شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان

شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان یک شرکت در شهر زاهدان می باشد

 استان سیستان و بلوچستان یکی از کم تراکم ترین استانهای کشور است . این استان ۱۸۷۵۰۲ کیلومتر مربع مساحت دارد و۱۱/۱ درصد از کل مساحت کشور عزیزمان را دارا بوده و از لحاظ گستردگی و مساحت اولین استان کشور می باشد . بر اساس آخرین تقسیمات کشوری این استان دارای ۱۹ شهرستان ، ۳۷ مرکز شهری ، ۴۸ بخش ، ۱۱۲دهستان و ۹۶۳۲ آبادی کد دار است .

    شهرستانهای استان عبارتند از : زاهدان – زابل – خاش – ایرانشهر – سراوان – چابهار – نیکشهر –– زهک – هیرمند- زابلی –سیب و سوران –سرباز – دلگان – کنارک – نیمروز – هامون – قصرقند – فنوج-میرجاوه.

      تاریخچه برق استان به سال ۱۳۰۸ در زابل بر می گردد که یک شرکت هندی توسط یک ماشین بخار دور منظوره (آسیاب و برق) برق ۴۰ مشترک را تامین نمود در سال ۱۳۱۸ با سرمایه گذاري اهالي، صنعت برق توسعه و تا زمان جنگ جهاني دوم ادامه يافت. از سال ۱۳۲۸ توليد برق توسط شهرداري صورت گرفت. به طوري که شهرهاي زاهدان- چابهار و ايرانشهر به ترتيب در سال هاي ۱۳۲۰، ۱۳۳۷ و ۱۳۳۹ از نعمت برق بهره مند گرديدند.

     برق منطقه ای استان  تا سال ۱۳۶۰ شمسی تحت سرپرستی شرکت برق منطقه ای کرمان اداره می شد و از سال ۱۳۶۰    شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان بصورت شرکت مستقل تاسیس و شروع به فعالیت نمود . در حال حاضر انرژي مورد نياز استان توسط نيروگاه سيکل ترکيبي چابهار با قدرت عملي ۳۱۸ مگاوات ، نيروگاه بخار ايرانشهر با ۲۴۰ مگاوات – نيروگاه گازي کنارک با ۹۸ مگاوات ، نيروگاه گازي زاهدان با ۱۴۴ مگاوات ،  نيروگاه سيکل تركيبي بمپور با قدرت عملي ۲۵۰ مگاوات و نيروگاههاي ديزلي استان با قدرت عملي ۸۷ مگاوات تامين مي شود . همچنين خطوط ارتباطي ۲۳۰ كيلو ولت ايرانشهر به كهنوج و زاهدان به بم و چابهار به زرآباد و جاسك و ۴۰۰ كيلوولت بيرجند زاهدان تبادل انرژي بين شبكه هاي برق استان  سيستان و بلوچستان و كرمان و هرمزگان  و خراسان جنوبی را میسر می سازد . شایان ذکر است که اتصال شبکه سراسری برق استان به شبکه برق استانهای همجوار و سراسری کشور  موجب پایداری شبکه برق استان و تحويل برقي مطمئن به مشترکين محترم استان گرديده و زمينه لازم براي سرمايه گذاري بخش دولتي و خصوصي را فراهم مينمايد . در حال حاضر صنعت برق استان توسط شرکتهاي برق منطقه اي، شرکت مديريت توليد برق استان ، شركت توليد نيروي برق زاهدان و شركت توزيع نيروي برق استان مديريت مي شود.