رفع تصرف بیش از ۳۷۸ هزار متر مربع ازاراضی تحت پوشش  اداره کل راه و شهرستازی استان اردبیل

رفع تصرف بیش از ۳۷۸ هزار متر مربع ازاراضی تحت پوشش اداره کل راه و شهرستازی استان اردبیل

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان اردبیل به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سرهنگ فرهاد احدی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه وشهرسازی استان اردبیل درباره آخرین وضعیت رفع تصرف از اراضی در استان اردبیل گفت: درسال جاری تاکنون ۳۷۸ هزار و ۸۸۶ متر مربع ازاراضی بیت المال به ارزش یکصد و هفتاد میلیارد ریال با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی و به کارگیری کلیه نیروهای یگان حفاظت درسطح استان رفع تصرف گردیده است.

وی افزود: درسال گذشته حدود ۳۶ هکتار و در سالجاری بیش از ۳۷ هکتار از اراضی متعلق به اداره کل راه وشهرسازی استان با تلاش وهمت همکاران یگان حفاظت استان رفع تصرف شده است. کاربری‌های این اراضی اغلب در محدوده شهر و یا در بخشی از اراضی همجوار با روستاهای حاشیه شهر هستند. البته ارزش اراضی در داخل محدوده شهرها بیش از ارضی همجوار با روستاها است که در هر دو زمینه اقدامات موثری صورت گرفته  است.

فرمانده یگان حفاظت استان اردبیل در ادامه گفت: بیشترین چالش ماموریتهای یگان ، در خصوص برخی از اراضی که از چند دهه قبل در داخل شهرها به انحای مختلف ما بین اشخاص حقیقی خرید و فروش انجام و در داخل این اراضی احداث بناهای مسکونی صورت گرفته که در خیلی از مواقع با صدور احکام قضایی و نیز اجرای قلع وقمع در مستحدثات مسکونی فوق الذکر ،  نوعی دیدگاه منفی برعلیه نظام و وزارتخانه فراهم  و با تبعات منفی اجتماعی و امنیتی مواجه می گردد.

وی درباره وضعیت تصرف در اراضی همجوار با روستاهای حاشیه شهرها  نیز گفت: برخی از اراضی واقع درحاشیه شهرها را اداره کل منابع طبیعی به راه و شهرسازی استان واگذار و میزان تصرفات دراین قبیل اراضی که ازچند دهه گذشته صورت گرفته درحدگسترده ای می باشد بنحویکه  در برخی مناطق با توجه به قابلیت کشت و زرع در اراضی واگذارشده ، میزان تصرف دربعضی مناطق ۱۰۰درصد و در برخی مناطق دیگر از۸۰  تا پایین تراز۲۰ درصد را شامل که مراحل شناسایی و شکایت قانونی از متصرفین ازطریق همکاران یگان حفاظت استان و امورحقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل درحال پیگیری و رسیدگی درمراجع قضایی می باشد.

این مقام مسوول در ادامه توضیح داد: یگان حفاظت استان اردبیل از ۲۴ اسفند سال ۱۳۹۵ تشکیل شده است. سال گذشه حدود ۳۶ هکتار از اراضی به ارزش۰ ۳۷ میلیاردریال رفع تصرف و امسال نیز از ۳۷ هکتار به ارزش بالغ بر۱۷۰میلیارد ریال  رفع تصرف به عمل آمده است.

احدی با بیان برخی خلاء های قانونی در امور رفع تصرف اراضی گفت: برای رفع فوری تصرفات اولیه در اراضی تحت پوشش (شامل شروع به پی کنی ، دیوار چینی یا حصارکشی ، ایجاد فونداسیون کشت و زرع و کاشت نهال و...)  با محدویت قانونی و نداشتن دستورات قضایی صریح و شفاف قلع و قمع  واعاده وضعیت زمین به حالت اولیه مواجه میباشیم واین در حالی است که ماموران شهرداری درچارچوب اختیارات قانونی محوله مجاز به قلع وقمع درمراحل اولیه شروع به احداث غیرمجاز هرگونه مستحدثات درسطح شهر بوده و این مساله برای مامورین یگان حفاظت استان با مشکلات خلا ء قانونی وطولانی بودن زمان رسیدگی به شکایت تصرفات انجام یافته و صدورحکم قلع و قمع در مراجع قضایی رو به رو می باشد.

وی درادامه افزود: مامورین یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان برای جلوگیری ازهرگونه تصرف اراضی تحت پوشش با هماهنگی قضایی و مامورین انتظامی دارای اختیارت قانونی بوده و قلع و قمع فوری مستحدثات یا کشت و زرع و... می بایست با هماهنگی مراجع محترم قضایی و انتظامی صورت پذیرد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل

    اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات