بازار آهن در سکوت و تردید

بازار آهن در سکوت و تردید

http://www.bananews.ir/نبود تقاضا در بازار آهن، افت نرخ ارز در روزهای گذشته و در نهایت کمبود شدید نقدینگی موجب شد تا سه‌شنبه برای چندمین روز متوالی در هفته جاری قیمت آهن آلات با روند کاهشی همراه شود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به گفته یکی از معامله‌گران بازار، همان‌گونه که در هفته‌های گذشته شاهد ورشکستگی‌های متعدد صنف آهن فروش به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت بدهی‌‌ فعالان این بازار بودیم در هفته جاری هم روزی نیست که خبر ورشکستگی تازه‌ای از این صنف به گوش نرسد؛ از این رو احتیاط و تردید بیش از هر زمان دیگری بر معاملات بازار آهن سایه افکنده است. این معامله‌گر می‌افزاید: در واقع تا اتمام جلسه مجمع عمومی سازمان ملل و مذاکرات هسته‌ای کشورمان، سیاست غالب بازار صبر و تردید است، به همین دلیل تا انتشار اخبار مربوطه و بازخوردهای آن در بازار نمی‌توان انتظار بازگشت تحرک به معاملات را داشت. روز گذشته بورس کالا هم شرایطی متفاوت از بازار آزاد نداشت؛ چراکه دو محصول فولادی عرضه شده در تالار صنعتی باز هم بدون خریدار ماند. میلگرد کلاف A2 سایز ۸ و ۱۰ که عرضه شرکت فولاد نطنز بود همچون هفته‌های پیش با بی‌میلی خریداران روبه‌رو شد. از سوی دیگر تختال C هم که در حجم ۱۰ هزار تن با قیمت ۱۴۳۲ تومان روی تابلوی عرضه رفته بود، برخلاف انتظار با هیچ تقاضایی مواجه نشد. یکی از کارگزاران رینگ فولاد معتقد است: معامله انواع عرضه‌های فولادی بورس کالا تا حدود زیادی تحت تاثیر روند کاهشی نرخ‌ها در بازار آزاد قرار گرفته است؛ به همین دلیل اغلب معامله‌گران با این دید که قیمت‌ آهن‌آلات- به تبعیت از کاهش احتمالی نرخ ارز در روزهای آتی- باز هم می‌تواند از سطح فعلی پایین‌تر بیاید، دست از خرید کشیده‌اند.
البته این پیش‌بینی پیرامون روند آتی قیمت‌ها در بازار‌ آهن تاحدودی در تقابل با ادعای رییس کل بانک مرکزی به نظر می‌رسد. سیف گفته است: کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر دلیلی به جز حاکم شدن جو خوش‌بینی بر بازارهای گوناگون و آثار روانی ناشی از آن ندارد، از سوی دیگر نرخ فعلی دلار هم در کف قرار داشته و از این پایین‌تر نخواهد آمد. با توجه به گفته‌های سیف می‌توان این‌طور استنباط کرد که اگر سیاست بانک مرکزی تثبیت نرخ دلار در محدوده ۲۹۵۰ تومان باشد و اقدامات این بانک در راستایی قرار گیرد که از کاهش بیشتر آن جلوگیری به عمل آید، بنابراین در روزهای آتی شاهد نوسانات محدود و البته افزایشی نرخ دلار در بازار آزاد خواهیم بود و به همین جهت قیمت مصنوعات فولادی هم که به شدت متاثر از نوسانات ارزی است کاهشی بیش از سطح فعلی را تجربه نخواهد کرد.

    نظرات