برگزاری همایش حقوق مهندسی در یزد

برگزاری همایش حقوق مهندسی در یزد

با هدف آشناسازی مهندسان ناظر با وظایف و مسائل حقوقی نظارت بر ساختمان ها، همایش حقوق مهندسی در یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، در آغاز این همایش دکتر سالاری، مهندسی ساختمان را کاری حرفه ای پیچیده و پرمسئولیت توصیف کرد و گفت: امروزه به موازات افزایش قیمت ساختمان ها و گستردگی روز افزون این صنعت، شاهد بالا رفتن انتظارات سرمایه گذاران در این حوزه هستیم. رئیس سازمان با مهم خواندن حقوق مالکان و اهمیت آشنایی آنان با حقوقشان گفت: سازمان در نظر دارد طرحی را به عنوان "پنجشنبه ها با مالکان" اجرا کند که نتیجه آن افزایش هرچه بیشتر آشنایی سرمایه‌گذاران بخش مسکن با پیچیدگی‌های این حرفه است و ضرورت دارد مهندسان نیز با دقت بیشتر به این حرفه بپردازند.

وی با استناد به تجربیات خود به عنوان کارشناس رسمی دادگستری، از ورود وکلای مبرز به پرونده های ساختمانی خبر داد و گفت: شما مهندسان و ناظران باید دقت کنید که هر کلمه و عبارت را که در گزارش های خود به کار می‌برید در قضاوت ها و برداشت ها تاثیر مستقیم دارد و به همین دلیل باید با حقوق مهندسی آشنا و بر نحوه گزارش نویسی کاملا مسلط باشید. رئیس سازمان همچنین از فراخوان جدید برای استفاده از خدمات حرفه ای مهندسان در بخش‌های طراحی، نظارت و اجرا از ابتدای سال ۹۸ خبر داد.

براساس این گزارش، مهندس کامیار میررضوی رئیس انجمن حقوق مهندسی ایران در این گردهمایی مهمترین چالش امروزه ساخت و سازهای کشور را چگونگی نظارت مهندسان و ارائه گزارش های آنان عنوان کرد و گفت: مهندس ناظر که نام وی در پروانه ساختمانی ثبت شده نسبت به تمام امور کیفی ساختمان از حیث نظارت دقیق و مستمر مسئولیت دارد و براساس گزارش های مرحله ای که در حین اجرای ساختمان ارائه می‌کند پاسخگوی ذینفعان، بهره‌برداران و مراجع مربوطه است.

وی گفت: مهندسان ناظر در اکثر موارد وظایف خود را با دقت و صحت انجام می دهند، اما چون با ادبیات و پیچیدگی‌های گزارش نویسی آشنایی دقیق ندارند، در مراجع قضایی آنگونه که شایسته است نمی توانند از خود دفاع کنند.

به گفته وی، مهندس ناظر در فعالیت خود از سه زاویه مورد بازخواست است که شامل مسئولیت های حقوقی و مدنی، مسئولیت کیفری و جنایی و مسئولیت انتظامی است و باید در برابر تمام این مسئولیت‌ها از توانمندی‌های لازم برخوردار باشد. مهندس میر رضوی با اشاره به تجارب خود در بازخوانی پرونده های محکومیت های مهندسی خاطرنشان کرد: مهندس خوب کسی است که علاوه بر دانش فنی و مهندسی، از دانش حقوقی مرتبط نیز اطلاعات کافی داشته باشد.

این همایش با پرسش درباره ابهامات و پاسخ سخنران ادامه یافت.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات