تفاهم نامه میان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان با  اداره کل دادگستری استان کردستان

تفاهم نامه میان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان با اداره کل دادگستری استان کردستان

تفاهم نامه همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان با  اداره کل دادگستری استان کردستان امضا شد.
این تفاهم نامه با حضور نمایندگی مهندس امید محمودی رئیس ، مهندس بهار راستین نایب رئیس و دکتر ثابتی خزانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان و  دکتر علی رشیدی معاون قضایی رئیس کل ومعاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کردستان ونائب رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان به منظور ایجاد و گسترش و همفکری و همکاری های آموزشی- پژوهشی به امضاء رسید.
با امضای این تفاهم نامه طرفین حد اعلای تلاش خویش را در جهت گسترش توان در حل مشکلات و معضلات حقوقی و آموزشی- مهندسی به کار خواهند بست.
متن این تفاهم نامه بدین شرح است:

تفاهم نامه

مقدمه:

این تفاهم نامه میان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان با نمایندگی آقای مهندس امید محمودی رئیس سازمان  و آقای دکتر محمد صدیق ثابتی خزانه دار سازمان(که از این پس اختصاراً سازمان نامیده می شود) و اداره کل دادگستری استان کردستان (که از این پس اختصاراً دادگستری نامیده می شود) با نمایندگی آقای دکتر علی رشیدی معاون قضایی رئیس کل ومعاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کردستان ونائب رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان به منظور ایجاد و گسترش و همفکری و همکاریهای آموزشی- پژوهشی توافق و به امضاء می‌رسد. با امضای این تفاهم نامه طرفین حد اعلای تلاش خویش را در جهت گسترش توان در حل مشکلات و معضلات حقوقی و آموزشی- مهندسی موضوع این تفاهم به عمل آورده و از هیچ کوششی در این جهت خودداری نخواهند نمود.

ماده ۱- موضوع

الف- به منظور انجام رسیدگی های تخصصی در راستای تحقق هر چه بیشتر عدالت و رضایت خاطر طرفین پرونده های مطروحه له و علیه سازمان نظام مهندسی ساختمان  یا مهندسین عضو سازمان و نهایتا جلوگیری از اطاله رسیدگی ها ، اداره کل داد گستری استان کردستان موافقت می نماید نسبت به تعیین حداقل یکی از شعب داد سرا ،دادگاه حقوقی و دادگاه کیفری ۲ در هر شهرستان و یک شعبه در دادگاه تجدید نظر استان به عنوان شعبه تخصصی دعاوی و شکایات امور ساختمانی مرتبط با پروژه های طراحی،نظارت و اجرا ،له یا علیه  سازمان نظام مهندسی ساختمان واعضای آن اقدام نماید ،رسیدگی در این شعب با حضور قضات محترم که آشنایی کاملی با مقررات و نظامات اداری ، فنی و ایمنی بخش ساختمان دارند انجام می پذیرد.مفاد این بند  توسط مقام ارجاع با رعایت صلاحیت محلی و ذاتی ، در دادسرا و دادگاه اجرا خواهد شد.

ب ) بنا به تجویز ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی ، دادگستری موافقت می نماید انجام کارشناسی پرونده های موضوع بند الف ماده ۱ این تفاهم نامه را به اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان که دارای پروانه کارشناس رسمی دادگستری هستند ارجاع نماید.

ج- اداره کل دادگستری استان کردستان موافقت نمود به منظور پیشگیری از بروز حوادث و ورود خسارت و لطمات مالی و جانی ،با محوریت معاونت آموزش ،نسبت به برگزاری کارگاه ها و کلاسهای آموزشی با حضور قضات صاحب نظر با موضوعات مسئولیت های انتظامی، حقوقی و جزائی مرتبط با امور مهندسی بخش ساختمان اقدام نماید . در این کلاسها و کارگاه ها،قضات محترم شعب تخصصی موضوع بند (الف)نیز حضور خواهد یافت تا هر چه بیشتر با مقررات فنی و اداری مهندسی بخش ساختمان آشنا شوند .

د- در جهت حفظ شان مهندسین و اطلاع رسانی دعاوی و شکایات  به آنان ،مقرر شد سازمان نظام مهندسی با اطلاع  رسانی مناسب ،ترتیبی اتخاذ کند که تمام اعضاء نسبت به ثبت نام در سامانه خدمات قضایی(ثنا) در دفاتر خدمات قضایی الکترونیک اقدام بنمایند . همچنین مفاد لازم مبنی بر پذیرش ابلاغ در این سامانه به عنوان ابلاغ قانونی به طرفین را در نمونه قرارداد های طراحی ،نظارت و اجرا درج نمایند.

ه) با عنایت به اینکه برخی  تخلفات ساختمانی مستقیماً با  جان افراد  از قبیل عوامل پروژه ، ساکنین فعلی یا آتی ، همسایگان و عابرین ارتباط دارد ، دادگستری موافقت می نماید صرفاً با اعلام وقوع تخلف مالک از سوی ناظرین عالی سازمان نظام مهندسی ساختمان، موضوع را بلافاصله توسط دادستان محترم در هر شهرستان بررسی و در صورت احراز وقوع تخلف ، موضوع را جهت اقدامات مقتضی از جمله تعطیلی پروژه و الزام مالک به انجام اقدامات پیشگیرانه یا اصلاحی به مراجع انتظامی ارجاع نماید.

ماده ۲- سازمان نظام مهندسی ساختمان در حد مقررات سازمان موارد ذیل را دستور کار خود قرار می دهد:

الف- همکاری لازم بمنظور تامین فضاهای آموزشی لازم و تامین هزینه های ذیربط

ب- ارائه خدمات اطلاع رسانی و ثبت نام  مهندسین در سامانه خدمات قضایی (ثنا)

ج- اعلام رئوس و سرفصل های آموزشی  مورد نیاز از لحاظ مسئولیتهای حقوقی و جزائی وانتظامی

د – ارائه خدمات کارشناسی تخصصی در صورت اعلام دادگستری

و – همکاری و مشارکت در تدوین جزوات و بولتن های آموزشی تخصصی حقوقی در صنعت ساختمان

ماده ۴- مدت

مدت تفاهم نامه از زمان امضاء برای یک سال و از ابتدای تیر ۱۳۹۷ لغایت انتهای خرداد ۱۳۹۸ تعیین می شود، و با اعلام قبلی یکی از طرفین قابل فسخ بوده و ضمناً در صورت رضایت طرفین قابل تمدید می باشد.

ماده ۵-امضاء این تفاهم نامه هیچگونه تعهد مالی خاصی را برای سازمان و اداره کل داد گستری  ایجاد ننموده و کلیه هزینه ها حسب مورد بررسی و توافق می شود.

ماده ۶) طرفین تفاهم نامه بلافاصله پس از امضای این تفاهم نامه مراتب را جهت اجرا به واحدها و اشخاص ذیربط ارجاع می نمایند.

این تفاهم نامه در ۲ نسخه و ۶ ماده در تاریخ ۳۱/۰۳/۱۳۹۷ به امضاء طرفین رسیده و از تاریخ امضاء معتبر می باشد.

با استعانت از خداوند متعال ، امید است  با همفکری و همکاری متقابل، نتایج ارزشمندی حاصل گردد.

نماینده سازمان                      خزانه دار سازمان

مهندس امیدمحمودی دکتر محمدصدیق ثابتی

امضاء :                                                 امضا:

نماینده داد گستری کل استان کردستان
دکترعلی رشیدی

امضاء:

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان یک انجمن در شهر سنندج می باشد

      نظرات