تامین مسکن استاندارد در بافت‎های هدف، نیازمند برنامه‎ریزی جامع است .

تامین مسکن استاندارد در بافت‎های هدف، نیازمند برنامه‎ریزی جامع است .

حسن صبوری با بیان این مطلب افزود: ضرورت تهیه طرح یکپارچه بازآفرینی مطابق با نیازهای هر شهر و لزوم مطابقت سایر طرح های بالادستی از جمله طرح تفصیلی با طرح بازآفرینی شهری، از جمله مواردی است که باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین تعامل تمامی دستگاه های سیاست گذار و ذیربط و نیز مدیریت شهری در راستای احیای بافت های ناکارآمد شهر و نیز عدم موازی کاری در امر بازآفرینی شهری الزامی است.

صبوری در عین حال با اعلام اینکه در طرح جدید وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور، سهم استان قم از این تعداد، ۲ هزار و ۱۶۶ واحد مسکونی است، به روش های تامین اعتبار این واحدها اشاره کرد و افزود: ساخت این واحدها از طریق اعطای تسهیلات از وجوه اداره شده (محل صندوق توسعه ملی) تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای این منظور، اعتبار تخصیص یافته به استان قم به میزان ۵۴۲ میلیارد ریال است که در قالب تسهیلات ساخت در کلانشهر قم ارائه می شود و شرایط آن به این صورت است که به ازای هر واحد مسکونی ۵۰ میلیون تومان با نرخ سود بانکی ۹ درصد برای دوره مشارکت مدنی دو ساله ساخت اعطا می شود.

صبوری یادآور شد: همچنین تسهیلات خرید از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به مبلغ ۶۰ میلیون تومان و با نرخ سود ۶ درصد با دوره باز پرداخت حداکثر ۱۲ ساله ارائه می شود .

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم در خصوص اینکه این واحدها به چه کسانی تحویل داده می شود و عرضه این واحدها چگونه می تواند در تعدیل قیمت ها در بازار مسکن موثر باشد، به لحاظ اینکه ممکن است بخش خصوصی این واحدها را با قیمت دلخواه عرضه کنند، گفت: این واحدها توسط سازندگان و توسعه گران به صورت عمده و یا با درخواست ساکنان بافت های محلات هدف ساخته خواهد شد.

وی افزود: به طور قطع این واحدها باید جهت رفع نیاز به تامین مسکن اقشار هدف و نیز مدیریت بازار مسکن عرضه شود و در کنار آن، شرایط فعلی و در نظر داشتن صرفه اقتصادی، چارچوب کلی طرح و قیمت های متعارف و هزینه تمام شده باید مورد توجه قرار گیرد.

صبوری همچنین در خصوص تضمین اجرای این طرح که مانند مسکن مهر با مشکلات متعددی مواجه نشود، گفت: به طور قطع بازآفرینی شهری پایدار به لحاظ وجود زیرساخت های شهری و مکان گزینی ماهوی که دارد، بسیاری از مسائل و چالش های مسکن مهر از جمله بعد سفر، عدم تمرکز در خدمات دهی دستگاه های اجرایی و مدیریت شهری، نبود تاسیسات و زیرساخت های شهری، تحمیل بار ظرفیتی جدید به شهر و از هم گسیختگی بافت اجتماعی و فرهنگی و... را ندارد .

وی ادامه داد: اما به دلیل مسائلی ازجمله ارگانیک بودن و مهاجر فرستی بافت های محلات هدف بازآفرینی، اجرای بسیاری از طرح ها و به ویژه تامین مسکن مطلوب و استاندارد در این بافت ها، نیاز به برنامه ریزی جامع و رویکرد یکپارچه در همه ابعاد زندگی شهروندان دارد .

صبوری همچنین به برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی «مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری» و  آشنایی هرچه بیشتر مدیران و مردم با حوزه بازآفرینی شهری، گفت: برگزاری این نمایشگاه کمک موثری در جهت آشنایی مدیران و کارشناسان مرتبط دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم خاطرنشان ساخت: ضمن اینکه برگزاری این گونه نمایشگاه ها می تواند در به اشتراک گذاشتن تجربه های موفق شهرها و استان های مختلف راه گشا باشد، برای شهروندان و علاقه مندان به موضوع، اطلاع از اقدامات انجام شده و آشنایی آن ها با مطالبات و حقوق شهروندی نیز می تواند مفید باشد .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات