اولین سمینار تخصصی اوراق تسویه خزانه به همت انچمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان غربی و با مشارکت اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد

اولین سمینار تخصصی اوراق تسویه خزانه به همت انچمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان غربی و با مشارکت اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد

اولین سمینار تخصصی اوراق تسویه خزانه به همت انچمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان غربی و با مشارکت اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد

اولین سمینار تخصصی اوراق تسویه خزانه به همت انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان غربی و با مشارکت اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد

دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی در سمینار اوراق تسویه خزانه با اشاره به همکاری و تعامل فیمابین در برگزاری این نشست، از اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان تقدیر نموده و گفت: مرحله اول واگذاری اوراق تسویه خزانه استان آذربایجان‌غربی تا پایان سال ۱۳۹۳ باهمت اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان صورت گرفت و اکنون به‌موجب قوانین و آئین‌نامه‌های موجود، اقدام لازم برای تادیه مطالبات پیمانکاران تا پایان سال ۱۳۹۵ انجام‌شده است و در سال ۱۳۹۶ نیز اقدامات لازم صورت پذیرفته است و در این راستا از بخش خصوصی خواست همکاری لازم را در این حوزه داشته باشند.

خسرو خوش‌خلقی گفت: با اجرایی و عملیاتی شدن اوراق تسویه خزانه از صدمات بخش طرح‌های عمرانی کاسته شد و این ابزار جدید مالی موجب تعامل، همکاری و همدلی دستگاه‌های اجرایی با پیمانکاران عمرانی استان در جهت استفاده حداکثری از ظرفیت ایجادشده در راستای پرداخت قسمتی از بدهی‌های مالیاتی پیمانکاران، خواهد شد.

وی بابیان اینکه با همدلی می‌توان در جهت روند حل مشکلات قدم برداشت، گفت: از طرف انجمن پیمانکاران استان به نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی به جهت کسب رتبه اول کشوری این اداره‌کل در سه شاخص واگذاری اسناد خزانه اسلامی، صدور اوراق تسویه خزانه و احصاء بدهی‌ها و مطالبات دولت و شرکت‌های دولتی، در بین ۳۱ استان کشور، تبریک گفته و امیدواریم با تلاش کلیه دستگاه‌های اجرایی و مسئولین این رتبه همچنان تداوم یابد.

وی از پیمانکاران به‌عنوان سربازان اقتصادی کشور یادکرده و افزود: پیمانکاران دین خود را به‌صورت همه‌جانبه به جامعه ادا کرده‌اند و از دستگاه‌های اجرایی و مسئولین خواست با مساعدت‌های، خود امکان پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران میسر شود.

خوش خلقی در  راستای تبدیل بخش خصوصی به یک بخش منسجم اقتصادی، گفت: بخش خصوصی به‌صورت موثر باید از طرف دولت پشتیبانی شود تا چرخ اقتصاد کشور با سرعت و قدرت بیشتری به چرخش درآید و موجب افزایش رشد شاخص‌های اقتصادی شده تا شاهد توسعه آبادانی بیشتر کشورمان باشیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارائی آذربایجان‌غربی:

رویکرد کلی دولت در امور عمرانی، تعهدی و استفاده از ابزارهای مالی چون اسناد خزانه اسلامی و اوراق تسویه خزانه است

نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارائی آذربایجان‌غربی در اولین سمینار تخصصی اوراق تسویه خزانه استان آذربایجان‌غربی که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، مدیران کل و روسای برخی نهادهای اجرایی استان، معاون نظارت مالی و رئیس خزانه معین، مدیران کل و ذی‌حسابان، مدیران مالی دستگاه‌های اجرایی به همراه اعضای انجمن پیمانکاران عمرانی استان آذربایجان‌غربی در محل سالن همایش‌های اتاق بازرگانی ارومیه، برگزار شد بر استفاده از ابزارهای مالی جدید ازجمله اسناد خزانه اسلامی و اوراق تسویه خزانه برای پیشبرد امور عمرانی کشور با رویکرد تعهدی از سوی دولت، تاکید نمود.

به گزارش روابط عمومی انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی، به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت نقش اوراق تسویه خزانه در فرایند تعامل دولت با بخش خصوصی، گفت: اوراق خزانه ملی بالغ‌بر ۱۷ و نیم هزار میلیارد تومان است که خود شامل دو آیتم اسناد خزانه اسلامی به میزان ۷ و نیم هزار میلیارد تومان و اسناد پرداختی از بابت استمرار خزانه‌داری کل ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که در قالب اسناد خزانه به‌جای اعتبارات عمرانی در بودجه سال ۹۵ تخصیص داده‌شده است.

داود غفارپور افزود: میزان تعهدات اوراق تسویه خزانه ۱۲ و نیم هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با عملکرد سال ۹۵ در قالب اوراق خزانه و اوراق تسویه به‌غیراز اوراق مشارکت، باهمت مدیران و ذی‌حسابان کلیه دستگاه‌های اجرایی، بالغ‌بر ۷۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات تبصره ۵ سال ۹۵، جذب‌شده است.

وی در خصوص عملکرد جذب اعتبارات اوراق تسویه گفت: اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان‌غربی توانست به همت اداره‌کل امورمالیاتی استان آذربایجان‌غربی بالغ‌بر ۳ میلیارد و هشتاد میلیون تومان اعتبارات اوراق تسویه را از طریق مطالبات اداره‌کل امورمالیاتی با بدهکاران مالیاتی تهاتر کرده و جذب نماید.

این مقام مسئول با اشاره به تبصره ۵ قانون بودجه سال‌جاری، گفت: میزان کل اوراق هدف‌گذاری شده در قانون بودجه سال‌جاری طبق تبصره ۵ بالغ‌بر ۶۹ و نیم هزار میلیارد تومان بوده، با ۳۳ درصد رشد، کل اعتبارات تعهدی در قانون بودجه را شامل می‌شود.

غفارپور در مورد اوراق مالی اسلامی، گفت: اوراق مالی اسلامی مرتبط با دستگاه‌های اجرایی، دولت و شهرداری‌ها بالغ‌بر ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده که با ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیداکرده است.

نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه اسناد خزانه اسلامی در سال گذشته با سررسید یک الی دوساله بوده و در سال‌جاری به سه‌ساله تغییریافته است، گفت: میزان کل اعتبارات اسناد خزانه در قانون بودجه سال‌جاری ۹ و نیم میلیارد هزار تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: اوراق بهادار اسلامی جزو تعهدات جاری دولت در سال گذشته نبوده و امسال بالغ‌بر ۱۰ هزار و سیصد میلیارد تومان بوده جزو تبصره ۵ قانون بودجه در سال‌جاری است.

وی با اشاره به بند (و) تبصره ۵ قانون بودجه که به اوراق تسویه‌ای خزانه اختصاص دارد، گفت: این رقم در سال‌جاری ۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش از طریق تعهدات دولت را شامل می‌شود.

این مقام مسئول گفت: هدف از اوراق تسویه دولت، تسویه بدهی‌های قطعی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی با مطالبات قبلی دولت از اشخاص مزبور به‌صورت جمعی و فردی، است.

غفارپور گفت: امیدواریم که امسال باهمت دستگاه‌های اجرایی و با تعاملی که با انجمن پیمانکاران عمرانی ایجادشده است، بتوانیم اعتبارات تسویه‌ای خزانه را در سطح استان به‌صورت حداکثری جذب کنیم.

وی در پایان، بابیان اینکه اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان‌غربی با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان توانسته است ۱۰۰ درصد اعتبارات اسناد خزانه تعهدی استان را جذب کند، گفت: کسب رتبه دوم در سامانه سادا و کسب رتبه اول در مدیریت بدهی‌های استان از طرف خزانه‌داری کل کشور که به همت کارکنان امور اقتصادی و دارایی استان در سطح کشور امکان‌پذیر شد، نشانگر عزم جدی ما برای ایجاد تعامل و استفاده از ابزارهای مالی درست برای ارائه خدمت به بخش خصوصی و پیمانکاران است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، بابیان اینکه پیمانکاران در توسعه عمرانی و اقتصادی استان تاثیر به‌سزایی دارند، گفت: با جمع‌بندی مطالبات پیمانکاران در دولت یازدهم طی گزارش شورای برنامه‌ریزی استان، بدهی‌های دولت به پیمانکاران استان از ۷۰۰ میلیارد به ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش‌یافته است.

تقی کهوریان بابیان اینکه اوراق تسویه خزانه ابزار مالی مناسبی در جهت رفع مشکل مطالبات پیمانکاران است، گفت: اگر این ابزار تعریف و تهیه نمی‌شد برای پیمانکاران مشکلات زیادی ایجاد می‌شد.

کهوریان بابیان اینکه پیمانکاران در اجرای پروژه‌های عمران و توسعه استان اثرگذار می‌باشند، افزود: با توجه به اینکه مبحث بند (و) تبصره ۵ قانون بودجه کشور از سال گذشته در استان عملیاتی شده و به همت کلیه دستگاه‌های اجرایی، اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان‌غربی توانست در جذب منابع مالی در سطح کشور رتبه اول را کسب نماید.

وی اظهار امیدواری کرد در سال‌جاری با استفاده از ابزارهای نوین مالی، جذب منابع مالی عملیاتی شود تا در جذب اسناد خزانه توفیق داشته باشیم و شاهد پرداخت مطالبات پیمانکاران و پیشرفت و توسعه بیشتر استان باشیم.

در ادامه معاون نظارت مالی و رئیس خزانه معین استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در راستای دستیابی به اهداف اقتصادی از ابزارهای نوین مالی اسناد خزانه، اوراق تسویه، اوراق صکوک اسلامی و سایر ابزارها استفاده بهینه‌ای شده است، گفت: با استفاده از ابزارهای جدید، اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی باهمت ذی‌حسابان و دستگاه‌های اجرایی استان توانسته است موفقیت‌ بزرگی را در جذب ۱۰۰ درصدی منابع مالی کسب نماید.

طهماسب حاجی حسینلو بابیان اینکه باید از قابلیت‌های موجود استفاده بهینه‌ای شود تا شاهد شکوفایی اقتصادی استان باشیم، گفت: با توجه به اینکه اوراق تسویه مدنظر دولت قرارگرفته است و در راستای تهاتر بدهی‌های پیمانکاران طبق بند (و) تبصره ۵ قانون بودجه کشور به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال برای دولت و قانون‌گذار مجوز داده‌شده است که اسناد تسویه صادر شود و با توجه به اینکه این‌یک ردیف متمرکز است و جزو تخصیص استان محسوب نمی‌شود؛ در این راستا با تلاش بیشتر و باهمت زیاد می‌توانیم از این ردیف متمرکز در جذب منابع مالی بیشتر برای استان، استفاده کنیم.

وی از آثار اوراق تسویه خزانه به‌عنوان بهترین راهکار یادکرده و افزود: اوراق تسویه خزانه بهترین روشی است که بدون ایجاد تورم، موجب افزایش منابع درآمدی استان خواهد شد.

حاجی حسینلو بابیان اینکه فرم‌های اوراق تسویه به کلیه دستگاه‌های اجرایی ارسال‌شده است، گفت: در سال گذشته آذربایجان‌غربی رتبه دوم دومین رتبه ممتاز کشوری را در تسویه اوراق خزانه و جذب اسناد خزانه اسلامی کسب کرده و امیدواریم با سرعت بیشتری از قابلیت این قانون در جذب منابع جدید بهره‌مند شویم.

وی افزود: استفاده از این ابزار موجب افزایش تخصیص استان خواهد شد و شرط اساسی استفاده از این ابزارهای نوین ثبت بدهی‌های دستگاه‌های اجرایی در سامانه مدیریت بدهی‌های دستگاه‌های اجرایی و در سامانه مدیریت بدهی‌های سماد و نیز برخورداری از حسابداری تعهدی است که جایگزین روش نقدی قبلی شده و قابلیتی است که باعث دستیابی به اطلاعات به‌روز بدهی‌های پیمانکاران به دستگاه‌های اجرایی می‌شود.

حاجی حسینلو گفت: طبق آخرین آمار، بدهی‌های پیمانکاران تا آخر سه‌ماهه اول سال‌جاری که در سامانه سماد ثبت‌شده است برابر با ۴ هزار و ۸۹۲ میلیارد ریال است و امیدواریم با استفاده از ابزارهای نوین بتوانیم از این قابلیت در خصوص کاهش بدهی‌ها و مطالبات دولت بهره‌مند شویم.

در ادامه این سمینار، مدیرکل امورمالیاتی استان آذربایجان‌غربی در خصوص اقداماتی که در راستای تسهیل فرآیند ارائه خدمات به مودیان مالیاتی انجام‌شده است، گفت: با توجه به سیاست دولت در جهت توجه به تسهیل ارائه خدمات به مودیان مالیاتی، شاهد اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات ارزش‌افزوده هستیم که به‌صورت لایحه به مجلس ارائه‌شده است.

یعقوب مزرعه‌لی با اشاره به حذف ماده ۱۰۴ قانون مالیات‌های مستقیم، گفت: موضوع کمبود نقدینگی پیمانکاران موردبررسی قرارگرفته است که موجب تسهیل امور مربوط به پیمانکاران خواهد شد.

وی بابیان اینکه اداره‌کل امورمالیاتی استان در خصوص صدور اسناد خزانه پیش‌قدم است، گفت: در امورمالیاتی توافقاتی با همکاری بانک ملی انجام‌شده است تا موجب تسهیل صدور اسناد خزانه در جهت انتقال سهم بدهی‌های مالیاتی پیمانکاران شود.

مزرعه‌لی در راستای توسعه و عمران استان از پیمانکاران خواست در حوزه اوراق تسویه، پیش‌قدم باشند و با مراجعه به امورمالیاتی و تکمیل فرم‌های مربوطه، هماهنگی لازم را انجام دهند و در این راستا  اداره کل متبوع وی نهایت مساعدت در اصل مالیات به مودیان مربوطه ارائه خواهد داد.

در ادامه این سمینار ابراهیم وطنی رئیس اداره نظارت مالی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی، با اشاره به راهکارهای خروج از رکود در دولت یازدهم که شامل اسناد خزانه اسلامی، اوراق تسویه و اوراق صکوک است به بررسی تخصصی اثرات اوراق تسویه به‌عنوان فاز دوم اسناد خزانه اسلامی پرداخت.

در پایان سمینار نیز به پرسش‌های مطرح‌شده پیمانکاران و حاضرین در همایش، توسط مسئولین و کارشناسان ذی‌ربط پاسخ داده شد.

روابط عمومی انجمن پیمانکاران عمرانی استان آذربایجان غربی

لینک اصل خبر در سایت انجمن پیمانکاران عمرانی استان آذربایجان غربی

    منبع خبر

    انجمن پیمانکاران عمرانی استان آذربایجان غربی

    انجمن پیمانکاران عمرانی استان آذربایجان غربی یک انجمن می باشد

      نظرات