طرح جامع منطقه نمونه گردشگری دره گشایش مراغه به استاندار آذربایجان شرق...

طرح جامع منطقه نمونه گردشگری دره گشایش مراغه به استاندار آذربایجان شرق...

در این ابلاغیه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی در جلسه مورخ ۹۷.۱۱.۲۹ خود، طرح جامع منطقه نمونه گردشگری دره گشایش مراغه، مصوب جلسه مورخ ۹۶.۱۲.۲۶ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان‌شرقی را مورد بررسی قرار داد و ضمن توجه به صورتجلسه مورخ ۹۷.۸.۲۳ کمیته فنی شماره دو (کمیته فنی گردشگری) به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

۱. با عنایت به مجموع مصوبات استانی اعم از کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی استان و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و نیز نظریه‌های تخصصی دستگاه‌ها از جمله ارزیابی زیست‌محیطی، محدوده طرح منحصر به ۳۲ هکتار اراضی منابع طبیعی در پیرامون و پایین دست غار هامپوئیل خواهد بود، تاکید می‌شود که منطقه نمونه دارای فاز بعدی توسعه نخواهد بود و کلیه تجهیزات و تاسیسات در همین اراضی مکان‌یابی و اجرایی می‌شود.

۲. با توجه به اهمیت میراث طبیعی غار هامپوئیل و بر اساس اعلام نظر کارگروه ملی غارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست (موضوع نامه شماره ۳۶۸۷۱ / ۳۴۰ / ۹۷ مورخ ۹۷.۹.۱۷ دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست)، بر ملاحظات زیر تاکید می شود:

۲-۱. طرح مدیریت غار و حریم آن شامل مراحل اجرایی و بهره‌برداری توسط مشاور ذی‌صلاح تهیه و مطابق با دستورالعمل حفاظت و بهره‌برداری از غارها و شرح خدمات ابلاغی، به کارگروه غارشناسی ارایه و از این نهاد مجوز لازم را اخذ نماید.

۲-۲. واگذاری مالیکت غار و حریم آن بر اساس نقشه غار به سرمایه‌گذار مجاز نیست.

۲-۳. بارگذاری و ایجاد ابنیه اعم از ثابت یا موقت، جاده و مسیر دسترسی در بالادست دهانه غار تا خط‌الراس ممنوع است.

۲-۴. هرگونه احداث ابنیه ثابت در شعاع پانصد متری دهانه در پایین دست و طرفین دهانه غار ممنوع است.

۲-۵. ممنوعیت فصلی ورود به غار در فصل زادآوری و خواب زمستانه خفاش‌ها مطابق با نظر اعلامی سازمان حفاظت محیط‌زیست از سوی بهره‌بردار رعایت شود.

۳. میزان آب مصرفی مورد نیاز، مطابق استانداردهای موجود در انطباق با منابع آبی قطعی و تملک شده توسط سرمایه‌گذار طرح به تایید نماینده وزارت نیرو در کمیته فنی شماره دو (کمیته فنی گردشگری) برسد و در صورتی که به هر دلیل امکان تملک یا تغییر کاربری چاه جدید میسر نشود، لازم است کل برنامه‌ریزی فیزیکی طرح متناسب با منابع آبی موجود تقلیل یابد.

۴. نقشه طرح اجرایی جمع‌آوری فاضلاب و ایستگاه تصفیه‌خانه طرح پس از اخذ تایید از سوی شرکت آب منطقه ای استان در اسناد طرح لحاظ شود.

۵. هرگونه استقرار کاربری و احداث ابنیه در بستر و حریم رودخانه مردوق چای ممنوع است.

۶. مطابق پیشنهادهای طرح، حداکثر زیربنای قابل احداث در طرح معادل ۵۰۰۰ مترمربع (۱.۵ درصد کل مساحت سایت) خواهد بود که مختص کاربری‌های اقامتی و خدمات گردشگری و تفریحی خواهد بود. ضمنا هم راستا با پیشنهادهای مهندسین مشاور طرح، حداکثر میزان بستر طبیعی محدوده طرح که در روند  اجرای طرح جامع منطقه نمونه گردشگری دستکاری شده و در آن عملیات عمرانی اجرایی می شود، معادل ۶.۵ درصد مساحت اراضی محدوده طرح جامع منطقه خواهد بود.

۷. احداث واحدهای اقامتی موقت با رعایت الزامات مربوط به غار صرفا با سازه های سبک و منطبق بر الگوی بومی منطقه صورت گیرد.

۸. کلیه مفاد مندرج در نامه اعلام نظراداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی با شماره ۴۶۷۱ / ۹۵ مورخ ۹۵.۴.۳۱ در طرح نهایی لحاظ شود.

۹. حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از قطع آن در ساخت و سازها ضرورت دارد و همچنین لازم است جاده دسترسی طرح در حد وضع موجود حفظ شود.

در پایان ابلاغیه تصریح شده است: مراتب جهت استحضار و صدور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است در اجرای ماده ۴۲ آیین نامه نحوه بررسی طرح های توسعه وعمران، دستور فرمایید مدارک با اعمال اصلاحات صدرالذکر جهت ابلاغ حداکثر طی دو ماه آتی به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی

    اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات