شرکت مدیریت تولید برق بیستون

شرکت مدیریت تولید برق بیستون یک شرکت در شهر کرمانشاه می باشد

شرکت مدیریت تولید برق بیستون بهره برداری و نگهداری از دو واحدبخار نیروگاه بیستون و چهار واحد گازی نیروگاه اسلام آباد غرب را برعهده دارد.

ساخت نیروگاه بیستون برای تأمین انرژی برق مورد نیاز شبکه در منطقه غرب کشور ( استانهای کرمانشاه، ایلام و کردستان) در سال۱۳۷۰ توسط متولیان امر مورد توجه قرار گرفته و پس از بررسی‌ و مطالعات فنی در زمینه مشخصات زمین‌شناسی، دوری و نزدیکی به راه‌های ارتباطی و در دسترس بودن آب مورد نیاز، عملیات احداث آن از ابتدای همان سال آغاز گردید.

این نیروگاه ۶۴۰ مگاواتی با دو واحد بخاری با ظرفیت نامی ۳۲۰ مگاوات، در کیلومتر ۲۵ جاده کرمانشاه-همدان واقع شده است. محوطه کلی نیروگاه ۱۳۰ هکتار بوده که ۴۵ هکتار آن محوطه اصلی و در برگیرنده دو واحد بخار است که قابلیت افزایش تا چهار واحد را دارد و مابقی به نیروگاه زاگرس (تحت پوشش بنیاد شهید) اختصاص داده شده است.

در اجرای این طرح با هدف رسیدن به خوداتکایی، بالا رفتن دانش فنی نیروهای متخصص و استفاده از امکانات و توانایی های سازندگان داخلی، پیمانکار اصلی طرح بر اساس مفاد قرارداد متعهد به واگذاری بخش های زیادی از فعالیتهای ساخت مانند ساخت اسکلتهای فلزی، ساختمان الکتریک و اتاق کنترل، سالن توربین و سیکلهای حرارتی، دیگ بخار واحد دوم، تانکهای ذخیره سوخت و آب، سیستم آتشنشانی، جرثقیل سقفی سالن توربین، کانالهای هوا و گاز دیگ بخار به پیمانکاران داخلی گردید. همچنین پیمانکاران ایرانی قسمت عمده عملیات نصب و کارهای ساختمانی نیروگاه را برعهده داشتند.

 

میزان و نوع سوخت مصرفی واحدهای بخار:

سوخت اصلی واحدهای بخار، گاز طبیعی و از مازوت نیز به عنوان سوخت دوم استفاده می شود. همچنین امکان استفاده از ترکیب گاز و مازوت وجود دارد. در طرح اولیه از سوخت گازوئیل برای راه اندازی بویلر استفاده می شده که به منظور صرفه جویی و رعایت موازین زیست محیطی، پروژه تغییر سوخت ایگنیتورهای مشعهای بویلر از گازوییل به گاز مطرح و در میان تمامی نیروگاه های حرارتی کشور برای اولین بار در این نیروگاه اجرا شده است.

 

آب مصرفی واحدهای بخار :

آب مورد نیاز نیروگاه از طریق سه حلقه چاه فلمن با ظرفیت نامی آب دهی ۲۰۰۰ متر مکعب در ساعت تأمین می شود که در حال حاضر به دلیل کاهش منابع زیر زمینی ظرفیت آب دهی یکی از چاه ها برابر ۱۱۵۰ متر مکعب و دو چاه دیگر ۲۵۰ متر مکعب در ساعت می باشد. همچنین به منظور تأمین آب مورد نیاز نیروگاه، در سال ۱۳۸۳ سه حلقه چاه عمیق مجموعاً با ظرفیت آب دهی ۵۱۰ مترمکعب در ساعت، در کنار چاه های فلمن حفر و به بهره برداری رسیده است. این چاه ها در مجاورت جاده هرسین و در فاصله ۶ کیلومتری نیروگاه احداث شده اند.

 

اساس کار واحدهای بخار:

اساس کار نیروگاه های بخار بدین صورت است که ابتدا آب در دیگ بخار به حالت بخار درآمده و به توربین هدایت و پس از به حرکت درآوردن محور توربین به کندانسور رفته و توسط آب خنک کن تقطیر و مجدداً بصورت آب در می آید. در ژنراتور با گردش روتور آن که به محور توربین متصل است، الکتریسته تولید می گردد که توسط یک پست برق ۲۳۰ کیلو ولت با شش خط خروجی به شبکه سراسری وصل می‌گردد.