ضرورت رعایت الگوی صحیح مصرف برق/ارزان بودن برق تولیدی باعث کم دقتی درمصرف شده است

ضرورت رعایت الگوی صحیح مصرف برق/ارزان بودن برق تولیدی باعث کم دقتی درمصرف شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : سهم سرمایه گذاری صنعت برق بالاست و ارزان بودن برق تولیدی باعث شده است که در مصرف آن دقت لازم صورت نگیرد، در مجموع این امر باعث شده است که مکررا سرمایه گذاری در حوزه برق انجام شود.
به گزارش روابط عمومی برق باختر، 'دکتر علی لاریجانی' در جریان افتتاح پست ۲۳۰ کیلوولت لجور در روستای دهنو شهرستان خنداب با اشاره به ظرفیت های بالا در استان مرکزی و شهرستان خنداب گفت: این منطقه به نام سایت هسته ای در دنیا مشهور شده است، اما به لحاظ کشاورزی نیز دارای ظرفیت هایی است و جهت رونق تولید باید به کشاورزی این منطقه توجه بیشتری داشت.
وی گفت: دولت و مجلس با همه فشارهای موجود در تلاشند تا زمینه توسعه و ایجاد اشتغال فراهم شود و در بودجه ریزی به تولید و اشتغال توجه ویژه ای شده است.
لاریجانی تصریح کرد: باید در مصرف برق دقت بالایی داشت تا به سرمایه گذاری سنگین مبادرت نشود و باید سازوکارهای مختلف در این حوزه مدنظر قرار گیرد. در این راستا وزارت نیرو می تواند پیشنهادات خود را ارائه دهد. افرادی که الگوی مصرف برق را رعایت می کنند را باید مورد حمایت قرار داد و از افرادی که بیش از الگوی مصرف برق، مصرف دارند و گاه بلاوجه مصرف می کنند که باید هزینه دریافت شود یا هزینه ها پلکانی محاسبه شود که این امر تحقق عدالت را به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: اگر وزارت نیرو در راستای مصرف برق پیشنهادات خود را ارائه کند می توان حتی در بودجه ۹۸ این مباحث را دنبال کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جهت گیری دولت به سمت خدمات رسانی به محرومان و کشاورزان و ... ضمانت شود و از پیشنهادات در این حوزه حمایت های لازم را خواهیم داشت، گفت: رعایت الگوی مصرف، سر پا ماندن شرکت توانیر و افزایش خدمات دهی را به دنبال دارد.
وی تاکید کرد: ورود حمایت های زیربنایی به منطقه نشان دهنده و علامت توسعه منطقه است، باید در حوزه راه شهرستان خنداب نیز سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد که این امر زندگی باصرفه تری را برای مردم رقم می زند.
لاریجانی بیان کرد: دولت و مجلس با همه فشارهای موجود در تلاشند تا زمینه توسعه و ایجاد اشتغال فراهم شود و در بودجه ریزی به تولید و اشتغال توجه ویژه ای شده است.
وی با اشاره به تمرکز بودجه ۹۸ بر توسعه روستاها بیان کرد: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای روستاها در نظر گرفته شد تا در اطراف روستاها سرمایه گذاری صورت گیرد که چرخه اقتصادی روستاها را تقویت کند، البته هنوز این تسهیلات به صورت کامل مصرف و هزینه نشده است و امسال نیز این موضوع مجددا مورد تاکید است و برای اشتغال خرد نیز تسهیلات ارزان قیمت اختصاص می یابد.
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در سال گذشته برای بهزیستی و کمیته امداد ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت اختصاص داده شد و ارزیابی های مثبتی از اعطای این تسهیلات حاصل شد و افراد، با هزینه کم به شغل رسیدند. امسال این رقم به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. برای سازمان بسیج هم این اقدام انجام و تجربه خوبی حاصل شد .
وی با بیان اینکه علیرغم همه مشکلات و محدودیت های کشور دغدغه مندی و دل مشغولی دولت و مجلس اشتغال جوانان است که در اولویت است، گفت: هرچه هزینه سربار کشور کاهش یابد بخش های دیگر فعالتر خواهند بود، باید ۲ هزار مگاوات برق در کشور سرمایه گذاری شود که اگر الگوی مصرفبیشتر مورد توجه قرارگیرد و صرفه جویی در مصرف لحاظ شود این مقدار سرمایه گذاری کمتر خواهد شد و سرمایه گذاری ها به خدمات دیگر سوق می یابد. در راستای بهره وری باید به استفاده درست از منابع توجه کرد.
لاریجانی با بیان اینکه در این رابطه نقش رسانه ها و اقدامات اجتماعی در راستای ترویج کاهش مصرف تاثیرگذار است، افزود: در آینده شرایط کشور بهتر خواهد شد، این دردسرها رفع می شود و فضای کشور برای توسعه و آبادانی فراهم تر خواهد شد.

در جریان افتتاح پست ۲۳۰ کیلوولت لجور در شهرستان خنداب مدیر عامل شرکت مادر تخصصی شرکت توانیر گفت: در ۴۰ سال گذشته جمعیت کشور ۲.۲ برابر شده و این در حالی است که ظرفیت برق رسانی ۱۱ برابر شده و وابستگی زندگی مردم به برق نیز روزانه در حال افزایش است.
وی افزود: ۱.۵ میلیارد نفر معادل ۲۰ درصد جمعیت جهان از نعمت برق بی بهره اند، اما در ایران به برکت انقلاب اسلامی پوشش برق در شهرها و روستاهای بالای ۱۰ خانوار به ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: در ۴۰ سال گذشته جمعیت کشور ۲.۲ برابر شده و این در حالی است که ظرفیت برق رسانی ۱۱ برابر شده و وابستگی زندگی مردم به برق نیز روزانه در حال افزایش است. همچنین مصرف برق در کشور ۱۶ برابر شده در حالی که میزان مصرف برق در استان مرکزی ۲۲ برابر و بالاتر از متوسط کشوری است که نشان از رشد و توسعه استان دارد.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: طی ۴۰ سال اخیر در حوزه برق جایگاه ایران با ۲۴ رتبه صعود به جایگاه ۱۴ جهان رسیده است.

وی بیان کرد: متوسط مصرف انرژی بخش تولید در کشور ۵۰ درصد است که این شاخص در استان مرکزی به بیش از ۸۲ درصد می رسد، همچنین تلفات برق در استان تک رقمی شده است و استان مرکزی طی دو سال گذشته در عبور از پیک تابستان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

متولی زاده با تاکید بر اینکه به لحاظ کادر فنی و ساخت تجهیزات و اجرا در صنعت برق جای هیچ گونه نگرانی نیست و کشور به خودکفایی رسیده است، به مسئله اقتصاد برق در کشور اشاره کرد و افزود: نسبت به ۴۰ سال گذشته قیمت برق ۷۵ درصد ارزان ترشده است، البته مردم استان مرکزی در حد الگوی مصرف عمل می کنند.

وی گفت: استان مرکزی دارای ۶۸۰ هزار مشترک برق خانگی است که متوسط صورتحساب قبوض برق خانوارها ۱۵ هزار تومان است که نشان از رعایت الگوی مصرف در این استان دارد.

متولی زاده با اشاره به ظرفیت بند ' و' تبصره ۵ بودجه ۹۷ گفت: به واسطه این ظرفیت بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات تولیدکنندگان و پیمانکاران برق پرداخت شد که ۷۰ هزار میلیارد تومان آن سهم نیروگاه ها است و در بودجه ۹۸ نیز مجددا این موضوع پیش بینی شده است.

وی با اشاره به پست۶۳/ ۲۳۰کیلوولت لجور در شهرستان خنداب افزود: این پست با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان احداث شده، بیش از ۹۵ درصد تجهیزات برق این پست ساخت داخل است و بیش از ۸۰ درصد از فلزات استفاده شده شامل آهن، مس، آلومینیوم و ... است که بین ۱۲۰ تا ۲۸۰ درصد رشد قیمت داشته است درحالی که سهام نیروگاه ها کاهش داشته به طوری که میزان رشد سهام نیروگاه دماوند منفی ۱۴ درصد و عسلویه منفی ۷۰ درصد بوده و امید است وضعیت اقتصاد نیروگاه ها مطلوب شود.

سید مهدی مقدسی رییس مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه حضور مسئولان کشوری در استان فرصت مغتنمی جهت معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های استان است، افزود: شهرستان خنداب در حوزه کشاورزی و فعالیت مجتمع آب سنگین به موفقیت هایی دست یافته است و باید به انتظارات مردم منطقه در حوزه تقویت اورژانس، بیمارستان، وضعیت راه ها و ... توجه شود که این مسائل به تفصیل به رییس مجلس منتقل شد.
لازم به ذکر است مراسم یاد شده با حضور استاندار مرکزی نمایندگان مردم اراک وخنداب در مجلس شورای اسلامی ،فرماندار خنداب ،جمع کثیری از مسئولان اجرایی استان ،اصحاب رسانه و مدیران صنعت برق استان مرکزی برگزار شد.
لینک اصل خبر در سایت شرکت برق منطقه ای باختر

    منبع خبر

    شرکت برق منطقه ای باختر

    شرکت برق منطقه ای باختر

    شرکت برق منطقه ای باختر یک شرکت در شهر اراک می باشد

      نظرات