موج جدید ریزش قیمت‌ها در بازار آهن

موج جدید ریزش قیمت‌ها در بازار آهن

http://www.bananews.ir/با ریزش شدید نرخ ارز و طلا از روز دوشنبه، آهن آلات موجود در بازار هم افت قیمت‌ها را مجددا از سه شنبه تجربه کرد. فعالان بازار موج مثبتی را که با لغو چند تحریم از جمله محدودیت‌های اخیر کشتیرانی، خوشبینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای، به تعویق افتادن جنگ علیه سوریه و مواردی از این دست به وجود آمده بی‌تاثیر بر روند قیمت‌های فعلی نمی‌دانند به همین جهت پیش‌بینی می‌کنند این وضعیت در روزهای آتی نیز ادامه یابد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) البته این موضوع در حالی است که معامله گران نسبت به تداوم روند ریزشی قیمت‌ها و اثرگذاری آن بر معاملات رینگ فولاد نگرانند. روز گذشته بورس کالا در حالی میزبان دو عرضه فولادی قرار گرفت که همچون گذشته بازهم برای یکی از عرضه‌ها عدد صفر در ستون تقاضای تابلوی معاملات ثبت شد.
سه شنبه در قالب یک معامله سلف، میلگرد کلاف A2 سایز ۸ و ۱۰ به میزان ۱۱۰۰ تن با قیمت ۱۸ هزار و ۱۰۰ ریال از سوی مجتمع کارخانه‌های فولاد نطنز عرضه شد که بی‌خریدار ماند. در همین حال ۳۶ هزار و ۶۳۰ تن شمش بلوم فولاد خوزستان نیز که تنها ذوب آهن اصفهان مجاز به خرید آن بود با قیمت ۱۶ هزار و ۳۸۳ ریال در سیستم معاملات مچینگ ثبت شد. به اعتقاد برخی از کارگزاران افت روزانه قیمت‌ها در بازار آهن موجب شده که معامله گران نسبت به خریدهای سلف رینگ فولاد دچار تردید شوند؛ چرا که پیش‌بینی غالب آنها این است که با تداوم این روند با خریدهای فعلی دچار ضرر خواهند شد.
به هر طریق در روزهایی که تلاش فعالان صنعت فولاد در راستای آزادسازی کامل صادرات فولاد به امید رفع مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای محصولات فولادی است، سوال اینجا است که راه‌ رفع مشکلات نقدینگی فعالان بازار چیست؟ در ماه‌هایی که می‌توانست فصل رونق ساخت و سازها و کلید خوردن پروژه‌های عمرانی و زیربنایی باشد، هیچ‌گونه جنبش و تحرکی در این راستا در بازار مشاهد نشد و حال در شرایطی که فصل پاییز و زمستان در پیش است بعید به نظر می‌رسد طبق انتظاری که وجود داشت تقاضای مصرفی چندانی به بازار نیمه جان آهن در خلال این مدت تزریق شود، بنابراین تا پایان سال چاره‌ای به جز کنار آمدن با رکود اخیر و دوری از هرگونه رفتارهای هیجانی و خریدهای در تناژ سنگین از سوی آهن فروشان نیست.

 

ادامه روند کاهش قیمت میلگرد و سنگ آهن
جهان‌سهم- دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان قیمت میلگرد و سنگ آهن در بازار چین کاهش یافت. هفته پیش همزمان با افزایش تولید شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی، قیمت میلگرد در بورس شانگهای کاهش یافته بود. قیمت هر تن از این ماده خام دوشنبه با ۵ دلار کاهش نسبت به روز جمعه به ۵۹۵ دلار در هر تن رسید که پایین‌ترین میزان از ابتدای ماه گذشته میلادی است. تولید فولاد در چین طی ماه گذشته میلادی افزایش یافت؛ زیرا قیمت‌ها بالا رفته و تولیدکنندگان را به افزایش تولید تشویق کرده است. بنا به اعلام دفتر ملی آمار چین، در ماه آگوست کارخانه‌های تولیدکننده فولاد در چین ۳/۶۶ میلیون تن فولاد تولید کردند؛ در حالی که در ماه ژوئیه این رقم ۴۷/۶۵ میلیون تن بود.
از سوی دیگر با آنکه معمولا ماه سپتامبر ماه اوج مصرف فولاد و دیگر مصالح ساختمانی است، در ماه جاری نشانه‌های اندکی از رشد تقاضا مشاهده شده است. تحلیلگران می‌گویند مصرف‌کنندگان نهایی محتاطانه عمل می‌کنند در نتیجه تقاضا در بازار نقد خیلی رشد نکرده است. ذخیره پایین میلگرد یک عامل حمایت‌کننده برای قیمت‌ها است؛ اما با توجه به رشد قابل‌ملاحظه تولید، فشار زیادی روز قیمت‌ها وجود دارد. اقتصاد چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان است، در سه ماهه اول و دوم سال جاری میلادی به ترتیب ۷/۷ و ۵/۷ درصد رشد کرده است و با توجه به بهبود شرایط اقتصادی در هفته‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود امسال نرخ رشد ۵/۷ درصد یعنی نرخ هدف تعیین شده از سوی دولت در ابتدای سال باشد. در این حالت می‌توان گفت در نیمه دوم امسال، رشد اقتصاد چین تثبیت شده است. اما این نرخ ۳/۰ درصد پایین‌تر از رقم مربوط به سال پیش است؛ درنتیجه نباید انتظار داشت تقاضا برای مواد خام رشدی قابل‌ملاحظه داشته باشد. دولت چین چند هفته پیش قول داد تدابیری برای کمک به رونق اقتصاد اتخاذ کند و اجازه ندهد نرخ رشد اقتصاد کاهش یابد. این تدابیر موثر واقع شده و گزارش‌هایی که در هفته‌های اخیر از وضعیت فعالیت‌ها در بخش تولید کارخانه‌ای و خدمات منتشر شده، مثبت بوده است.

    نظرات