معاونت بازآفرینی شهری و مسکن استان مطرح کرد: پیش‌بینی افزایش طرح‌های بازآفرینی خراسان رضوی تا ۲۵۰۰ پروژه در افق ۱۴۰۰

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی از روز گذشته در مصلی تهران با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد .

جواد اسلامی، معاونت بازآفرینی شهری و مسکن خراسان رضوی در حاشیه این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه و مزایای آن اظهار داشت: بدون شک یکی از مزایای برگزاری این نمایشگاه تبادل اطلاعات و افکاری است که در حوزه بازآفرینی در تک تک استان‌ها وجود دارد. به این طریق دستاوردهای چند ساله به خوبی به نمایش گذاشته می‌شود .

وی ادامه داد: تبادل این اطلاعات کمک می‌کند آینده بهتری در حوزه بازآفرینی شهری رقم بخورد و به خوبی از تجربیات و زحمات دیگر دوستان در این حوزه بهره‌مند شویم. در این نمایشگاه ما اقدامات جدی در استان خراسان رضوی به خصوص دربحث بافت فرسوده حرم مطهر رضوی را به نمایش گذاشتیم. امیدواریم با این سلسه نمایشگاه‌ها کمک خوبی به برنامه‌ریزی بهتر در حوزه بازآفرینی داشته باشیم .

معاونت بازآفرینی شهری و مسکن استان خراسان رضوی در ادامه با اشاره به طرح بازآفرینی در این استان گفت: بعد از تشکیل آخرین جلسه ستاد بازآفرینی استان، مصوباتی اتخاذ شد که یکی از آن‌ها تصویب ۳۱ محله به عنوان محلات هدف در طرح بازآفرینی در سال ۹۷ بود. در این مصوب صورت گرفته از ۳۱ محله ۲۷ محله مربوط به شهرستان مشهد و بقیه محلات در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، کاشمر، گناباد و تربیت حیدریه است .

وی افزود: در این حوزه اعتباری که از ابتدای سال ۹۶ از محل اعتبارات شرکت بازآفرینی شهری که در قالب ۵۶ پروژه بود، ۳۷۵ میلیارد اختصاص گرفت و از این میزان ۱۵۳ میلیارد تومان تخصیص داده شد که طرح‌های آن در حال اجراست. تقریبا سه ماه پیش با حضور دکتر آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی چند پروژه از این دست شامل مدرسه، کتابخانه، مرکز بهداشت، پروژه‌های آب و فاضلاب و روکش کردن سیم‌های برق به ارزش ۲۶ میلیارد تومان افتتاح شد .

وی ادامه داد: در همین خصوص از ۱۵۳ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده از سوی شرکت بازآفرینی شهری، قرار است در ۲۲ بهمن و دهه فجر امسال پروژه‌های دیگری به ارزش ۱۸ میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری برسد .

اسلامی در ادامه با اشاره به برنامه اقدام مشترک و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در این طرح اظهار داشت: در بحث بازآفرینی شهری یک برنامه اقدام مشترک هم در این حوزه با همکاری کلیه دستگاه‌ها داریم که تعداد ۹۰۱ پروژه در این برنامه طی نامه‌ای به اتفاق کلیه دستگاه‌ها برای آقای عشایری ارسال شد .

وی افزود: اعتبار تخصیص داده شده در این برنامه برای این تعداد پروژه ۴۷۶ میلیارد تومان است که تا افق ۱۴۰۰ این تعداد پروژه به ۲۵۱۳ مورد با اعتباری بالغ بر ۱۶۱۹ میلیارد تومان خواهد رسید که در برنامه اقدام مشترک در ۳۱ محله هدف استان اقدام می‌شود .

وی ادامه داد: قالب این پروژه‌ها با توجه به بازآفرینی شهری احیای کالبدی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی یک محله است. با توجه به این مساله اقدامات فرهنگی و خانوادگی انجام شده شامل دوره‌های آموزشی نهادهای مدیریت شهری، برگزاری هم‌اندیشی سامانه‌های تخصصی، نشست تخصصی مدیران شهری با رهیافت‌های بازآفرینی شهری پایدار، سلسه‌های نشست‌های اندیشه و تمدن ایرانشهر است که برای دیگر شهرستان‌ها اقداماتی از این دست در حوزه فرهنگی داشته‌ایم .

معاونت بازآفرینی شهری و مسکن استان خراسانی رضوی در ادامه به بحث مسکن امید در حوزه بازآفرینی شهری در استان اشاره داشت و گفت: در حوزه مسکن امید در استان خراسان رضوی در حال حاضر ۲۱۲۰ پروژه آماده افتتاح است که در دهه فجر امسال هم این تعداد افتتاح و هم کلنگ ۲هزار واحد دیگر به زمین خواهد خورد .

وی افزود: امیدواریم با ساختاری که تعریف شده است در قالب دستورالعمل مقام عالی وزارت بابت هر سال ۱۰۰ هزار واحد مسکن بتوانیم سهم استان را در این زمینه از حدود چهارهزار واحد به ۶ هزار واحد برسانیم .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوى

    اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات