سرمایه‌گذاری ۳۸۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در صنعت آب استان همدان

سرمایه‌گذاری ۳۸۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در صنعت آب استان همدان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "منصور ستوده" در جلسه مشترک مجمع نمایندگان و مدیران صنعت آب و برق استان همدان گفت: ۳۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش آب استان همدان انجام شده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح تعادل بخشی تاکنون ۳ هزار و ۳۲۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان مسدود شده است، افزود: با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز، از برداشت بیش از ۲۵۲ میلیون متر مکعب آب در منابع زیرزمینی جلوگیری شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ادامه داد: بیشترین تعداد چاه‌های پرشده در شهرستان‌های کبودرآهنگ با یک‌هزار و ۲۰ حلقه چاه و رزن با ۶۳۴ حلقه چاه بوده است.
وی با بیان اینکه تعهد ما برای سال‌جاری پر کردن ۵۳۰ حلقه چاه غیرمجاز است، گفت: ۹۰ درصد این چاه‌ها در شهرستان‌های رزن و کبودرآهنگ است.
ستوده اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری نیز تاکنون با پر کردن ۵۸۹ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان به میزان بیش از ۲۷ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.
وی اضافه کرد: تا کنون ۴ هزار و ۱۰۳ حلقه چاه مجاز مجهز به کنتور هوشمند آب و برق شده‌اند که این روند به طور جدی و با سرعت در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ادامه داد: با اجرای طرح تعادل بخشی در استان و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، خوشبختانه از سال ۹۳ شاهد کاهش روند افت سطح آب زیرزمینی در بعضی از دشت‌ها و همچنین بالا آمدن سطح آب در دشت‌های دیگر بوده‌ایم.
ستوده با اشاره به اهمیت تامین آب شرب، ادامه داد: آب اشامیدنی شهرهای تویسرکان و سرکان از چاه‌های آب دشت فریازان تامین می‌شد اما اکنون با کاهش قابل توجه منابع آب زیرزمینی، استفاده از آب سد سرابی برای تامین آب آشامیدنی این دو شهر و برخی روستاهای اطراف در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد: درحال حاضر نیز تامین آب شرب شهر سرابی واقع در مسیر خط انتقال از طریق سد و خط انتقال آب شرب تامین می‌شود.
وی بیان کرد: طرح ساخت تصفیه‌خانه شهرستان تویسرکان با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی به روش BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) و با حضور بخش خصوصی و اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد ریال در حال اجراست.
ستوده با اشاره به مزیت های استفاده از روش BOT و مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های مختلف عمرانی گفت: تاخیر در روند امور اجرایی در روش BOT به ضرر سرمایه‌گذار بخش خصوصی تمام می‌شود و به همین دلیل سرعت اجرای طرح در این روش بیشتر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: تصفیه‌خانه سد سرابی پس از آغاز به‌کار می‌تواند ۳۱۵ لیتر در ثانیه آب تصفیه شده را از طریق خط انتقال آب به مخزن بهشت زهرای تویسرکان بدهد که این میزان یک و نیم برابر نیاز شهر تویسرکان و سرکان بوده و پاسخگوی دو برابر جمعیت کنونی این شهرها درافق ۱۴۱۰ است.
ستوده یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دستاوردهای وزارت نیرو در جمع‌آوری آمار اطلاعات منابع آب و ارائه خدمت به مشترکان را راه‌اندازی سامانه ساماب دانست و افزود: شرکت آب منطقه‌ای همدان به لحاظ بسترسازی مناسب زیرساخت‌هایIT، به‌عنوان پایلوت کشوری در این سامانه انتخاب شد که خوشبختانه با همکاری شرکت مدیریت منابع آب ایران توانست خدمات آب زیرزمینی، صدور قبض و ... را از طریق دفاتر پیشخوان به بهره برداران ارائه کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از پیشرفت ۹۷ درصدی طرح خط انتقال آب سد سرابی به مخزن شهر تویسرکان خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح تا کنون ۲۰۰ میلیار ریال هزینه شده است.
ستوده، پیشرفت فیزیکی سد گرین شهرستان نهاوند را ۱۰ درصد عنوان کرد و افزود: این سد صرفا جهت مصرف آب شرب و برای تامین نیاز آبی شهرستان است و حق‌آبه کشاورزی همانند روال گذشته تامین خواهد شد و هیچ تغییری نخواهد کرد.
ستوده اظهار کرد: مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه پروژه درحال ساخت تصفیه‌خانه آب شهر ملایر که توسط بخش خصوصی به روش BOT   ۴۰۰ میلیارد ریال است و مدت ساخت آن ۲ سال خواهد بود و دوره بهره برداری از آن ۲۵ سال است که تاکنون به میزان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: تصفیه خانه ملایر با یک مدول و دو خط جریان با ضریب حداکثری ۳/۱ قادر به تصفیه ۵۰۰ لیتر در ثانیه و حجم کل ۱۲ میلیون متر مکعب در سال آب شرب این شهرستان از سد کلان می باشد که در پائین دست سد کلان در حال ساخت است.
ستوده ادامه داد: خط انتقال آبرسانی آب شرب شهر ملایر از سد کلان به‌طول ۳۸ کیلومتر و به میزان ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان به انتقال پساب فاضلاب شهر همدان به نیروگاه شهید مفتح اشاره کرد و افزود: طول این خط لوله ۴۴ کیلومتر است که از تصفیه‌خانه فاضلاب همدان آغاز و به نیروگاه شهید مفتح منتهی می‌شود.
ستوده با بیان اینکه این پساب پیش از این به مصرف امور کشاورزی رسیده، افزود: امروز که این پساب به مصرف نیروگاه شهید مفتح می‌رسد گام موثری در راه جلوگیری از هدررفت منابع آبی زیرزمینی برداشته شده است.
وی بیان کرد: با اجرای این پروژه تعداد بسیاری از چاه‌های آب نیروگاه شهید مفتح از مدار بهره برداری خارج شد و مصرف نیروگاه از ۱۵ میلیون مترمکعب در سال به حدود ۱۰ میلیون مترمکعب با تبدیل یک واحد برج تر به خشک کاهش یافته است.
ستوده تاکید کرد: سد مخزنی خرمرود با حجم مخزن ۸ میلیون متر مکعب به منظور تامین آب شرب منطقه خرمرود، به‌میزان یک میلیون و ۳۲۰ هزار متر مکعب شرب، صنعت یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب و سهم محیط زیست یک میلیون و ۴۰ هزار متر مکعب توسط سرمایه گذار بخش خصوصی از طریق مجوز ماده ۵۶ در حال احداث است و تاکنون نیز ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی طبق برنامه زمانبندی دارد و مابقی آب تنظیم شده برای حق‌آبه باغات پائین دست می‌باشد.
وی گفت: شرکت آب منطقه‌ای همدان در راستای کمک به توسعه استان و ایجاد اشتغال، آب موردنیاز حدود ۸۹۰ واحد صنعتی و خدماتی را از محل تخصیص‌های ابلاغی تامین نموده است.
در ادامه مدیران عامل صنعت آب و برق استان همدان گزارشی از عملکرد شرکت متبوع خود ارائه کردند و نمایندگان استان نیز پس از بررسی نظرات و پیشنهادات قول مساعدت برای رفع مشکلات این حوزه دادند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات