار اجاره مسکن افزایش یافته است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اما این روزها از افزایش تعداد متقاضیان در بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی سودی برای همه موجران حاصل نمی‌شود، زیرا نرخ‌های اجاره به اندازه‌ای بالا است که مستاجران حریف پرداخت چنین نرخ‌هایی نیستند و شواهد نشان می‌دهد که همین تعداد متقاضی باقی مانده در بازار اجاره به زودی قرارداد سال قبل خود را مجددا تمدید خواهند کرد.
بسیاری از فعالان بازار مسکن در محله‌های مرکزی تهران درباره میزان فعلی عرضه و تقاضا به «دنیای اقتصاد» اظهار کردند: بازار اجاره این روزها از بابت عرضه مشکلی ندارد، چراکه اکنون میزان تقاضا و عرضه برابر است و حتی در برخی محله‌ها حجم عرضه بیش از تقاضا شده است.
این دسته از مشاوران املاک با افزودن به این خبر، تاکید کردند :اما با این تفاسیر حجم معاملات برابر با تعداد متقاضیان در بازار اجاره نیست.
از شش مراجعه، یک معامله انجام می‌شود
یکی از بنگاهداران در حوالی میدان پاستور شرح حال بازار اجاره واحدهای مسکونی را در این منطقه این طور تشریح کرد: اگرچه در بازار اجاره حجم تقاضا برابر با عرضه است، اما از هر شش مراجعه‌ای که به بنگاه صورت می‌گیرد سرانجام یک معامله انجام می‌شود.
وی در ادامه گفت: طی یک تا دو ماه گذشته به طور کلی بازار از لحاظ معاملات نزدیک به صفر بوده است، اما این روزها تعداد معاملات بهتر شده است.
فروغی خاطر نشان کرد : اکنون اکثر متقاضیان به دنبال واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع هستند و مبلغ رهنی که در نظر دارند بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان عنوان می‌کنند و از طرف دیگر مبلغ پیشنهادی برای رهن و اجاره ۵ میلیون ودیعه و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه است.
این بنگاهدار تاکید کرد: مبلغ پیشنهادی رهن و اجاره مذکور (۵ میلیون ودیعه و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه) این روزها در بازار بسیار پر درخواست شده، اما مهم این است که چنین فایلی در بازار اجاره سپرده نشده و نخواهد شد.
وی تصریح کرد: با وجود این تفاسیر موجران هم همچنان یک کلام هستند و تخفیف گرفتن از آنها دشوار است.
معاملات یک صدم مراجعات
علاوه براین، مشاور املاک دیگری در میدان امام حسین درباره وضعیت کنونی بازار اجاره عنوان کرد: در حال حاضر تعداد معاملات یک صدم حجم مراجعاتی است که در بازار انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: ناتوانی در تامین و پرداخت اجاره بها توسط مستاجران در مقابل نرخ‌های پیشنهادی موجران، باعث شده است تا بازار اجاره امسال در مقایسه با سال گذشته از رکود بیشتری برخوردار شود.
محسنی گفت: واحدهایی با متراژ ۴۰ تا ۵۰ متر، مبلغ ۳۰ میلیون تومان رهن و از سوی دیگر ۱۰ میلیون تومان ودیعه به همراه ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه تقاضای این روزهای متقاضیان در بازار اجاره است.
این مشاور املاک خاطرنشان کرد: بعید به نظر می‌رسد که به محض اتمام تابستان نرخ‌های اجاره از افت چشمگیری برخوردار شوند.
عرضه بیش از تقاضا
طی یک ماه گذشته بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی در محدوده خیابان کارگر جنوبی (چهارراه لشگر) نسبت به سابق از رکود کمتری برخوردار شده است و این رویداد به طور یقین به دلیل پایان فصل جابه‌جایی است، اما این رونق به سبب معاملات پی‌درپی نیست، زیرا شواهد بیانگر این موضوع است که در شرایط فعلی عرضه بیش از تقاضا است.
در محدوده چهارراه لشگر واحدهای۵۰ تا ۶۰ متری مورد استقبال مستاجران است به شرطی که رهن آنها بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان یا شرایط رهن و اجاره آنها با ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۶۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه تعیین شود.

    نظرات