بارندگی ها سال پرباری را برای کشاورزی خوزستان رقم زده است

بارندگی ها سال پرباری را برای کشاورزی خوزستان رقم زده است

به گزارش ایرنا بارندگی ها و گشودن درهای رحمت الهی خوشحالی کشاورزان ، دامداران و آبزی پروران را که در سال های گذشته بحران کم آبی و خشکسالی را با همه وجود حس کرده بودند شده و آنان را به سالی پربار امیدوار کرده است.
بیشترین منفعت این بارش ها ، از آن کشاورزان و دامداران بود ولی صنعت آبزی پروری نیز که حیات آن با آب گره خورده است جان تازه ای بخشیده است.
لطافت هوا و شادمانی مردم از بابت این رحمت الهی را نباید از نظر دور داشت ، هوای مطبوع و تلطیف هوا از آلاینده ها نیز بر نشاط مردم افزوده است.
بارندگی های اخیر که تمرکز آن در مناطق شمالی و شمال شرق خوزستان گزارش شده سبب طغیان مسیل ها و بالاآمدن سطح رودخانه های این مناطق شده ولی خوشبختانه تاکنون مواردی از خسارت قابل توجه به تاسیسات شهری و زیربنایی غیر از تخریب پل شیمبار در بخش چلو از توابع شهرستان اندیکا گزارش نشده است.
آبگرفتگی سطح معابر در شهرهای دزفول ، اندیکا ، لالی ، شوشتر ، گتوند ، اندیمشک و شوش که بیشتر میزان بارش باران را در روز دوشنبه هفته جاری داشتند ناشی از شدت این بارش ها بود.
براساس اعلام هواشناسی خوزستان، میزان بارندگی در شهیون در ۶۰کیلومتری شمال دزفول ۸۵میلیمتر ، حسینیه مرکز بخش الوار گرمسیری از توابع اندیمشک ۵۱.۴ وشوش ۱۹.۷میلیمتر گزارش شده هرچند بیشتر شهرهای شمال شرق خوزستان شامل مسجدسلیمان ، اندیکا ، لالی و ایذه بارندگی بالای ۴۰میلیمتر را در موج اول بارندگی ها دریافت کردند.
بارش ها هم اکنون نیز به صورت پراکنده در بیشتر مناطق خوزستان ادامه دارد ، و در مناطق کوهستانی و ارتفاعات در شمال شرق خوزستان از جمله اندیکا و تاراز که نقطه اتصال خوزستان به استان چهارمحال و بختیاری است به صورت برف گزارش شده است. ارتفاع برف در این منطقه کوهستانی و سخت گذر به یک متر رسیده و تردد خودروها را با مشکل روبه رو کرده است.
در همین حال هزاران شهروند خوزستانی خود را برای دیدن برف و سفر به منطقه زیبا و برفگیر 'تاراز' و 'دهدز' در روزهای پیش رو آماده کرده اند.
پلیس راه خوزستان اعلام کرد:جاده اندیکا به شهرکرد تا ۲۹دی به دلیل بارش برف سنگین بسته است. ماموران راهداری هم اکنون مشغول برف روبی جاده های ارتباطی روستایی و شهری این منطقه هستند. تردد در جاده های کوهستانی این منطقه بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نیست.
براساس گزارش رسیده ارتباط زمینی ۲۲روستای اندیکا به دلیل تخریب پل 'شیمبار' و بالا آمدن سیلاب قطع شده است.
براساس نقشه ها و مدل های هواشناسی خوزستان موج دوم بارندگی های در خوزستان از فردا چهارشنبه بار دیگر کل خوزستان را فرا می گیرد و بارش های ناشی از این سامانه غربی تا روز پنجشنبه با شدت و ضعف ادامه خواهد شد ولی تمرکز بارش ناشی از این سامانه مناطق شرق و شمال شرق خوزستان خواهد بود.
براساس پیش بینی سازمان هواشناسی ، در این مدت احتمال خیزش گرد و غبار ناشی از فعال شدن چشمه های گرد و غبار در عراق و کشیده شدن آن به مناطق جنوب غربی کشور از جمله خوزستان بسیار زیاد است.

** طبیعت سرسبز ، بهبود محیط زیست
بارش های بسیار مناسب در سال آبی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ طبیعت سرسبز در دشت خوزستان و بهبود تالاب های مهم این استان از جمله تالاب های شادگان و هورالعظیم که در ردیف تالاب های بین المللی هستند شده است.این مهم به برکت پرآب بودن و سیلابی شدن رودخانه های کرخه و جراحی که ۲ منبع اصلی تغذیه تالاب های شادگان و هورالعظیم است رخ داده است.
وضعیت محیط زیست این ۲ تالاب بهبود یافته و بنابر اظهار کارشناسان حفاظت محیط زیست خوزستان ، نگرانی ها از کم آب شدن آنان تا حدود زیادی برطرف شده است. با این حال تداوم حقابه این ۲ تالاب در فصل تابستان با توجه به بهبود ذخایر آبی مناسب امسال می تواند نگرانی ها را به حداقل برساند.
از سوی دیگر بارندگی های مناسب در سال آبی جاری که میانگین در خوزستان از ۲۶۵میلیمتر فراتر رفته است سبب سرسبزی دشت پهناور خوزستان و بهبود آب سفره های زیرزمینی و افزایش ذخایر آب سدهای خوزستان شده است که این وضعیت حداقل در ۱۰سال اخیر بی سابقه است.
بارندگی های مناسب و به موقع در فصل پاییز امسال و ادامه آن در ماه اول فصل زمستان ، میزان استفاده آب از کانال های آبیاری برای زمین های کشاورزی را به حداقل رساند و در برخی مناطق شمال خوزستان همچون شوش و دزفول با آبگرفتگی زمین های کشاورزی ناشی از بارندگی سیل آسا رو به رو شدند.
امسال ۳۵۰هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۰ تا ۱۸۰هزار هکتار گندم دیم در خوزستان زیرکشت قرار گرفته که بنا به اعلام رییس سازمان جهادکشاورزی نیاز آبی این زمین ها به لطف بارندگی خوب امسال تامین شده و باردهی این محصول از دوره بحران عبور کرده است.

** وضعیت مطلوب ذخایر پشت سدهای خوزستان
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: آورد آب بارندگی های مناسب که در پشت سدهای خوزستان ذخیره سازی شده به هفت میلیارد و ۳۱۸میلیون متر مکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود چهار برابر افزایش نشان می دهد.
محمدرضا شمسایی افزود: امسال با توجه به بارش های خوب باران و برف در بالادست سدها شاهد وضعیت بهتری در حجم ورودی آب در پشت سدهای خوزستان هستیم.
وی بیان کرد: از مجموع ۲۲ میلیارد مترمکعب ظرفیت سدهای خوزستان تاکنون ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آنها پر شده و در صورت تداوم بارندگی ها احتمال سرریز شدن سدهای استان تا پیش از پایان امسال وجود دارد.
اهمیت ذخایر آب سدهای خوزستان برای بخش کشاورزی بسیار مهم و حیاتی است چرا که میزان وابستگی ۱/۲ میلیون هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان و صنعت نیشکر تا ۹۵درصد وابسته به ذخایر آب سدهای مخزنی خوزستان است.

** رهاسازی آب سدهای کرخه و دز
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: با توجه به بارندگی های سیل آسا در ۲ روز اخیر ، رهاسازی آب سدهای کرخه و دز شروع شده است.
کیامرث حاجی زاده می گوید:این اقدام (رهاسازی آب) به منظور پیشگیری از وقوع سیلاب همانند فروردین سال ۱۳۹۵ است که خسارات زیادی برجای گذاشت.
به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ، رهاسازی آب این ۲ سد مهم خوزستان بخشی از مدیریت منابع آب است و سازمان آب و برق خوزستان متولی آن است.
وی گفت: رهاسازی آب سدهای کارون سه ، گتوند علیا ، شهید عباسپور و مارون که هنوز ظرفیت ذخیره سازی آنان تکمیل نشده در شرایط کنونی انجام نمی شود.
بر اساس آمار هواشناسی خوزستان ، در سال آبی جاری ، میانگین بارش تا آخر فصل پاییز(۳۰آذر) در خوزستان ۲۴۴.۲ میلیمتر ثبت شده در حالی که در مدت مشابه پارسال کمتر از ۴۸میلیمتر بود.
بر اساس پیش بینی سازمان کشاورزی خوزستان،در صورت تداوم بارندگی و برطرف شدن محدودیت کشت تابستانه که در سال های گذشته به دلیل کم آبی در بسیاری از مناطق خوزستان اعمال می شد میزان تولیدات کشاورزی و باغی خوزستان در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ از ۱۵.۸میلیون تن به ۱۷میلیون تن برسد که این رکوردی در تاریخ کشاورزی خوزستان خواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    منبع خبر

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات