قدیمی ترین شبکه آبیاری و زهکشی کشور در استان بوشهر قرار دارد

مدیرکل دفتر بهره‌برداری از تاسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، از رشد چهار برابری تاسیسات آب و شبکه‌های آبیاری پس از انقلاب خبر داد و گفت: به‌رغم توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ارتقای بهره‌وری و اعمال مدیریت مصرف موجب شد تا میانگین مصرف آب در هکتار با ۴۴ درصد کاهش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مکعب به ۵ هزار و ۹۰۰ متر مکعب برسد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر؛ "فتح‌اله دهکردی" در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، مجموع سطوح زیر پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی قبل از انقلاب را ۷۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: پس از انقلاب سطح زیر پوشش شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی با ۱.۱ میلیون هکتار افزایش به حدود ۱.۸۵ میلیون هکتار رسید.

وی ادامه داد: با ارتقای بهره‌وری در این شبکه‌ها میزان مصرف آب در هر هکتار زمین به ۵ هزار و ۹۰۰ مترمکعب کاهش یافت و در مجموع میزان مصرف آب شبکه‌های آبیاری کشور با ۴۴ درصد کاهش به رقم ۷ هزار مترمکعب در هر هکتار رسید.
مدیرکل دفتر بهره‌برداری از تاسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی تاکنون، با توجه به آمایش سرزمینی در سطح کشور، ۱۱۲ شبکه آبیاری و زهکشی به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: از مهم‌ترین شاخصه‌های این شبکه‌ها پراکندگی و گستردگی زیاد آنهاست، به‌گونه‌ای که احداث آنها تقریباً در تمامی استان‌های کشور، زمینه‌ساز اشتغال تعداد زیادی از مردم آن منطقه را مهیا کرده است.
دهکردی اضافه کرد: شبکه آبیاری و زهکشی ورامین در استان تهران، شبکه‌های چاه‌نیمه، میان‌کنگی و بمپور در استان سیستان و بلوچستان، دشت‌عباس در استان ایلام و شبکه‌های مدرن آبیاری پایین‌دست سد مخزنی کرخه در استان خوزستان از جمله شبکه‌های مهم احداث شده پس از انقلاب است.
وی با اشاره به اینکه آخرین شبکه آبیاری و زهکشی که قبل از انقلاب و در سال ۵۷ به بهره‌برداری رسید، شبکه آبیاری و زهکشی مهاباد در استان آذربایجان غربی بوده است، اظهار کرد: تا قبل از انقلاب در مجموع فقط ۲۰ شبکه آبیاری و زهکشی در کشور ایجاد شد که قدیمی‌ترین آنها شبکه آبیاری و زهکشی آب‌پخش در استان بوشهر با مساحت ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار در سال ۱۳۲۰ به بهره‌برداری رسید.
مدیرکل دفتر بهره‌برداری از تاسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، چرخ‌های صنعت و کشاورزی کشور حرکت رو به رشدی داشته و زیرساخت‌های مورد نیاز در همه زمینه‌ها بویژه در بخش کشاورزی و شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی در نقاط مختلف کشور توسعه یافت.
لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات