شرکت مدیریت تولید برق کرمان

شرکت مدیریت تولید برق کرمان یک شرکت در شهر کرمان می باشد

تاریخچه و اهداف به منظور توسعه شبكه تولید برق كشور بالاخص تامین و تثبیت ولتاژ شبكه جنوب شرق در اواخر دهه هفتاد ، مطالعاتی از طرف معاونت برنامه ریزی شركت توانیر انجام و بر اساس آن طرح احداث یك نیروگاه سیكل تركیبی با 6 واحد گازی به ظرفیت نامی هر واحد 159 مگاوات كه در اجرا به 8 واحد با همان ظرفیت برای هر واحد تغییر طرح پیدا نمود ، به مركزیت ثقل كرمان مورد تصویب قرار گرفت به این ترتیب فاز اول طرح نیروگاه كه شامل احداث 8 واحد گاز با ظرفیت كل 1272 مگاوات بوده است عملا از سال 1379 آغاز شد .


این نیروگاه كه دو واحد آخر آن به دلیل استفاده از تسهیلات فایناس در مالكیت بانك توسعه اسلامی می باشد از طریق انعقاد قرار داد سازمان توسعه برق ایران با شركت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران ( مپنا ) و مشاركت شریک خارجی آن یعنی آنسالدو ایتالیا به عنوان بخشی از پروژه 30 توربین ، احداث و اولین واحد آن درتاریخ 1380/4/16و آخرین واحد نیز در تاریخ 1381/9/29به بهره برداری رسیده است .

در كار احداث مستحدثات بخش گاز نیروگاه از ظرفیتهای پیمانكاری در سطح وسیعی به منظور توسعه فن آوری نیروگاه سازی بهره گرفته شده است . توربینهای گازی این نیروگاه مدل V94.2 ساخت شركت زیمنس آلمان است ، كه شركت آنسالدوی ایتالیا تحت لیسانس شركت مذكور آن را به ایران فروخته است.

مشخصات کلی نیروگاه نیروگاه فوق در20کیلومتری اتوبان کرمان ، رفسنجان ، در زمینی به مساحت 120 هكتار بنا گردیده كه بخش گاز آن چنانچه گفته شد مشتمل بر 8 واحد گاز و بخش بخار آن نیز كه عملیات احداث آن از 1383/10/1 آغاز شده است و اولین واحد آن نیز در تاریخ 1386/12/28 و دومین واحد در تاریخ 1387/10/4 وارد مدار شده مشتمل بر 4 واحد با همان ظرفیت توربین های گازی بوده كه در مجموع با بهره گیری كامل از تاسیسات بخش بخار ظرفیت نامی این نیروگاه به رقمی بالغ بر 1900 مگاوات خواهد رسید و از این حیث یكی از چند نیروگاه بزرگ كشور خواهد شد .

سوخت اصلی نیروگاه ،گاز طبیعی بوده كه ابتدا از طریق خط لوله اصلی گاز كرمان از پالایشگاه سر خون بندر عباس وارد نیروگاه می شد كه بعدا این خط به شبكه سراسری گاز كشور متصل گردید. سوخت دوم آن گازوئیل است كه به كمك خطوط لوله به نیروگاه منتقل و در مخازن 20 میلیون لیتری ذخیره و مورد استفاده قرار می گیرد .

هزینه احداث بخش گاز نیروگاه حدود 300 میلیون یورو بوده و در جهت راه اندازی بخش بخار آن نزدیك به دو برابر میزان مذكور هزینه می شود . میزان مصرف سوخت گاز و گازوئیل نیروگاه به ازای هر مگاوات تولید انرژی الكتریكی به ترتیب معادل 335 متر مكعب و 335 لیتر با ده درصد تقریب می باشد . جهت انتقال سوخت گاز به نیروگاه یك ایستگاه فشار شكن با ظرفیت m3/h 260000 نصب گردیده كه در برنامه سازمان توسعه برق ایران توسعه آن تا m3/h 340000 مورد پیش بینی قرار گرفته است .