پیام گرامیداشت و تبریک دبیر اجرایی شورای مرکزی به مناسبت فرا رسیدن سوم اردیبهشت، روز معمار

پیام گرامیداشت و تبریک دبیر اجرایی شورای مرکزی به مناسبت فرا رسیدن سوم اردیبهشت، روز معمار


پیام گرامیداشت و تبریک دبیر اجرایی شورای مرکزی به مناسبت فرا رسیدن سوم اردیبهشت، روز معمار

از سوی مهندس منصور بهادری دبیر اجرایی شورای مرکزی، به مناسبت فرا رسیدن سالروز تولد فیلسوف و معمار فرهیخته جهان اسلام و ایران، علامه شیخ بهایی و روز معمار، پیامی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، متن پیام به این شرح است:
« سایه دیوار و سقفِ هر مکان // سایه اندیشه معمار دان» (مولانا)
ماناترین عنصر هویتی هر جامعه ای درگذر از سالیان طولانی ، "فرهنگ" است و یکی از مهم ترین معیارهای سنجش آن و تقسیم بندی دوره های تاریخی، وجود آثار معماری است. تاریخ پرافتخار سرزمین عزیزمان ایران به خوبی موید این نکته است که می توان تبلور راستین احساسات، عواطف، جهان بینی، فرهنگ، اقتصاد، تکنولوژیِ ساخت، مذهب، سیاست و نحوه مواجهه با عوامل مفروضی چون اقلیم و مصالح ساخت هر دوره را در آثار معماری اش به نظاره نشست.
معماران این سرزمین که میراث دار نیاکانی هستند که با خلق آثارشان چه در قالب معابد باشکوه و سِتُرگ ساسانی، چه در ستون های رفیع هخامنشی، چه در مناره های سر به فلک کشیده و گنبدهای غماز دوران اسلامی، چه در نگین باغ های محصور در بیایان های فلات مرکزی و چه در کاخ های باوقار قاجاری مفهوم آرمان شهر را به تجسد درآورده اند، امروزه در پی رشد شتابان مدرنیته و تمایل اش به کم رنگ کردن خرده فرهنگ های مولد، در معرض یک آزمون بزرگ تاریخی قرار دارند که اینجانب امیدوارم گذر از آن از طریق مطالعه علمی و همه جانبه ی معماری دوران تاریخی این سرزمین، استخراج مولفه های هویت ساز آن و تلاش در جهت ترجمان آن به زبان تکنیکی و فرمی معماری معاصر میسر گردد.
سوم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت بهاالدین محمد عامِلی ملقب به "شیخ بهایی" و روز معمار مجالی است برای به یادآوردن چیزی که بودیم و اکنون نیستیم، تاثیری که بر جامعه می بایست داشته باشیم  و نداریم و نقشی که آن را به تدریج از دست داده ایم. فرصتی است برای مرور راه پرافتخاری که در گذشته ایجاد و ما اکنون در آن، طی طریق می کنیم و آن را در بعد زمان امتداد می دهیم.
در پایان ضمن تبریک این روز به مهندسان معمار، تقارن این روز با بزرگداشت شیخ اجل سعدی را به فال نیک گرفته و امیدوارم بینش هنرمندانه معماران فرهیخته این مرز و بوم آوازه ای چون شعر سعدی داشته باشد.
منصور بهادری
دبیر اجرائی شورای مرکزی سازمان  نظام مهندسی ساختمان
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات