جلسه مشترک انجمن های صنفی کارفرمایی خوزستان با شهردار و شورای شهر اهواز

به گزارش روابط عمومی - تعدادی از فعالان انجمن های صنفی کارفرمائی خوزستان عصر روز دوشنبه ۱۲ شهریور با منصور کتانباف شهردار، مهران باباپور، محمد هادی قنوات، فتح الله حاجتی از اعضای شورای شهر اهواز دیدار و پیرامون مسائل و چالش های بخش خصوصی گفتگو کردند. در این دیدار اعضای هیئت مدیره انجمن شرکت های عمرانی خوزستان نیز حضور داشتند که هر یک به بیان خواسته ها و چالش های پیمانکاران عمرانی پرداختند.

در ابتدای این نشست رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های عمرانی خوزستان ضمن معرفی این انجمن، گفت: تشکلات صنفی همواره در جامعه اثرگذار بوده و هستند لذا انتظاری که از مجموعه شورای شهر اهواز می رفت بیشتر از حد فعلی است چرا که چند نفر از این شورا از دل جامعه صنفی به شورای شهر راه یافته اند.

علی طاهری گفت: گذشته از همه مشکلات که پیمانکاران، یکی از موضوعاتی که آنها را آزار می دهد مقوله دیدار با مدیران و مسئولین دستگاه های اجرایی است. انتظاری که پیمانکاران دارند این است که بر اساس قوانین و بخشنامه ها با آنها برخورد شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های عمرانی خوزستان افزود: با توجه به اینکه اعضای انجمن شرکت های عمرانی در کمیته های مختلف شورای فنی حضور دارند می توانند به مجموعه شهرداری کمک نمایند. یکی از ایراداتی که از پیمانکاران گرفته می شود در خصوص کارهایی است که توسط آنها به اتمام رسیده است و مورد نقد و بحث مدیران شهرداری می باشد در حالی که پیمانکاران چنین پروژه هایی شرکت هایی هستند که گاها هیچ گونه صلاحیت های قانونی نداشته اند اما در بدنه عریض و طویل شهرداری راه پیدا کرده و چنین پروژه های بزرگی به آنها تحویل داده شده است. ما به عنوان مجموعه انجمن شرکت های عمرانی نمی توانیم چنین شرکت هایی را همکار خود بدانیم چرا که از کمترین شرایط لازم برخوردار نیستند.

طاهری خاطر نشان ساخت: دغدغه دیگر حضور شرکت های غیر بومی است که بسیاری از پروژه ها را در دست گرفته اند و این موضوع به مشکلات پیمانکاران خوزستانی افزوده است.

در ادامه دبیر انجمن شرکت های عمرانی خوزستان گفت: با توجه به شرایط نابسامان کنونی و بی ثباتی قیمت ارز که پیامد آن گرانی و تورم کلیه امور وابسته به ساخت و ساز و عملیات عمرانی است، شاید در آینده ای نه چندان دور نامی از پیمانکاران باقی نماند لذا تقاضا داریم پرداخت مطالبات پیمانکاران به درازا کشیده نشود تا شاید ورشکستگی آنها به تاخیر افتاده شود وگرنه شاید کسی نتواند صنعت ساختمان و پیمانکاری را از رخوت کنونی نجات دهد.

سید خالق موسوی بیان کرد: تامین اعتبار پروژه ها که گاهاً چندین سال به درازا می کشد جز ناتوان کردن پیمانکاران چیزی به دنبال نداشته است. اگر بخش خصوصی همچنان ناتوان بماند و ضعیت اشتغال و رشد و توسعه به همین منوال باقی خواهد ماند لذا وظیفه همه دستگاه های اجرایی این است که جان دوباره ای را به کالبد دستگاه های اجرایی بدمند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از بخش خصوصی گفت: این بخش از اقتصاد هیچ گونه فریادرسی ندارد لذا از مدیریت شهرداری اهواز تقاضا داریم با درک شرایط پیمانکاران، مرهمی بر زخم های آنان باشد.

موسوی همچنین یادآور شد: فراموش نکنیم که هر یک از دو طرف یک قرارداد تعهداتی دارند و مطابق با آن باید به این تعهدات عمل نمایند. متاسفانه شرایط به گونه ای رقم خورده است که به پیمانکاران به چشم سرمایه گذار نگاه می شود در صورتی که اگر بنا باشد پیمانکار نقش سرمایه گذار را ایفا کند شرایط و انتظارات به گونه دیگری خواهد بود.

دبیر انجمن شرکت های عمرانی عنوان کرد: بدون تردید پیمانکاران در بوجود آمدن شرایط کنونی هیچ نقشی نداشته اند بنابراین نباید همه بار گرانی و فشار اقتصادی بر دوش آنها باشد.

همچنین دبیر کانون انجمن های صنفی کارفرمایی خوزستان اظهار داشت: یکی از مشکلات پیمانکارانی که در پروژه های عمرانی شهرداری فعالیت می کنند مربوط به صورت وضعیت های موقت و قطعی می باشد که بعضاً تا سال ها به درازا کشیده می شود. با این اوصاف انتظاری که پیمانکاران عمرانی از مدیریت شهرداری دارند این است که حداقل در پرداخت صورت وضعیت ها دقت بیشتری به خرج داده شود.

فرزاد حیدری افزود: یکی دیگر مشکلات پیمانکاران شهرداری اهواز، واگذار پروژه ها به سازمان های زیرمجموعه شهرداری است که باعث طولانی تر شدن روند کار این پروژه ها می شود که بهتر است همه این پروژه ها از طریق یک مبدا به پیمانکاران سپرده شده و سازمان های واسطه حذف شوند.

وی خاطر نشان کرد: مفاصا حساب بیشتر پروژه ها حتا آنهایی که به بهره برداری رسیده اند انجام نمی شود در حالی که شهرداری در نهایت موظف به پرداخت این جرائم خواهد شد و این موضوع در آینده این سازمان را با مشکلات زیادی مواجه می سازد.

دبیر کانون انجمن های صنفی کارفرمائی خوزستان ادامه داد: یکی دیگر از گلایه های پیمانکاران موضوع واگذاری پروژه ها به کمترین قیمت های پیشنهادی است که اگر تک تک آیتم ها را با قیمت های پیشنهادی همکاران ما بررسی نمایید خواهید دید که عملا انجام آن آیتم ها با قیمت های پیشنهاد شده ممکن نمی باشد بنابراین لازم است آنالیز قیمت ها به خوبی و با دقت بررسی شود چرا که این کار باعث حذف بسیاری از همکاران ما از گردونه رقابت شده است.

وی در پایان ضمن انتقاد از زمان بر بودن فرآیندهای اداری پروژه ها، گفت: یکی از خواست های همکاران ما این است که با توجه به شرایط دشورا اقتصادی، شهرداری با فسخ پیمان و اعمال ماده ۴۸ موافقت نماید تا از ورشکستگی آنها جلوگیری به عمل آید.

گفتنی است بنا به پیشنهادهای مطرح شده تصمیم بر آن شد جهت بهبود شرایط شهرداری و فعالان حوزه های صنفی، کارگروه های مختلفی با حضور نمایندگان انجمن های صنفی مختلف تشکیل شود.

لینک اصل خبر در سایت انجمن شرکت های عمرانی خوزستان

    منبع خبر

    انجمن شرکت های عمرانی خوزستان

    انجمن شرکت های عمرانی خوزستان یک انجمن می باشد

      نظرات