نپرداختن عوارض ساختمان، ظلم به کارگران است

نپرداختن عوارض ساختمان، ظلم به کارگران است

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی بر ضرورت حل مشکل تمدید کارت مهارت کارگران ساختمانی تاکید کرد و از انبوه‌سازان و شهرداری‌ها خواست تا خود را نسبت به واریز هزینه حق بیمه کارگران ساختمانی متعهد بدانند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ هادی ساداتی درباره روند ثبت‌نام کارگران ساختمانی در سامانه خدمات حمایتی اظهار کرد: در حال حاضر مشکلات سامانه حل شده و کار ثبت نام در حال انجام است. منتها برخی شعب تامین اجتماعی به صورت سلیقه‌ای و به شکل سنتی عمل می‌کنند و علیرغم همه دستورالعمل‌هایی که از مرکز به آنها ابلاغ می‌شود، بعضا خودشان به عناوین مختلف رأسا عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: از ما خواسته شد تا نمایندگانی را در شهرهایی که انجمن داریم معرفی کنیم؛ اکثر شهرها دارای انجمن صنفی کارگران ساختمانی است و در معدود شهرهایی هم که انجمن صنفی وجود ندارد ولی شعب تامین اجتماعی در آنها مستقر است، نمایندگانی را انتخاب کردیم که کار کارگران را انجام بدهند و هرجا که احساس کنیم دچار وقفه می‌شود، سریعا اقدام می‌کنیم.

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در ادامه به مشکلاتی که در جریان بیمه کارگران ساختمانی وجود دارد، اشاره کرد و گفت: مشکلی که اکنون با آن مواجهیم از جانب شهرداری‌ها و انبوه‌سازان است. متاسفانه در بحث پرداخت هزینه بیمه کارگران ساختمانی از سوی شهرداری و انبوه‌سازان مشکل داریم، به نحوی که اگر قیمت دلار اندکی افزایش یابد و برروی قیمت آهن‌آلات و برخی مصالح تاثیر بگذارد، عکس العملی از سوی انبوه‌سازان مشاهده نمی‌شود ولی وقتی از بیمه کارگران ساختمانی سخن می‌گوییم بلافاصله صدایشان درمی‌آید.

ساداتی تصریح کرد: شهرداری‌ها سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش در عوارض دارند. از طرف سازمان نظام مهندسی نیز افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی در طرح‌ها و نقشه‌ها را داریم ولی انبوه‌سازان هیچ وقت نسبت به این مساله اعتراض نکرده‌اند اما هنگام پرداخت هزینه بیمه کارگر ساختمانی واکنش نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه انبوه‌سازان باید ۱۵ درصد عوارض ساختمانی و مبلغ صدور پروانه را بابت بیمه کارگران ساختمانی به سازمان تامین اجتماعی بپردازند، گفت: با وجود آنکه باید مبالغ واقعی گزارش شود ولی متاسفانه برخی شهرداری‌ها آیتم‌هایی مثل احداث بنا را در حد پایین می‌زنند تا هزینه‌هایش در تامین اجتماعی کاهش یابد ولی این مساله نه تنها کمکی به کارفرما نمی‌کند بلکه اگر خدای نکرده در آن ساختمان حادثه‌ای پیش آید و کارفرما بخواهد از امکانات تامین اجتماعی برای برقراری مستمری خانواده فرد آسیب‌دیده استفاده کند، هنگام بررسی‌ها تفاوت هزینه‌های پرداختی و گزارش شده در سازمان مشاهده و کارفرما سه تا ۱۰ برابر جریمه می‌شود.

وی درباره تمدید کارت‌های مهارت کارگران ساختمانی نیز گفت: تمدید اعتبار کارتهای مهارت به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده است ولی مشکلی که وجود دارد این است که دفاتر پیشخوان، کارت‌های مهارت را یکجا جمع آوری کرده و به تامین اجتماعی می‌فرستند که این مساله زمان بر است و بعضا از زمان مراجعه فرد برای تمدید کارت تا زمان زدن اعتبار و ثبت در پرتال یک تا دو ماه طول می‌کشد که این امر کارگران ساختمانی را به لحاظ استفاده از دفترچه خدمات درمانی دچار مشکل می‌کند.

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، ابراز امیدواری کرد: طی مذاکره و مساعدت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این مشکل برطرف شود چون اگر کارگری کارت مهارتش اعتبار نداشته باشد، سازمان تامین اجتماعی اعتبار دفترچه‌اش را تمدید نمی‌کند و به لحاظ درمانی برای کارگر مشکل ساز می‌شود.

ایسنا

نظرات