خانه لاجوردی زاده خانه گفتمان می شود/ بازآفرینی ۴ خانه تاریخی در قم

خانه لاجوردی زاده خانه گفتمان می شود/ بازآفرینی ۴ خانه تاریخی در قم

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان قم، فهمیه فتاحی زاده با اشاره به اینکه تملک و استفاده از خانه های تاریخی و ابنیه واجد ارزش برای کاربری جدید در برنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران است، اظهارکرد: در این راستا تبدیل خانه تاریخی لاجوردی زاده به خانه گفتمان شهر قم در دستور کار قرار دارد .

وی ادامه داد: خانه لاجوردی زاده خانه ای مسکونی مربوط به اواخر سلسله قاجار با سبک معماری ایرانی- اسلامی و ۶۹۰ متر مربع عرصه و ۹۰۰ متر مربع زیربناست که در حال حاضر پیگیر مرمت آن هستیم و به محض اینکه مرمت آن به اتمام رسید، تبدیل به خانه گفتمان شهر خواهد شد .

رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار افزود: البته خانه های تاریخی دیگری از جمله خانه تاریخی توکلی، خانه تاریخی روحانی و خانه تاریخی غفاری نیز در دستور کار بازآفرینی قرار دارد تا برای کاربری هایی نظیر موزه، دانشکده معماری و شهرسازی و ... از آن ها استفاده شود اما اولویت اول راه اندازی خانه گفتمان شهر است .

فتاحی زاده با بیان اینکه مرمت خانه لاجوردی زاده هنوز آغاز نشده، گفت: در حال حاضر اقدامات مربوط به برگزاری مناقصه و فراخوان برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است .

وی افزود: طبق برآوردی که در سال ۹۶ انجام شده بود برای مرمت خانه لاجوری زاده یک میلیارد  و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه مورد نیاز بود که این رقم بر اساس برآورد سال ۹۷ و افزایش هزینه ها در سال جاری نیازمند افزایش است .

رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار گفت: به دلیل اینکه کاهش اعتباری که در سال جاری اتفاق افتاد، باید اسناد مناقصه به روز می شد و به همین دلیل در حال حاضر به دنبال فعالیت های مربوط به تطابق اسناد اعتباری و فراخوان مناقصه هستیم تا بتوانیم تا پایان سال کار اجرا را آغاز کنیم .

فتاحی زاده اظهارکرد: در فاز اول پروژه، احتمالا مرمت استحفاظی انجام می شود و در مراحل بعدی از طریق گرفتن سرمایه گذار یا تامین اعتبار از ردیف اعتبارات دولتی مرمت کامل را انجام خواهیم داد .

وی با بیان اینکه پروژه خانه لاجوردی زاده حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد، ادامه داد: در برنامه اجرایی سال ۹۷، تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار به این پروژه اختصاص داده شده است .

رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار افزود: با وجود اینکه هنوز عملیات مرمت خانه لاجوردی زاده شروع نشده، از سال گذشته تاکنون فعالیت های زیادی در آن داشته ایم و چندین نمایشگاه از جمله نمایشگاه آثار زنان بی سرپرست در این مکان برگزار شده و همچنین دوره های آموزشی فنی و حرفه ای، برنامه های مدیریت شهری، جلسات کارگاهی، نشست های تخصصی و نشست استانی در این مکان برگزار شده است .

فتاحی زاده با اشاره به اینکه پروژه خانه لاجوردی زاده تنها اقدامی نبوده که در محله باغ پنبه قم انجام شده است، گفت: در راستای برنامه بازآفرینی شهری در این محل اقدامات وسیعی شروع شده که طرح ساماندهی و بهسازی کل محور باغ پنبه از ابتدای  بلوار عماریاسر تا انتهای آن از جمله این اقدامات است .

وی ادامه داد: جداره سازی، کف سازی، اقدامات تعمیراتی، استحفاظی و تملک خانه های مسکونی توسط شهرداری برای بازآفرینی و همچنین بازگشایی مسیر از مهمترین اقداماتی بوده که در محله باغ پنبه قم انجام شده است .

رییس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار افزود: احتمالا در برنامه سال بعد در ادامه اقدام مشترک سالانه، احداث فضای سبز و پاتوق های کوچک محله در دستور کار خواهد بود .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات