امکان افزایش سه برابری ظرفیت صادرات از بنادر شمالی کشور

امکان افزایش سه برابری ظرفیت صادرات از بنادر شمالی کشور

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق‌شناس درباره اهمیت استفاده از ظرفیت‌های دریای خزر برای توسعه صادرات اظهار داشت: یکی از اشکالات دستگاه‌های اجرایی در استفاده از ظرفیت‌های دریای خزر این است که به پتانسیل‌های صادراتی کشورهای همسایه کمتر توجه می‌کنند و همواره به دنبال صادرات به کشورهایی مانند آمریکای لاتین و کشورهای اروپایی هستند.
وی افزود: کشورمان با ۱۵ کشور همسایه مرز دریایی و زمینی دارد که می‌توانیم با فعال‌سازی بنادر به ویژه بنادر شمالی صادرات به این کشورها را افزایش دهیم.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت فعال شدن کریدور شمال – جنوب در توسعه صادرات گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر کشورهای صادرات پذیر هستند که در حوزه‌های محصولات کشاورزی، معادن، سیمان و برخی از تولیدات ایران می‌توانند خط صادراتی با کشورمان ایجاد کنند. از سوی دیگر ایران می‌تواند بهترین مسیر برای دسترسی این کشورها به آ‌ب‌های خلیج فارس باشد بنابراین می‌تواند بخشی از ترانزیت کالاهای کشورهای حاشیه دریای خزر به مقصد حاشیه دریای خلیج فارس را انجام دهد.
وی با تاکید بر اینکه در این مسیر ترانزیتی می‌توان از کالاهای تولید داخل هم استفاده کرد، گفت:‌ باید نگاه تجاری و بازرگانی به کشورهای حوزه دریای خزر تغییر کند و تمرکز صادرات را باید از کشورهای دور مانند اروپا و آسیای شرقی به سمت کشورهای همسایه حاشیه خزر معطوف کرد.
حق‌شناس افزود: معتقدم مجموع واردات کشورهای حاشیه دریای خزر هر عددی که باشد ایران می‌تواند ۳۰ درصد آن را تامین کند.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که دو کشور ترکیه و روسیه دچار چالش‌هایی شدند ایران توانست جایگزین بخشی از صادرات میوه ترکیه به روسیه شود و درآمد قابل توجهی را کسب کند اما زمانی که روابط دو کشور بهبود یافت صادرات محصولات کشاورزی به روسیه هم کاهش یافت.
حق‌شناس با بیان اینکه متاسفانه ویژگی رقابتی برای صادرات نداریم، به ایلنا، گفت: در شرایطی صادرات ما افزایش می‌یابد که روابط دو کشور به هم بخورد درحالی که ما می‌توانیم با رقابت سهم خود از بازار را بگیریم.
وی ادامه داد:‌متاسفانه در حال حاضر به دلیل بازاریابی‌های خوبی که در حوزه کشورهای حاشیه دریای خزر انجام نمی‌شود بازار صادراتی قابل توجهی را از دست داده‌ایم.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت بنادر شمالی کشورمان در حوزه تخلیه و بارگیری به حدود ۳۰ میلیون تن می‌رسد، گفت: تنها حدود شش میلیون تن از این ظرفیت استفاده می‌کنیم که ۲۰ درصد آن صادرات و ۸۰ درصد آن واردات است حال اینکه این ظرفیت را می‌توانیم به سه برابر افزایش دهیم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات