پیش‌بینی وضع هوا از ۲۷ اسفند ۹۷ تا ۱۳ فروردین ۹۸

پیش‌بینی وضع هوا از ۲۷ اسفند ۹۷ تا ۱۳ فروردین ۹۸

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کل کشور، در نشست خبری امروز، ۲۷ اسفندماه، در تشریح آخرین وضعیت پیش‌بینی شده برای شرایط جوی کشور در تعطیلات نوروز ۹۸، گفت: در حال حاضر سامانه بارشی در نوار شرقی و شمال تا شمال شرق کشور فعال بوده که تا اواسط امروز این سامانه از نوار شرقی عبور کرده و از کشور خارج می‌شود. در این راستا بخش شمالی سامانه بارشی که تا ساعاتی دیگر سبب تقویت و تشدید سیستم بین سواحل شمالی و جنوب تا شرق البرز شده و به تدریج در شرق سواحل خزر شامل شرق مازندران، گلستان و خراسان شمالی کاهش قابل ملاحظه دما همراه با بارش باران و وزش باد شدید و بارش برف در ارتفاعات خواهد شد.

به گفته وی بیشینه سرعت باد در این مناطق به بیش از ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. همچنین در این مدت دمای هوا در سواحل شمالی کشور حدود ۱۰ درجه کاهش یافته و کمینه دمای مورد انتظار صبح سه‌شنبه در جلگه‌های شمالی خزر به ۲ تا ۷ کاهش می‌یابد.

تاجبخش در ادامه اضافه کرد: بارش‌ها روز سه‌شنبه موقتا در سواحل شمالی قطع و یا تضعیف خواهد شد و سامانه بارشی جدیدی از روز چهارشنبه از سمت شمال غرب و دریای سیاه وارد کشور خواهد شد که ترکیب آن با باقیمانده موج فعلی در بخش شمالی در نواحی شمال شرقی کشور، یک ناوه شرقی-غربی را در عرض‌های شمالی کشور تشکیل خواهد داد.

وی در این باره افزود: حرکت این ناوه به سمت نواحی شرقی کشور سبب بارش باران در سواحل و بارش برف در ارتفاعات و دامنه‌های البرز از شمال غرب تا شمال شرق در عرض‌های شمالی کشور می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی، در خصوص وضعیت هوا در روز چهارشنبه ۲۹ اسفندماه بیان کرد: بارش باران در سواحل دریای خزر و دامنه‌های البرز در شمال غرب و همچنین استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل در ایم روز پیش‌بینی شده استف در حالی که بارش برف و باران در همین روز در استان‌های کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی  نسبتا ضعیف خواهد بود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کاهش قابل ملاحظه دما برای روز پنجشنبه برای شهر مشهد پیش‌بینی شده است، گفت: از مسافران این منطقه می‌خواهیم، تا با تمامی تجهیزات گرمایشی لازم به این نقطه سفر کنند، چراکه بارش برف از چهارشنبه شب تا اوایل روز پنجشنبه برای این منطقه پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود که دمای هوا به کمتر از صفر درجه در این شهر برسد.

رییس سازمان هواشناسی کل کشور با اعلام این خبر که سامانه بارشی مذکور، اواسط روز پنجشنبه از نوار شرقی کشور خارج شده و شرایط جوی از یک فروردین تا چهار فروردین در اغلب نقاط کشور خوب و همراه با آسمانی صاف پیش‌بینی شده است، گفت: طبق اطلاعات به دست آمده، سامانه بارشی جدیدی از روز یکشنبه چهارم فروردین ماه از نواحی غربی وارد کشور شده و نوار غربی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با فعالیت این موج طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه ( چهارم تا ششم فروردین) بارش باران و برف در استان‌های نیمه غربی، شمال، و شمال شرق پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وی، گستره فعالیت این سامانه بارشی، در روز سه‌شنبه، به جز جنوب شرق، غالب استان‌های کشور را فرا می‌گیرد.

تاجبخش با اشاره به اینکه بیشینه بارش این سامانه در شمال و شمال شرق خوزستان، لرستان، چهارمحال بختیاری، و کهکیلویه و بویراحمد پیش‌بینی می‌شود، گفت: طی این دو روز در سواحل شمالی، دامنه‌های البرز، و به خصوص در ایلام، کرمانشاه و کردستان و همچنین در ارتفاعات البرز، از جنوب غرب تا شمال شرق، مقدار بارش قابل توجه بوده و در ارتفاعات و مناطق سردسیر نیز، بارش برف گزارش شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود، وضعیت جوی کشور طی روزهای چهارشنبه تا شنبه (هفتم تا دهم فروردین) را همراه با آسمانی آفتابی در غالب نقاط کشور اعلام کرد و گفت: سامانه بارشی بعدی از روز یکشنبه، یازده فروردین ماه وارد کشور شده و نقاط شمالی و مرکزی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گفته این مقام مسئول، روز سه‌شنبه سیزده فروردین، روزی بارانی خواهد بود و انتظار می‌رود که بارش‌ها در ارتفاعات البرز و مناطق سردسیر در غرب  و شمال غرب به صورت برف مشاهده شود. از این رو توصیه می‌شود با توجه به شرایط جوی فوق و ترافیک مسافران نوروزی در مسیر سواحل شمالی و مشهد مقدس، به خصوص در روزهای پایانی سال و چند روز ابتدایی سال جدید، تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى

    اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات