دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در حوزه راه وشهرسازی استان اصفهان

دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در حوزه راه وشهرسازی استان اصفهان

مدیر کل راه وشهرسازی استان اصفهان تشریح کرد؛
دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در حوزه راه وشهرسازی استان اصفهان
حمیدرضا امیرخانی مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان اقدامات ، فعالیتها و دستاوردهای حوزه راه، مسکن و شهرسازی را طی گذشت چهار دهه پرافتخار از عمر بابرکت انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف راه و ساختمان، مسکن، شهرسازی، املاک و حوزه قطار حومه ای به صورت مقایسه ای دوران قبل و بعد از انقلاب تشریح نمود.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه وشهرسازی استان اصفهان، حمیدرضا امیرخانی اظهار داشت: در حوزه راهسازی و فنی و ساخت این اداره کل با مقایسه راههای قبل و بعد از انقلاب می توان گفت: میزان آزاد راه این استان از ۳۰ کیلومتر به ۴۵۰ کیلومتر و با رشد ۱۵۰۰ درصدی، میزان بزرگراه ۹۰ کیلومتر به ۲۱۰۰ کیلومتر با رشد ۲۰۰۰ درصدی و میزان راههای روستایی از ۱۴۴۰ کیلومتر به ۵۹۲۱ کیلومتر با رشد ۴۰۰ درصدی پیشرفت داشته که ۶۲ پروژه شاخص در این حوزه احداث گردیده که از جمله شاخص ترین پروژه هایی که می توان به آنها اشاره نمود: احداث آزاد راه اصفهان-کاشان-قم، احداث باند دوم اصفهان-داران، احداث باند دوم اصفهان - زرین شهر-شهرکرد، احداث کنار گذر شرق و غرب اصفهان، احداث تقاطع های غیر همسطح گز، خورزوق و گرگاب بر روی اتوبان اصفهان-تهران، احداث باند دوم اصفهان-نایین، احداث باند دوم اصفهان-شهرضا، احداث بزرگراه اصفهان-شیراز، احداث کمربندی خمینی شهر –نجف آباد، احداث بزرگراه آزادگان و اتصال به آزاد راه اصفهان-تهران، احداث بزرگراه نجف آباد-فولاد شهر، احداث باند دوم اصفهان-دلیجان، احداث باند دوم پلیس راه اصفهان-شیراز –مبارکه، آسفالت سطحی بسیاری از محور های روستایی استان، احداث پل غدیر بر روی رودخانه زاینده رود، احداث راه روستایی پشتکوه – پیشکوه فریدونشهرو ...اشاره نمود.
امیرخانی در توضیح اقدامات انجام شده در بخش ساختمان ها و تاسیسات دولتی همچون احداث بیمارستانها، کلانتری ها و اماکن مختلف فرهنگی، ورزشی و ... گفت: در ساخت ساختمانهای عمومی و دولتی قبل از انقلاب ۲۵ هزار مترمربع زمین تخصیص یافته با زیربنای ۲۰ هزار مترمربع ساخت و محوطه سازی بوده که به ۱۲۹ هزار مترمربع زمین و زیربنای ۳۸۲ هزار مترمربع ساخت و محوطه سازی افزایش یافته است.
در ساخت اماکن هنری، فرهنگی و ورزشی نیز متراژ زمین اختصاصی قبل از انقلاب ۲۴ هزار مترمربع و با سرانه زیربنای ساخت به ازای هر نفر ۱۲ درصد بوده که به ۴۸ هزار مترمربع و با سرانه زیربنای ساخت به ازای هر نفر ۶۳ درصد رسیده است.
در این حوزه و در احداث بیمارستانها و مراکز درمانی نیز تعداد تخت به ازای هر ۵۰ نفر ۲۰۰۰ متر مربع زمین اختصاص یافته که به ۱۶۰۰۰ مترمربع افزایش یافته و متراژ زمین تخصیصی و زیربنای ساخته شده ۶۵ هزار مترمربع بوده که به ۳۲۶ هزار مترمربع افزایش یافته است.
مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان در گزارش وضعیت طرح های توسعه و عمران استان اصفهان در دوره ۴۰ ساله انقلاب شکوهند اسلامی بیان داشت: هم اکنون و در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، از ۱۰۷ شهر استان ۹۷ شهر استان دارای طرح جامع مصوب می باشد و طرح جامع مابقی شهرهای استان نیز در مراحل نهایی تهیه و تصویب است. از شهرهای استان، ۱۹ شهر دارای طرح تفصیلی مصوب است و تهیه ۳۱ طرح تفصیلی نیز در جریان است که با مقایسه دوران قبل و بعد از انقلاب طرح جامع شهرستان از صفر به ۳، طرح جامع ناحیه از صفر به ۴، طرح مجموعه شهری از صفر به ۱، طرح جامع شهری از ۴ به ۹۷ و طرح تفصیلی از صفر به ۱۹ مورد افزایش داشته است.
حمیدرضا امیرخانی با توضیح اقدامات انجام شده در حوزه املاک و حقوقی این اداره کل اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی واگذاری زمین توسط دولت و تبع آن ایجاد مسکن که از اهداف اعلامی محسوب می گردید توسعه و افزایش چشمگیری بدنبال داشت بطوری که در تمامی شهرهای کشور مناطق و محلاتی که پس از انقلاب ایجاد و توسعه یافتند بر کل نقاط موجود تا آن زمان افزونی یافت تا بتواند جمعیت را که به همین میزان افزایش یافته بود اسکان بدهد.
وی افزود: استان اصفهان با واگذاری زمین به منظور احداث شهرک نگین ، شهرک کوثر ، شهرک رسالت ، شهرک سیمرغ ، بلوار کاوه ، کوی پرتو بختیار دشت ، در غرب شهرک های ولیعصر ، امیرحمزه ، شفق ، در جنوب کوی امام جعفرصادق ، کوی سپاهان ، کوی زیتون ، سپاهان شهر و در شرق نیز محلات مختلف و نیز در مرکز شهر در کمتر نقطه ای از شهر می توان یافت که از تملک و واگذاری زمین دولتی اثری مشاهده نشود .
اما واگذاری اراضی دولتی در سطح استان اصفهان در سال ۱۳۶۵ تاکنون حدود ۱۵۰۰۰ هکتار شامل ۶۵۸۰۵ قطعه می باشد که از این میزان ۲۰۰۰ هکتار اختصاص به واگذاری اراضی با کاربری مسکونی و ۱۳۰۰۰ هکتار واگذاری های اراضی با کاربری های درمانی،بهداشتی ، آموزشی ، صنعتی ، خدماتی و ... می باشد.
تملک و واگذاری اراضی دولتی به صورت ویژه در مناطق مختلف شهر اصفهان شامل منطقه شمال بیش از ۱۱۰ هکتار ، منطقه جنوب بیش از ۱۳۵ هکتار ، منطقه شرق بیش از ۶۰ هکتار و منطقه غرب بیش از ۶۲۰ هکتار می باشد.
این مقام مسئول به اقدامات و طرح های مسکن جهت خانه دار شدن مردم پس از انقلاب اسلامی اشاره داشت و گفت: در بخش مسکن از جمله طرح هایی که پس از انقلاب اسلامی جهت تولید مسکن و زمین مسکونی ارائه شد: طرح های آماده سازی و واگذاری زمین شهری در قالب زمین شهری سابق، طرح استیجار به شرط تملیک با تحویل ۱۵۰۰۰ واحد مسکونی شهری، ایجاد شهرک و شهرهای جدید همچون دو شهر بهارستان و مجلسی و توسعه شهر فولاد شهر، تامین مسکن خانواده های دو معلول، تامین مسکن محرومین و طرح مسکن مهربوده است.
مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان از جمله سیاست گذاری های کمک به ساخت مسکن را اینگونه اعلام کرد: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن با سود ۴ الی ۷ درصدی مسکن مهر با ظرفیت ۱۶۰۰۰۰ واحد، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در قالب بنگاه های کوچک زود بازده به ظرفیت ۹۰۰۰ واحد مسکن شهری، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی با ظرفیت بیش از ۵۰۰۰۰ واحد مسکونی، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بانک مسکن در قالب های مختلف، پرداخت یارانه ۵۰ درصدی هزینه صدور پروانه ساختمانی مسکن مهر و مسکن دربافت های ناکارآمدی شهری، پرداخت یارانه های کمک به طرح های آماده سازی
در مقایسه تعداد واحدهای مسکن از ابتدای سال ۵۷ تاکنون نیز تعداد واحد مسکونی استان در سال ۵۷ حدود۲۸۰۰۰۰۰ واحد بوده که به تعداد واحد مسکونی حدود ۵۳۰۰۰۰۰ واحد در استان در سال ۹۷ افزایش یافته است.
وی با توضیح اقدامات انجام شده در حوزه قطار حومه ای نیز گفت:۱۶۳ کیلومتر قطارحومه ای در استان شامل پروژه قطار شهری اصفهان – بهارستان ، قطار حومه ای بهارستان، فولادشهر – مجلسی و قطارحومه ای اصفهان نجف آباد و اصفهان شاهین شهر مصوب و در حال اجراست.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان

    اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات