آزمون خودراه‌اندازی نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی خوی، سد ارس و گازی بندرعباس

آزمون خودراه‌اندازی نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی خوی، سد ارس و گازی بندرعباس

به گزارش روابط عمومی ، آزمون‌های خودراه‌اندازی نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی خوی و سد ارس با مشارکت عملیاتی دیسپاچینگ ملی، دیسپاچینگ منطقه شمالغرب، امور انتقال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، مدیریت و امور بهره‌برداری نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی خوی و سد ارس، گروه‌های تعمیرات پست و رلیاژ برق منطقه‌ای آذربایجان و شرکت‌های توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به انجام رسید. همچنین آزمون خودراه‌اندازی واحدهای گازی نیروگاه بندرعباس با انجام هماهنگ عملیاتی دیسپاچینگ ملی، دیسپاچینگ منطقه خلیج‌فارس، مدیریت و امور بهره‌برداری نیروگاه بندرعباس، گروه‌های تعمیرات پست و رلیاژ برق منطقه‌ای هرمزگان و شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان انجام شد.

"مهندس اردشیر مذکوری مدیر دفتر بهره‌برداری و کنترل سیستم" درخصوص آزمون‌های خودراه‌اندازی اظهار داشت: بنا به ضرورت ایجاد آمادگی برای مواجهه با پیامدهای حوادث گسترده، آزمون‌های خودراه‌اندازی در چارچوب یک برنامه مدون و رعایت ملاحظات پیچیده فنی در دستور کار دفتر بهره‌برداری و کنترل سیستم شبکه سراسری قرار دارد. در این آزمون‌ها به دلیل وسعت سطح هماهنگی‌های لازم بین نهادهای مختلف بهره‌برداری و پشتیبانی بهره‌برداری که موجب تشکیل جزایر برق دار پایدار مستقل از شبکه سراسری با اتکا بر یک واحد خودراه‌انداز می‌شود، ارتقا سطح توانمندی‌های‌ نیروهای انسانی عملگر و اصلاح و بهبود دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی و در نهایت افزایش سطح آمادگی شبکه در مواجهه با شرایط بحرانی تعقیب می‌شود.

وی افزود: با توجه به حالت بهره‌برداری جزیره‌ای در واحد خودراه‌انداز و همچنین تعدد مانورهای کلیدزنی در آزمون‌های خودراه‌اندازی، برخی اشکالات نهفته در مکانیزم‌های مکانیکی یا تنظیمات منطقی و حفاظتی تجهیزات نیروگاه‌ها و ایستگاه‌ها مشاهده می‌شود که با قید اولویت جهت رفع اشکالات در دستور کار پیگیری قرار می‌گیرند.

"مهندس حمیدرضا فیروزی، رئیس گروه هماهنگی و نظارت بر عملیات بازیابی" گفت: اجرای تدابیر کلان- راهبرد بازیابی شبکه سراسری مستلزم اقدام هماهنگ و هدفمند تمامی نهادهای مشارکت کننده در تولید پایداری شبکه است. دراین راستا، با رویکرد به ایجاد سهولت در امر بازیابی و مدیریت بحران ناشی از حوادث گسترده، ضروری است در مطالعات طرح‌های توسعه‌ای به مولفه‌های موضوع بازیابی به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی پرداخته شود.

گفتنی است؛ به این ترتیب، مورد نظر است که موانع موجود در معماری شبکه و گلوگاه‌های مسیرهای بازیابی مرتفع گردند و ایجاد قابلیت خودراه‌اندازی در نیروگاه‌های منتخب با توجه به توسعه روزافزون شبکه سراسری براساس شاخص‌های مکانیابی بازیابی از سوی راهبر شبکه محقق شود.

وی درخصوص آزمون‌های برگزار شده اخیر افزود: با توجه به اقدامات ارزنده انجام شده در بهینه‌سازی سامانه‌های تحریک و گاورنر واحدهای نیروگاه سد ارس ضمن انجام تغییرات اساسی، اقدام به طراحی، مطالعه، هماهنگی و برگزاری آزمون عملیاتی و سختگیرانه خودراه‌اندازی در آن نیروگاه شد.

لازم به ذکر است؛ با عنایت به موفقیت نیروگاه مزبور در این آزمون، پشتیبان قابل اتکایی برای نیروگاه خودراه‌انداز سیکل‌ترکیبی خوی در اختیار برنامه‌ریزان بازیابی شبکه قرار گرفت.

لینک اصل خبر در سایت شرکت مدیریت شبکه برق ایران

    منبع خبر

    شرکت مدیریت شبکه برق ایران

    شرکت مدیریت شبکه برق ایران

    شرکت مدیریت شبکه برق ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات