پیشرفت ۲۰ درصدی سد مخزنی خرمرود تویسرکان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: سد مخزنی خرمرود تویسرکان ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مهندس منصور ستوده در حاشیه بازدید وزیر نیرو از سد مخزنی خرمرود در شهرستان تویسرکان گفت: پیشرفت فیزیکی سدخرمرود ۲۰ درصد است .

وی افزود: این سد بر روی رودخانه خرمرود با آورد سالیانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب در حال ساخت است .

ستوده عنوان کرد: این سد برای نخستین بار با سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی ماده ۵۶ ساخته می شود و با یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال تا پایان سال ۹۹ بهره برداری می شود .

مهندس ستوده با اشاره به اینکه عملیات ساخت این سد از خرداد سال ۱۳۹۶ آغاز شده است اظهار داشت: اعتبار اولیه ساخت این سد یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال است که طبق ماده ۵۶ در وزارت نیرو، سرمایه گذاری طرح را پیمانکار انجام میدهد و بعد از ۶ ماه از تکمیل ساخت، دولت در مدت سه سال هزینه و سود سرمایه گذاری را به پیمانکار می پردازد .

وی افزود: حجم مخزن این سد هشت میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب است که هشت میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آن مفید است و علاوه بر تامین آب شرب ۴۸ روستا، در بخش کشاورزی و صنعت بسیار کارآمد محسوب می شود .

ستوده ادامه داد: این سد ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب قابل تنظیم در سال تامین می کند که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آن در بخش شرب و صنعت، پنج میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی و یک میلیون و ۴۰ هزار متر مکعب به بخش محیط زیست اختصاص می یابد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه این سد از نوع خاکی همگن با هسته رسی است عنوان کرد: نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب برای بدنه این سد خاکریزی می شود .

ستوده ادامه داد: ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و ۲۵۰تن نیروی انسانی در حال ساخت این سد هستند .

وی با اشاره به اینکه این سد ۷۰۰ متر طول تاج دارد ادامه داد: ارتفاع این سد از پی ۵۴ متر و ارتفاع از کف آن ۴۶ متر است .

ستوده با اشاره به اینکه نوع سر ریز سد آزاد با دهانه اوجی شکل و ۱۹۶ متر مکعب بر ثانیه ظرفیت سرریز دارد، افزود: عرض از کف سد این سد ۲۵۷ متر و عرض تاج آن ۹ متر است .

وی ادامه داد: طول سر ریز آن ۲۰ متر و ظرفیت سیستم انحراف تونل بتنی سد ۶۸ متر مکعب بر ثانیه است .

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای همدان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای همدان

    شركت آب منطقه‌ای همدان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات