کاهش ۲۲ درصدی میانگین بارندگی ۱۰ سال اخیر نسبت به بلند مدت

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در گردهمایی معاونین حفاظت و بهره برداری شرکت های سهامی آب منطقه ای کشور به بیان مهم ترین چالش های حوزه آب استان بوشهر پرداخت.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، مدیرعامل این شرکت در گردهمایی معاونین حفاظت و بهره برداری شرکت های سهامی آب منطقه ای با توجه به کاهش ۲۲ درصدی میانگین بارندگی ده ساله اخیر نسب به بلند مدت اظهار داشت: متوسط بارندگی بلند مدت استان بوشهر ۲۴۶ میلیمتر است که با توجه به کاهش بارش ها، این استان با کمبودی ۵۷ درصدی در سال آبی ۹۷-۹۶ نسبت به دراز مدت مواجه بوده است.

مهندس شاهپور رجائی تصریح کرد: این در حالی است که به دلیل کاهش بارش ها، رودخانه های اصلی استان در دوره ۱۰ ساله اخیر نسبت به دراز مدت، کاهش آورد ۴۷ درصدی را تجربه نموده اند.

وی به تاسیسات آبی موجود و در دست بهره برداری استان اشاره کرد و افزود: سد رییسعلی دلواری، ۶ شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و ۲ طرح آبرسانی بزرگ، مهمترین سازه ها و تاسیسات آبی موجود در دست بهره برداری در استان بوشهر می باشند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر با اشاره به خالی بودن ۷۹ درصد از مخزن سد رییسعلی دلواری به عنوان منبع اصلی تامین آب نخیلات دشتستان افزود: به دلیل کاهش بارش ها، این سد شرایط مناسبی را ندارد و امیدواریم با نزول رحمت الهی و همت کشاورزان در مدیریت مشارکتی و داشتن انتظارات واقعی در میزان و دوره های آبیاری با شرایط موجود سازگار شویم.

رجایی کوچک شدن آبخوان های غیرساحلی، افزایش غلظت املاح و شوری آب و پیش روی سفره آب شور و لب شور را از مهم ترین تهدیدات کیفیت منابع آب در استان بوشهر دانست.

در ادامه معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در گزارشی در خصوص جلوگیری از انتقال غیرمجاز آب اظهار داشت: انتقال غیرمجاز آب و افزایش سطح زیرکشت مانند حفر یک چاه غیرمجاز موجب خسارت به آبخوان می گردد.

مهندس عبدالطیف عباسی نژاد به مشکلات معمول در جلوگیری از انتقال غیرمجاز آب اشاره کرد و افزود: عواملی چون عدم پذیرش شکایت توسط دادسرا قبل از اقدام به کشت، عدم صدور دستور قضایی و اطاله دادرسی، کوتاه بودن دوره کشت و رشد بوته تا هنگام صدور رای و تکرار هرساله این روند از جمله مهم ترین مشکلات معمول در جلوگیری از انتقال غیرمجاز آب می باشند.

وی در ادامه با توجه به نقش موثر گروه های گشت و بازرسی در خصوص صیانت از منابع آب اظهار داشت: به همان اندازه که گروه های گشت و بازرسی نقش موثری در حفاظت و صیانت از منابع آب دارند، عواملی مثل تامین هزینه، عدم نظارت صحیح و اصولی بر عملکرد نیروها، پایش نامطلوب عملکرد آن ها و پرداخت با تاخیر حق الزحمه آنان نیز از مهم ترین آسیب های این گروه ها می باشند که می بایست مورد توجه ویژه قرار گیرد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات