هم زمان با پیشرفت روزافزون صنایع در قرن بیستم و رشد انبوه ساختمان سازی در جهان و اجرای پروژه های عمرانی در اقصی نقاط جهان و محدودیت منابع طبیعی از جمله کاهش چشمگیر جنگل ها که منبع اساسی در تولید چوب در جهت استفاده بعنوان تخته و الوار برای قالب بندی در سازه های بتنی بودند و همچنین آسیب پذیری و کاهش کیفیت آن پس از یک بار استفاده و قیمت بالای چوب ، متخصصان را بر آن داشت که از مواد و مصالح پایدار با مقاومت بالا در جهت ساخت قالب استفاده نمایند . همین امر موجب روی آوری متخصصان به فلز از جمله آهن جهت طراحی قالب های سازه های بتنی گردید .

تاریخچه طراحی و ساخت قالب های فلزی در ایران به اوایل دهه ی شصت بر می گردد که تعداد معدودی واحد تولیدی اقدام به ساخت قالب های فلزی با امکانات و دانش موجود در کشور نمودو با گذشت زمان ، رفته رفته دانش طراحی و ساخت قالب های فلزی رو به تکامل نهاد . اینک در آغازین سال های قرن بیست و یکم با رشد سرسام آور صنایع و پیشرفت و نوآوری صنعت ساختمان ، صنعت قالب های ساختمانی در کشور می کوشد از قافله پیشرفت و فناوری از رقبای خارجی عقب نماند . در همین راستا شرکت تولیدی کوثر صنعت پویا فعالیت خود را در سال 1377 آغاز نمود و در سال 1381 پروانه تولید از وزارت صنایع و معادن دریافت کرد . کارخانه این شرکت نیز در حومه ی تهران ، کیلومتر 18 آزاد راه تهران به ساوه به وسعت 30 هزار متر مربع می باشد و بخشی از زمینه های فعالیت آن در زیر آمده است :

مشاوره ، طراحی و ساخت قالب های فلزی بتن و داربست
ساخت قالب های قابلمه ای و کاسه ای از جنس فایبرگلاس جهت سقف های خاص بتنی ( قالب وافل )
طراحی و ریخته گری قطعات چدنی و فولادی
طراحی و ساخت ماشین آلات ساختمانی از جمله انواع بالابر ، پاکت بتن و خم کردن و برش میلگرد و پرس های ضربه ای
طراحی و ساخت فاصله نگهدارنده بتنی ( Spacer )
شرکت تولیدی کوثر صنعت پویا دارای سالن تولید و مجهز به انواع پرسهای سنگین ، دستگاه های برش ، دستگاه های جوش و فورج و همچنین واحد طراحی و تحقیقات در زمینه ساخت انواع قالب های صنعتی ، سنبه و ماتریس که مجهز به انواع دستگاه تراش ، C.N.C ،فرز و رولینگ و اسپارک می باشد .

همچنین این شرکت با بکارگیری کادری مجرب از مهندسان تحصیلکرده ، دارای دفتر فنی توانمندی جهت ارائه ی خدمات مشاوره ، طراحی ، تحقیق و توسعه در شاخه های تخصصی عمران ، مکانیک ، نقشه کشی صنعتی و ... می باشد .