مصرف منطقی برق از اولویتهای وزارت نیرو است

مصرف منطقی برق از اولویتهای وزارت نیرو است

به گزارش پایگاه خبری توانیر در این گردهمایی که مهندس حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی و جمعی از معاونان شرکت توانیر و پیشکسوتان مهندسی برق کشور به همراه اساتید دانشگاههای صنعتی کشور و مسوولان انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران حضور داشتند، مهندس حائری ضمن اعلام مراتب قدردانی مقام عالی وزارت از پیشکسوتان و تلاشگران مهندسی برق کشور، به تبیین خلاصه ای از تاریخچه درخشان صنعت برق و نقش علوم مهندسی در توسعه این صنعت پرداخت.
معاون وزیر نیرو چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت توانیر (در سال آینده) را خاطر نشان ساخت و با اشاره به یکصد و نوزدهمین سال نصب نخستین مولد برق در حرم مطهر رضوی، خلاصه ای از روند شکل گیری و گسترش شبکه یکپارچه برق در کشور و رشد فزاینده ظرفیتها از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون را تشریح کرد.
وی پیشکسوتان و تلاشگران صنعت برق را که در بدترین شرایط تحریمها و دوران دفاع مقدس پا پس نکشیدند و با یاری متخصصان علمی و دانشگاهی، این صنعت را به عنوان زیرساخت اقتصاد و توسعه ملی کشور سرپا نگه داشتند، مایه افتخار دانست.
مهندس حائری نقش انجمن مهندسین برق و الکترونیک در نزدیک کردن صنعت و دانشگاه، کاربردی کردن مباحث علمی و انتقال دانش فنی و رشد خرد مهندسی از طریق ترکیب دانش و تجربه را مورد توجه قرارداد و برپایی سی و سومین کنفرانس بین المللی برق، بیست و سومین کنفرانس شبکه های توزیع برق و سایر کنفرانسهای ملی و بین المللی را حاصل همکاری موثر صنعت و دانشگاه عنوان کرد و یاد مرحوم دکتر قدرت ا... حیدری بنیانگذار کنفرانسهای علمی صنعت برق را گرامیداشت.
معاون وزیر نیرو مدیریت مصرف و منطقی کردن مصرف برق را از اولویتهای وزارت نیرو برشمرد که عرضه برق بر مبنای کنترل مصرف را پیگیری می کند و این برنامه برای نخستین بار با همکاری استانداریها و شرکتهای توزیع اجرا و ۲ هزار مگاوات صرفه جویی در تابستان گذشته حاصل کرد و رشد پیک از بالای ۵ درصد به کمتر از ۲.۸ درصد رسید.
وی ۲ هزار مگاوات صرفه جویی در سمت مصرف را با احداث ۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید معادل دانست و با اشاره به هماهنگیهای انجام شده در جهت تداوم این برنامه اظهار داشت: « همکاری با مسوولان استانی در استان خوزستان باعث شد رشد مصرف استان در تابستان ۹۷ متوقف و ۴۰۰ مگاوات از مصرف استان نیز کاهش یابد که در نتیجه خاموش کردن سیستم های برقی و سرمایشی در ساعات تعطیلی ادارات حاصل شد.»
مهندس حائری ۲۳ هزار مگاوات از ۵۷ هزار مگاوات پیک تابستانی شبکه برق کشور را به مصرف سیستمهای سرمایشی مربوط دانست که از مجموع مصرف برق ۴ کشور همسایه بیشتر است.
وی رویکرد صنعت برق را تمرکز بر مدیریت مصرف با همکاری بخش خصوصی و سندیکای صنعت برق عنوان کرد و از حاضران در این گردهمایی خواست با استفاده از جایگاه ملی و اعتباری که نزد مردم دارند، در جهت منطقی ساختن مصرف برق مشترکان به صنعت برق کشور کمک کنند.
در این مراسم دکتر حقی فام معاون هماهنگی توزیع توانیر توسعه علمی، اقتصادی و فنی صنعت برق طی ۴۰ سال گذشته را متکی بر زیربنای محکم  علوم مهندسی در کشور به ویژه مهندسی برق عنوان کرد و عدم فرصت نقش آفرینی فارغ التحصیلان، مهاجرت و کاهش ورودی دانشگاهها در این عرصه را از چالشهای جدی توصیف کرد که باید برای آن تدبیر شود.
وی تاکید کرد: صنعت برق وظیفه بزرگی برای تربیت نسل جدید و ارتباط سیستماتیک با دانشگاهها بر عهده دارد و در این بین انجمنها می توانند به عنوان حلقه واسط مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی با صنعت برق نقش آفرین باشند.
دکتر حقی فام محدود شدن فضای کسب و کار صنعت برق را موجب تضعیف و کاهش اثرات ارزشمند نیروی انسانی دانست و تاکید کرد: صنعت برق به عنوان زیرساخت تمامی زیرساختها بر پایه نیروی انسانی متمرکز است و باید به لحاظ فضای کسب و کار روح جدیدی به فضای مهندسی برق دمیده شود و با توجه به تجارب بالای پیشکسوتان صنعت برق در حوزه های علمی و صنعتی شاهد ارایه نقطه نظرات لازم به وزارت علوم و صنعت برق در این خصوص باشیم.
در ادامه این مراسم ۱۱ نفر از پیشکسوتان و تلاشگران عرصه مهندسی برق از بخشهای علمی و صنعت به اسامی مهندس چیت چیان، دکتر رنجبر، دکتر سلطانی، مهندس سلیمانی، مهندس شادرام، مهندس علی بیک، مهندس کسری، دکتر لسانی، مهندس مروی، مهندس معین و مهندس نوروزی با اهدای لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.


لینک اصل خبر در سایت سایت خبری شرکت توانیر

منبع خبر

سایت خبری شرکت توانیر

سایت خبری روابط عمومی شرکت توانیر

    نظرات