صرفه جویی در آب کشاورزی، با وجود هزینه میلیاردی شکست خورد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: تاکنون میلیاردها تومان صرف بهبود بهره وری در آب شده اما حتی یک درصد از مصرف آب کشاورزی کم نشده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، عیسی کلانتری که مشاور معاون اول رییس‌جمهوری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست است، در نشست شورای مرکزی خانه کشاورز «از بحران و ورشکستگی آب در کشور » سخن گفت و افزود: تامین آب مخصوص شرب، بهداشت و صنعت در همه نقاط کشور وظیفه دولت است و باید در هر شرایطی و با هر قیمتی تامین شود .
کلانتری که دبیرکلی خانه کشاورز را بر عهده دارد، از توجه دولت به بخش کشاورزی قدردانی کرد و گفت: با وجود شرایط موجود در کشور وضعیت کشت پاییزه با توجه به حمایت دولت مناسب است .
وی از وحدت مدیریت بخش تولید و بازرگانی انتقاد کرد و ادامه داد: در حالی افزایش قیمت برخی اقلام کشاورزی مشاهده می شود که هزینه تولید آنها هیچ افزایشی پیدا نکرده است که این پدیده جز به دلیل ضعف مدیریت نظارتی رخ نمی دهد .

به گزارش ایرنا، دهم دی ماه رییس جمهوری گفت: برای جلوگیری از هدر رفت آب و برق باید در اولین قدم اتلاف آن را به حداقل برسانیم .

حسن روحانی همکاری بخش‌های مختلف وزارت نیرو با بخش کشاورزی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: این مهم است که آب مصرفی کشاورزی چه میزان باشد و محاسبه کنیم برای تولید میوه چه میزان آب و برق مصرف و تولید میوه به چه قیمتی تمام شده است .

وی اضافه کرد: باید بررسی کنیم کشت میوه، سبزی و صیفی در داخل کشور به صرفه‌تر است یا باید به کشت فراسرزمینی روی بیاوریم .

چندی پیش نیز وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: توقف یا محدودسازی کشت برخی محصولات کشاورزی به بهانه کم آبی قابل قبول نیست و با استفاده از دانش و ابزارهای موجود می توان بر این مشکلات غلبه کرد .
بر پایه آنچه معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران سیزدهم دی ماه اعلام کرد، براساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی و تصویب نامه هیات وزیران در اسفند سال ۱۳۹۶، تحویل حجمی آب برای همه مصارف کشاورزی با رعایت کارکرد مجاز انجام می شود .
جهانگیر حبیبی گفت: مصوبه هیات وزیران در ارتباط با ممنوعیت کشت برنج برای سازگاری با کم آبی اجرا می شود و سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای واپایی و کنترل سطح زیر کشت بهاره و زمستانه، اعمال محدودیت یا ممنوعیت کشت برنج ( خارج ازاستان های گیلان و مازندران) با توجه به محدودیت های منابع آبی درحوضه های آبریز باید ادامه یابد .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات