برگزاری همایش آشنایی با حقوق مهندسی در خرم آباد و دورود

برگزاری همایش آشنایی با حقوق مهندسی در خرم آباد و دورود

برگزاری همایش آشنایی با حقوق مهندسی در خرم آباد و دورود


محمدرضا محمدیان در "همایش آشنایی با حقوق مهندسی؛ مسئولیت‌های (طراح، ناظر و مجری) اظهار داشت: عصر و دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم با اعصار و ادوار گذشته متفاوت است.

وی ضمن برشمردن ویژگی‌های مهندس در این دوره گفت: مهندس سال ۲۰۲۰ و پس‌ازآن با مجموعه مبهوت‌کننده‌ای از تکنولوژی‌های جدید روبرو است که سرعت پیدایش آن‌ها بسیار زیاد خواهد بود . بنابراین جامعه مهندسی با جهانی روبرو است که بیش از امروز به‌هم‌پیوسته و مرتبط می‌باشد و نیازمند تیزهوشی اجتماعی و سیاسی است تا به تواند در شرایط متغیر جهان کار کند. وضعیت متغیر و نامعلوم جهانی که مهندس ۲۰۲۰ در آن کار خواهد کرد، باعث می‌شود که مهندسین به قابلیت‌هایی چون پویایی، چالاکی و انعطاف‌پذیری نیاز داشته باشند .

وی افزود، مهندسان باید با استفاده از روش‌های حمایت، توسعه، عزت و افتخار حرفه مهندسی که از اصول بنیادی آن‌ها است و استفاده از دانش و مهارت‌های مهندسی برای افزایش رفاه انسان و محیط‌زیست، با بی‌طرف بودن و خدمت توام با وفاداری و صداقت به مردم و کارفرمایان، برای افزایش شایستگی، قدر و منزلت حرفه مهندسی تلاش کرده و از تشکل‌ها و گروه‌های فنی و حرفه‌ای مرتبط با رشته‌های مهندسی خود حمایت کنند .

وی با یادآوری برگزاری اولین سمینار نظام‌مهندسی کشور که در خردادماه ۱۳۷۰ برگزارشده بود، گفت: در پیام رئیس‌جمهور محترم وقت به این اجلاس خطاب به مهندسین کشور آمده بود که به حسن عمل و کیفیت خدمات خود در نوسازی کشور، عنایت کافی داشته باشید . خود را به آخرین دستاوردهای علمی روز مجهز کنید و نسبت به افزایش بهره‌دهی سرمایه عظیمی که در اختیار شما گذارده شده، از طریق افزایش عمر مفید ساختمان‌ها، مستحدثات و پروژه‌ها و نگهداری و بهسازی آن‌ها حساسیت به خرج دهید .

محمدیان ادامه داد : ولی متاسفانه امروز علاوه بر وجود چالش‌های متعدد در قوانین ساخت‌وساز کشور، ساختارهای اجرایی نیز فضا را برای هر نوع نوآوری، خلاقیت و قضاوت مهندسی محدود می‌کند. این در حالی است که برخی از منابع، تعریف مهندسی در دنیای آینده را معادل تولید خلاقانه تکنولوژی دانسته‌اند .

این مدرس دانشگاه گفت: آشنایی و آگاهی مهندسان ساختمان با مسئولیت‌های قانونی حرفه‌ای و شغلی، مستلزم توجه جدی سازمان‌های استانی به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مهندسان خواهد بود، تا بتوانند ضمن ارتقاء دانش حقوقی خود در حفظ و حراست از سرمایه ملی و مردمی پرتوان‌تر ظاهر شوند و از طرفی درک متقابل و تعامل بیشتری بین دست‌اندرکاران صنعت ساختمان کشور، دستگاه قضایی با نظام ساخت‌وساز کشور ایجاد نمایند .

محمدیان در ادامه ضمن ارائه تعریفی از کنترل و نظارت گفت: نظارت عبارت از کسب اطلاعات از طریق مشاهده و بررسی وضع موجود و تعیین پیشرفت کارها در مقایسه با وضع مطلوب است کنترل به‌منظور باز گردانیدن سیستم اجرایی به شکل درست و مطلوب آن از طریق انجام کارهای اصلاح‌کننده می‌باشد که یک فرایند اجرایی و عملیاتی باشد. درواقع نظارت، مهم‌تر و مقدم بر کنترل می‌باشد زیرا نظارت یک امر مشاهده‌ای و تحقیقی می‌باشد و اگر دریافتن انحرافات جریان عملیاتی سازمان موردی دیده نشود نیازی به کنترل نخواهد بود .

وی همچنین با استناد به قانون مسئولیت‌های مدنی اظهار داشت: مسئولیت مهندسین ساختمان از نوع مسئولیت مدنی است زیرا در صورت وقوع تخلف زیان زننده می‌بایستی به‌حکم قانون خسارات وارده بر زیان‌دیده را جبران نماید و این نوع مسئولیت قلمروی بسیار گسترده دارد؛ به‌نحوی‌که به‌محض ورود خسارت از طرف زیان زننده، مسئولیت مدنی وی جهت جبران خسارت ظاهر می‌شود .

گفتنی است این همایش توسط معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان در روز پنجشنبه۱۳ دی‌ماه به مدت دور روز در شهرهای خرم‌آباد و دورود و با شرکت اعضای این سازمان در محل سالن دانشکده فنی پسران و با حضور تعدادی از اعضای هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان برگزار شد و در ابتدای همایش بارانی نایب‌رئیس سازمان مذکور پیرامون برنامه‌های آموزشی سازمان مطالبی را ایراد نمودند .


لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان یک انجمن در شهر خرم آباد می باشد

      نظرات